نیویورک تایمز: ایران در حادثه نفتکش‌ها هیچ نقشی نداشته است/ برخی در آمریکا به دنبال این هستند که حادثه دریای عمان مانند حادثه خلیج تونکین شود/ آیا بولتون می‌خواهد سناریو جنگ ویتنام را تکرار کند؟

با بررسی مسائل مختلف در داخل آمریکا، این امر مشخص است که شرایط فعلی آمریکا با شرایطش در زمان حادثه خلیج تونکین متفاوت است. در واقع نه کنگره فعلی مانند کنگره آن زمان است و نه دونالد ترامپ شبیه لیندون جانسون است.

نیویورک تایمز: ایران در حادثه نفتکش‌ها هیچ نقشی نداشته است/ برخی در آمریکا به دنبال این هستند که حادثه دریای عمان مانند حادثه خلیج تونکین شود/ آیا بولتون می‌خواهد سناریو جنگ ویتنام را تکرار کند؟

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، پس از اینکه در روز پنج‌شنبه دو نفتکش آسیایی در دریای عمان دچار حادثه شدند بسیاری از رسانه‌ها به بررسی علت این حادثه پرداختند. از نظر مقامات آمریکایی و صهیونیستی، ایران علت اصلی این اتفاق بوده است. با این حال، برخی رسانه‌های آمریکایی خلاف جهت دولت این کشور حرکت کرده و تاکید دارند که ایران نقشی در حادثه اخیر نداشته است.

نیویورک تایمز طی گزارشی که اخیرا منتشر کرد تاکید دارد که پرسشی که اکنون مطرح است این است که آیا درگیری‌های اخیر خلیج فارس و به خصوص حمله به دو نفتکش در دریای عمان می‌تواند زمینه ساز یک درگیری بزرگ باشد و آیا حادثه اخیر خلیج فارس شبیه درگیری خلیج تونکین است که منجر به جنگ بزرگ ویتنام شد؟

در درگیری خلیج تونکین که در اوت 1964 رخ داد، کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا مستقر در خلیج تونکین مورد حمله‌ قایق‌های ویتنام شمالی قرار گرفت که در نتیجه‌ی آن کنگره آمریکا قطعنامه خلیج تونکین را در حمایت از افزایش دخالت نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام صادر نمود و جنگ ویتنام به عنوان یکی از بزرگترین جنگهای قرن 20 آغاز شد.

طبق اطلاعات حاصل شده، واقعه خلیج تونکین، هیچگاه رخ نداد و در عین حال، عامل دخالت بیشتر آمریکا در ویتنام شمالی بود. دولت وقت آمریکا، اقدام به تهیه -یا دست کم استفاده از- یک گزارش کاملا دروغین کرد تا بدین وسیله یک روایت ژئوپلتیک را علیه ویتنام شمالی به عنوان یک دشمن حی و حاضر بسازد. این واقعه که گاهی به آن "واقعه یو اس اس مدوکس" هم گفته می‌شود، در اصل به این شکل بود که کشتی جنگی یو اس اس مدوکس آمریکا به ظاهر به سه قایق حامل اژدر نیروی دریایی ویتنام شمالی، به بهانه گشت اطلاعاتی، حمله می‌کند و تقریبا 300 بار به سمت این سه قایق شلیک داشته است.

از نظر نیویورک تایمز هم شواهد تاریخی بعدها نشان داد که حادثه خلیج تونکین ربطی به ویتنام نداشته است و تمام اینها نقشه ای بوده است تا سیاستمداران و جانسون (رئیس جمهور وقت آمریکا) کنگره، سنا و اذهان عمومی و رسانه‌ها را قانع کنند که آمریکا را وارد جنگ با ویتنام نمایند. اما آیا در مورد ایران هم این واقعه رخ خواهد داد؟

از نظر نیویورک تایمز، در مورد حادثه دریای عمان با وجود شرایط ماهواره‌ای و تکنولوژی‌های مختلف تشخیص و قضاوت آسان‌تر است.

از نظر نیویورک تایمز، امروزه حتی شهروندان معمولی هم با تلفنهای همراهشان قدرتمندترین تجهیزات GPS را دارند. با این حال، نکته جالب این است که کشورهای همسایه و نزدیک به حادثه هیچ گزارشی از دخالت ایران در این حادثه مخابره نکرده اند اما برخی با مایلها فاصله مدعی دخالت جمهوری اسلامی ایران در این واقعه هستند.

نیویورک تایمز با تطبیق تصاویر ارسالی از وب سایت مشهور MarineTraffic ( که مسیرهای عبور و مرور دریایی را انتشار می‌دهد) و چند پایگاه مشهور دیگر با تصاویر مخابره شده توسط نیروهای امنیتی آمریکایی و دعاوی آنها مدعی است که هیچ مدرک مشخصی از دخالت نیروهای ایرانی در حادثه اخیر دریای عمان وجود ندارد.

یکی از دلایل نیویورک تایمز این است که طبق ادعای آمریکایی‌ها یک اژدر یا مین دریایی یا یک بمب ساعتی وصل شده به بدنه کشتی به نفتکش ها اصابت کرده است اما طبق اظهارات یوکاتا کاتادا (مسئول ارشد ملوانان نفت کش کوکوکا) یک شی پرواز کننده اولین بار به نفتکش اصابت کرده است. کاتادا گفته است که بعید است نفتکش به علت اتصال یک بمب ساعتی یا چیز دیگر به بدنه کشتی منفجر شده باشد.

نیویورک تایمز در انتها تاکید دارد که در مناقشه اخیر احتمالا علت اصلی این است برخی گروهها در آمریکا قصد ترغیب کنگره به افزایش تنش با ایران و درگیری نظامی را دارند. به همین علت، در مورد حادثه دریای عمان نباید یک طرفه به قاضی رفت و حتما باید اظهارات دو طرف را مشاهده و تمام جوانب را نیز بررسی نمود.

آیا حادثه خلیج تونکین تکرار می‌شود؟

با بررسی مسائل مختلف در داخل آمریکا، این امر مشخص است که شرایط فعلی آمریکا با شرایطش در زمان حادثه خلیج تونکین متفاوت است. در واقع نه کنگره فعلی مانند کنگره آن زمان است و نه دونالد ترامپ شبیه لیندون جانسون است.

طبق ادعای جیم لوب( روزنامه نگار و سردبیر لوبلاگ) ترامپ علاقه‌ای به درگیری نظامی با ایران ندارد و این جان بولتون است که سعی در ترغیب او به سمت درگیری نظامی با ایران دارد( اینجا بخوانید ). این در حالی است که برخی معتقدند ترامپ به زودی بولتون را هم از تیم خود خارج می‌کند( اینجا بخوانید ). شواهد نشان می‌دهد که احتمالا حادثه دریای عمان نیز به همین دلیل رخ داده است. افراد پشت پرده این حادثه در واقع سعی دارند که جو رسانه‌ها و ترامپ را به سمت ایران تغییر داده و بار دیگر فضا را به سمت جنگ ببرند تا از اخراج و دوری از ترامپ جلوگیری کنند.

کنگره آمریکا هم با کنگره دهه هفتاد متفاوت است. هم اکنون قدرت گیری دموکراتها و درگیری شدیدشان با ترامپ مانع از همسو شدنشان با بولتون و "تیم بی" شده است. در همین راستا، بسیاری از دموکراتها مخالفت خود را با دخالت ایران در حادثه دریای عمان اعلام کرده اند.

اکنون باید صبر کرد و دید که این حادثه نهایتا به کجا می‌انجامد و چه تغییری در شرایط منطقه به وجود خواهد آورد؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • حسین
    0

    بولتون رابه جهنم می فرشتیم

  • کاربر ناشناس
    0

    اولا آمریکا تو این منطقه چی میخاد ثانیا اگه ایران هن بوده باشد ربطی به آمریکا ندارد ثالثا ایران اگر بخواهد خودش را تبرئه کند یعنی آمریکا را یه چیزی حساب کرده اگر هم جواب دهد و خودش رو تبرئه نکنه میگن کار ایران است و همه بیایید حمله کنیم به ایران !ولی یکی نیست تو خرابشده آمریکا بپرسه خوب به ما چه ربطی دارد؟!نهایتا در حد محکوم کردن و تحقیق وارد عمل بشن !خوب اگر کار خود آمریکاییها باشه کی میخاد ثابت کنه و برفرض ثبوت کی میخاد حمله کنه به آمریکا !بنابراین بر ایرانیهای هوشمند است که جلوی جنگ را بگیرند و عاقلانه عمل کنند آمریکاییها دیوانه هستند و مست قدرتند از اینا حذر کنید آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا . کج دار و مریز (ظرف رو کج کن ولی نریز )تا ببینیم خدا چی برایمان میخاهد خدایا شرشون رو بخودشون برگردان .

  • محمد
    0

    با این همه امنیت شب خواب نداریم که خدایا فردا از دست نداری چه کنیم وای به روزی که جنگ بشه ان هم نه جنگی در حد توپ و تانگ بلکه کل کشورو به فنا بدیم مردم بدبخت هم که اقامت اروپا و امریکا ندارن که قبل از اتش بسوی صفا بروند

  • حمزه
    0

    اگر جنگی شود ما اول به حساب انگلیس ها خواهیم رسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها