چراغ سبز همکاری ایران و اتریش پس از ۴ سال

ایران و اتریش پس از گذشت چهار سال از مسکوت ماندن سهم گردشگری ایران از فاینانس یک میلیارد یورویی، تفاهم کردند؛ گردشگری ایران تحت آموزش تخصصی‌ترین مدرسه‌ها و موسسه‌های عالی اتریش قرار گیرد. مقامات وزارت فدرال گردشگری اتریش برای پیگیری مفاد این تفاهم‌نامه و توافق‌های دیگر مهرماه امسال به ایران سفر خواهند کرد.

چراغ سبز همکاری ایران و اتریش پس از ۴ سال

اتریش برای توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران تمایل زیادی دارد، این کشور در سال ۲۰۱۶ پس از برجام با تخصیص فاینانس یک میلیارد یورویی، علاقه‌مندی خود را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی از جمله گردشگری با ایران نشان داد. در شهریورماه سال ۹۶ بود که قرارداد یک میلیارد یورویی بین ۱۴ بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش امضا شد و به موجب آن، قرار شد منابع بانک اتریشی برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور دریافت کرده‌اند، تخصیص یابد.

این قرارداد، نخستین قرار تأمین مالی بانک‌های ایران با بانک‌های اروپایی پس از برجام و ۱۵ سال تحریم بود.

در همان دوره فرانتس گازلسبرگر مدیر بانک اتریش که طرف این قرار داد بود و تا آن وقت سه بار به ایران سفر کرده و به‌عنوان یک کوهنورد نیز قله دماوند را فتح کرده بود، در زمان امضای قرارداد گفته بود: «اقتصاد ایران نه تنها برای اتریش و اروپا، بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است؛ زیرا ایران نسل جوانی دارد، از این‌رو فرصت‌های بزرگی پیش رو است و باید شرایط برد - برد برای ایران و شرکت‌های جهان وجود داشته باشد، اما در عین حال نباید جنبه سیاسی را فراموش کرد. ایران تمام شرایط برای برخوردار شدن از یک اقتصاد بسرعت در حال رشد را دارد و مشارکت نزدیک تر برای هر دو کشور ایران و اتریش سودمند است.»

، تحت تأثیر این قرارداد بانکی و تخصیص فاینانس یک هیأت سرمایه‌گذاری از اتریشی به ایران آمد تا درباره توسعه همکاری‌های گردشگری کوهستان با ایران مذاکره کند، اما به رغم تمایل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ارائه طرح به اتریش و استفاده از خط فاینانس تعیین شده، سرمایه‌گذاران ایرانی از این پیشنهاد اتریشی‌ها استقبال نکردند و سهم گردشگری ایران از آن فاینانس مسکوت ماند.

حالا ایران و اتریش گامی دیگری برای توسعه همکاری‌ها برداشته‌اند. هیأتی از ایران برای برگزاری دومین نشست کارگروه همکاری‌های گردشگری دو کشور به وین رفته و ضمن تمدید مفاد تفاهم‌نامه سال ۲۰۱۶ و مذاکراتی درباره تسهیل روادید توریستی، تشویق آژانس‌های اتریشی برای همکاری با ایران، تشویق تلویزیون‌های ملی و خصوصی اتریش برای معرفی جاذبه‌های ایران، برگزاری تورهای آشناسازی با دعوت از اینفلوئنسرها و آژانس‌های اتریشی در ایران و بازدید از دانشکده‌های گردشگری برای مقامات دانشگاهی اتریش، با دانشگاه‌ها، مدارس عالی و مؤسسه‌های آموزشی این کشور تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد.

یک مقام عالی در وزارت فدرال گردشگری اتریش که در این دیدارها حضور داشته است، گفته: ایران به لحاظ ظرفیت تاریخی، فرهنگی و طبیعت برای اتریش مهم است. تنها در سال گذشته (۲۰۱۸) ۱۳ هزار اتریشی به ایران سفر کردند. بنابراین ما فکر می‌کنیم گردشگری می‌تواند روابط دو کشور را توسعه دهد.

چراغ سبز همکاری ایران و اتریش پس از ۴ سال

محمدابراهیم لاریجانی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره تفاهم‌های جدید دو کشور و مذاکرات دیگری که در راستای تفاهم‌نامه امضا شده در سال ۲۰۱۶ بین دو طرف صورت گرفته است، به ایسنا گفت: آنچه بین ایران و اتریش امضا شده چندین بند دارد که بر آن اساس طرفین بر حفظ و تدوام همکاری‌های گردشگری دو کشور با توجه به تفاهم‌نامه همکاری مشترکِ امضا شده که سند بالادستی محسوب می‌شود، تاکید کردند.

وی افزود: در آن سند بالادستی روی چند موضوع تاکید شده است، از جمله تشکیل کارگروه گردشگری بین ایران و اتریش که تا کنون دو نشست آن برگزار شده است، آموزش گردشگری، تبادل تجربه در گردشگری کوهستان، گردشگری سلامت، بازاریابی و تبلیغات و استانداردسازی مشاغل خدمات‌دهنده در گردشگری، که این کارگروه با توجه به این موضوعات اقدامات اجرایی را پیش می‌برد.

مسؤول هیأت ایرانی در وین با اشاره به بازدیدی که دانشگاه IMC اتریش انجام شد، گفت: این دانشگاه حدود ۸۰ سال در حوزه گردشگری قدمت دارد و تا کنون از ۳۰ کشور دانشجو پذیرفته و در بیش از ۳۰ کشور از جمله چین، عمان، کویت و مالزی، پروژه آموزشی اجرا کرده است. در تفاهم‌نامه‌ای که با این دانشگاه امضا شد، چند نوع همکاری پیشنهاد شده است؛ نخست اعزام استاد به ایران، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در کشورمان تحت لیسانس این مدرسه عالی و برگزاری سمپوزیوم و همایش‌های آموزشی که در نهایت طرف اتریشی پیشنهاد کرد؛ یک دوره آموزشی ۵ هفته‌ای در اتریش برای فعالان گردشگری ایران برگزار شود و در کنار آن دوره‌های آموزشی با موضوعات مشخص همچون دیجیتال مارکتینیگ، مدیریریت رویداد، مقاصد گردشگری و هتلداری، تورلیدری پیشرفته و مدیرفنی دفاتر خدمات مسافرتی، با حضور اساتید IMC در ایران برگزار شود. قرار شد وزارت فدرال گردشگری این کشور پیگیری کند این مدرسه عالی پروپوزال این طرح‌های پیشنهادی را ارائه دهد تا همکاری‌ها آغاز شود.

لاریجانی به تفاهم دیگر ایران و اتریش در جریان سفر هیأت ایرانی که متشکل از سفیر اتریش در ایران، رایزن فرهنگی، رایزن اقتصادی و نیز مدیران‌کل دو حوزه بازاریابی و تبلیغات گردشگری و آموزش و مطالعات گردشگری بوده است، اشاره کرد و افزود: تمام شرکت‌های گردشگری اتریش عضو اتاق بازرگانی این کشور هستند. این یک اجبار برای تمام شرکت‌هایی است که پس از ثبت، به عضویت اتاق بازرگانی این کشور درآیند و بخشی از درآمد خود را به این اتاق دهند تا صرف آموزش شود. اتاق بازرگانی یک مؤسسه ایجاد کرده که به طرح آموزشی «وی فی» معروف است و سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر را در رشته‌های مختلف از جمله گردشگری آموزش می‌دهد، «وی‌فی» یک طرح موفق در اروپا محسوب می‌شود. براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین دو کشور امضا شد، اتاق بازرگانی اتریش، این مؤسسه (WI FI) را موظف می‌کند با ارائه یکسری تسهیلات و تخفیف‌ها، دوره‌های آموزشی در صنعت گردشگری برای ایران برگزار کند. قرار شد این مؤسسه هم پروپوزال به ایران ارائه دهد.

وی به تفاهم دیگری با دانشگاه و مدرسه تخصصی «مودل» (Module) در اتریش با بیش از ۴۰ سال پیشنه آموزشی در اروپا که در حوزه آموزش پذیرایی و خوراک در گردشگری فعال است، اشاره کرد و افزود: در جریان بازدید هیأت ایرانی از این مدرسه و دانشگاه که اتفاقاً دانشجوی ایرانی هم داشت، با رئیس آن صحبت و پیشنهاد برگزاری دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ، مدیریریت رویداد، مقاصد گردشگری و هتلداری و بازاریایی و تبلیغات، مطرح شد که باید درباره نحوه اجرای آن‌ها به تفاهم برسیم.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: تفاهم شد سومین نشست کارگروه همکاری‌های گردشگری ایران و اتریش در سپتامبر ۲۰۱۹ در ایران برگزار شود و هیأتی از وزارت فدرال گردشگری و توسعه پایدار این کشور به همراه فعالان بخش خصوصی آن به ایران سفر کنند. در دور سوم نشست‌ها دو دستور کاری «گردشگری کوهستان» و «اکوتوریسم و اکولوژها» پیگیری خواهد شد.

لاریجانی به دیگر مذاکرات صورت گرفته با مقامات اتریشی از جمله سفیر این کشور در ایران که تمام جلسه‌ها را همراهی کرد و برای توسعه همکاری گردشگری با ایران پیگیر است، اشاره کرد و گفت: علاوه‌بر امضای تفاهم‌نامه‌ها که در جریان برگزاری دومین نشست کارگروه گردشگری ایران و اتریش انجام شد از هر فرصتی برای رایزنی و مذاکره با مقامات این کشور درباره تهسیل روادید، تشویق آژانس‌های اتریشی برای همکاری با ایران، تشویق تلویزیون‌های ملی و خصوصی اتریش برای معرفی جاذبه‌های ایران، برگزاری تورهای آشناسازی از اینفلوئنسرها و آژانس‌های اتریشی در ایران، استفاده شد. خوشبختانه مقامات دانشگاه‌های گردشگری اتریش شناخت خوبی از دانشگاه آزاد و علم و فرهنگ ایران و اثر آن‌ها در آموزش گردشگری داشتند که پیشنهاد شد برای بازدید از این ظرفیت به ایران سفر کنند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها