هزینه تامین امنیت منطقه نباید تا ابد بر دوش ایران باشد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قرار نیست همیشه ایران هزینه مقابله با خیلی از تهدیدات منطقه‌ای و جهانی را بپردازد، گفت: اروپا باید در هزینه‌های تأمین امنیت منطقه شریک شود.

هزینه تامین امنیت منطقه نباید تا ابد بر دوش ایران باشد

عباسعلی منصوری آرانی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مواضع اخیر مقامات اروپایی در قبال آینده روابط با ایران و برجام و درخواستی که برای مذاکره با تهران در موضوع برنامه‌های دفاعی دارند، اظهار داشت: ما در جهت اعتماد سازی و مقابله با جنگ روانی تبلیغاتی که آمریکا و غرب قبل از برجام فراهم کرده بودند وارد مذاکره شدیم تا نشان بدهیم فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بی پایه و اساس است و متعاقب این موضوع بود که پس از چندی برجام شکل گرفت و قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان ضمانت آن توافق بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

وی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکنون ۱۵ مرتبه در گزارش‌هایی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و پایبندی ما به تعهدات برجامی خود صحه گذاشته است، اما شاهدیم که طرف مقابل به کف تعهدات خودشان هم به سختی عمل می‌کنند و این قابل قبول نیست که یک طرف معامله که ما باشیم به همه آنچه متعهد شدیم پایبند باشیم و طرف دیگر نه تنها چنین کاری نکند بلکه سنگ اندازی هایی را هم بعضاً داشته باشد.

منصوری با بیان اینکه قرار نیست همیشه ایران هزینه مقابله با خیلی از تهدیدات منطقه‌ای و جهانی را بپردازد، افزود: ایران تاکنون در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر هزینه‌های بسیار سنگینی را پرداخت کرده است اما قرار نیست تا ابد، تمام هزینه‌های تأمین امنیت کشورهای منطقه در ابعاد مختلف بر دوش ایران باشد. کشورهای اروپایی هم باید در این موضوع شریک ایران شوند تا این قبیل تهدیدات دامن گیر آنها نشود.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اقدام شورای عالی امنیت ملی هم بسیار بجا و مناسب بود و بدیهی است که تمام ارکان نظام هم از این تصمیم حمایت می‌کنند و البته امیدواریم که اروپا قدردان این فرصت از سوی ایران باشد و بتواند از زمان باقی مانده خود در جهت عمل به تعهداتش استفاده کند.

وی در خصوص برخی اظهار نظرات کشورهای اروپایی و آمریکا مبنی بر درخواست مذاکره با ایران در موضوعات دفاعی و نظامی، بیان کرد: ما نمی‌توانیم در خصوص موضوعات حیاتی خود با دیگران مذاکره‌ای داشته باشیم و اینها جز مسائل سیاسی به حساب نمی‌آیند و به هیچ وجه قابل مذاکره با هیچ طرف خارجی نیست.

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر در مواضع خود مستحکم باشیم اروپایی‌ها که خودشان می‌دانند موضع آسیب پذیری دارند، خودشان با تغییر مسیر تلاش می‌کنند به تعهداتشان در برجام پایبند باشند اما اگر چنین مواضعی نداشته باشیم قطعاً اروپایی‌ها کماکان به دنبال خرید زمان از طرق مختلف خواهند بود.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها