افزایش هزینه بیمه کشتی‌ها در پی حادثه دریای عمان

شرکت‌های بیمه دریایی از افزایش حداقل ۱۰ درصدی هزینه بیمه کشتی‌های عبوری از خاورمیانه پس از حادثه اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان خبر داده و احتمال دادند، در صورت بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، این هزینه‌ها باز هم افزایش یابند.

افزایش هزینه بیمه کشتی‌ها در پی حادثه دریای عمان

حادثه آتش سوزی در دو نفتکش ژاپنی و نروژی در دریای عمان باعث افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش انتقال نفت خام در یکی از مهمترین گذرراه‌های دریایی جهان و رشد ۴.۵ درصدی قیمت نفت شد.

برخی شرکت‌های مالک نفتکش‌ها نیز رزورهای جدید به منطقه دریای عمان را به حالت تعلیق درآوردند.

همچنین قیمت اجاره نفتکش‌های بزرگ برای انتقال نفت خام از دریای عمان به دیگر نقاط آسیا، روز پنج‌شنبه به ۱۳ هزار دلار، بالاترین قیمت خود در طول دو ماه گذشته رسید، این در حالیست که قیمت آن تنها روز چهارشنبه حدود ۲۰۰۰ دلار افزایش داشت.

هر کشتی به انواع مختلفی بیمه از جمله بیمه پوشش سالانه در برابر تهدیدات جنگی و یک بیمه دیگر برای ورود به مناطق پرخطر نیاز دارد.

شرکت‌های بیمه کننده این کشتی‌ها اعلام کردند، بزرگترین کشتی‌های که از دریای عمان عبور می‌کنند با افزایش هزینه ۲۰۰ هزار دلاری برای هر سفر یک هفته‌ای مواجه هستند و این مبلغ دو برابر هزینه‌ای است که آنها هفته قبل پرداخت می‌کردند.

یکی از این شرکت‌ها تاکید کرد: شرایط در منطقه دریای عمان تغییر کرده است. یکی از این نفتکش‌ها غرق شده و ما شاهد افزایش کلی قیمت بیمه در برابر تهدیدات جنگی خواهیم بود.

همچنین شرکت یاد شده تاکید کرد: این اولین حادثه نبوده و افزایش قیمت‌ها نشان دهنده وضعیت وخیم منطقه است.

کمیته مشترک جنگ برای بازار بیمه لندن در تاریخ ۱۷ مه لیست مناطق آبی پرخطر خود را پس از حملات علیه چند فروند کشتی در ساحل فجیره امارات گسترش داد و کشورهای عمان و امارات و کشورهای منطقه خلیج فارس را به آنها افزود.

۲۰ درصد از نفت مصرفی جهانی با نفتکش‌هایی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان عبور می‌کند.

جاناتان موس، رئیس مرکز حمل و نقل شرکت بی دبیلو اف اظهار کرد: در سال آینده شرکت‌های بیمه با توجه به بی‌ثباتی منطقه اقدام به افزایش درصدها خواهند کرد و احتمالاً هزینه بیمه در برابر تهدیدات جنگی و بیمه بدنه و موتور کشتی‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهند یافت.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها