در گفت‌وگو با خبرفوری مطرح شد؛

تماشای برنامه‌های هیجان محور و گفت‌وگو محور مناسب کودکان نیست/والدین تا چه زمانی باید روی تلویزیون دیدن کودکان نظارت داشته باشند؟

یک روانشناس تربیتی توصیه‌هایی برای تماشای برنامه کودک به والدین گفت.

تماشای برنامه‌های هیجان محور و گفت‌وگو محور مناسب کودکان نیست/والدین تا چه زمانی باید روی تلویزیون دیدن کودکان نظارت داشته باشند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، شاید شما هم به عنوان پدر و مادر این دغدغه را داشته باشید که فرزندتان چه فیلم و سریالی را تماشا کند؟ اصلا آیا برنامه‌های صداوسیما برای او مناسب است؟ آیا کودکمان را با خودمان سینما ببریم؟ اصلا او متوجه جزییات فیلم می‌شود؟ در همین راستا با یک روانشناس تربیتی به گفت‌وگو نشستیم و از او پرسیدیم که خانواده‌ها باید چه فیلترهایی برای تماشای فیلم و سریال برای فرزندانشان تعبیه کنند؟

هانیه وزیر پناه، روانشناس تربیتی و متخصص حوزه زنان و کودکان و مهارت های زندگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری می‌گوید: به طور کلی، تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود، زیرا هم در طولانی مدت بر اضطراب و برخوابی کودک تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: تماشای تلویزیون در این سن خلاقیت کودک رو کم می‌کند و هم تاثیر منفی بر رشد کودک دارد.

این روانشناس تربیتی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی مناسب برای کودکان است نیز تاکید کرد: باید بگویم فیلم ها و سریال هایی مناسب کودکان است که تنها درساعات مشخصی پخش میشود که توصیه میشود والدین با برنامه ریزی درست کودکان را به تماشای آن برنامه‌‌ها ترغیب کنند.

وی تصریح کرد: اما برنامه‌های طنز و سریال‌ها که ویژه بزرگسالان تهیه شده مناسب کودکان نیست و متاسفانه در بیشتر خانواده‌ها ممنوعیتی برای عدم تماشای آن در کودکان دیده نمی‌شود.

وزیر پناه اما درباره فیلترهایی که برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی باید توسط والدین به کار گرفته شود، ادامه داد: اغلب برنامه‌ها رده سنی اعلام شده را دارند که توجه به آن می‌تواند والدین را یاری کند. تماشای برنامه‌های گفت‌وگو محور به کودکان توصیه نمی‌شود، برنامه‌هایی که ممکن است به بدگویی ختم شود، می‌تواند خشونت کلامی در کودکان ایجاد کند.

وی درباره برنامه‌های هیجان محور که اتفاقا باب میل کودکان ایرانیست، اضافه کرد: برنامه‌های هیجان محور، باعث بدخوابی، استرس و تغییر منفی در خلق و خوی کودک و بدغذایی می‌شود.

این روانشناس تربیتی درباره محدودیت زمانی برای تماشای برنامه‌های کودک نیز گفت: واقعیت اینجاست که ساعت برنامه تا حد زیادی می‌تواند مشخص کند که برنامه مناسب کودک هست یا خیر و توجه به اینکه برای والدین ضروری است.

وزیر پناه در پایان درباره نظارت والدین بر تماشای برنامه‌های کودک تاکید کرد: بعضی تصور می‌کنند، نباید نظارتی روی برنامه‌های دیداری فرزندان داشته باشند، در صورتی که اینگونه نیست و چه برای تماشای تلویزیون و چه برای تماشای نرم افزار، نظارت والدین ضروری است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها