چرخه مبارزه با مواد مخدر معیوب است

یک کارشناس حقوقی با بیان اینکه چرخه مبارزه با موادمخدر معیوب است، گفت: قاچاق موادمخدر سازمان یافته بوده و مبارزه مقطعی نمی‌تواند با این جریان مقابله کند.

چرخه مبارزه با مواد مخدر معیوب است

امیرعلی سلیمی با اشاره به اینکه قوانین موجود در زمینه مواد مخدر در اوزان پایین قدرت بازدارندگی لازم را ندارد، گفت: متأسفانه قانونگذار در این زمینه سکوت کرده و غالب افراد دو گرم مواد مخدر را مقدمه اعتیاد دانسته و برای آن مجازاتی تعیین نمی‌کنند؛ هزینه هر روز بازداشت ۴۰ هزار تومان بوده و نگهداری یک مجرم بین ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه در برمی‌گیرد این در حالی است که جریمه حمل یک گرم مواد مخدر ۶ هزار تومان است.

وی با تاکید بر تشدید مجازات حمل مواد مخدر توسط قانونگذار، ادامه داد: خوشبختانه در سال ۸۹ شیشه در قالب مشتقات هروئین قرار گرفته و به همین دلیل مجازات سنگینی برای آن تصویب شده است؛ این در حالی است که ماده مخدر گل که بنا بر اظهار نظر صاحبان امر از قدرت تخریب بیشتری نسبت به شیشه دارد از مشتقات تریاک بوده و به همین دلیل مجازات کمتری نسبت به شیشه برای آن در نظر گرفته شده است.

سلیمی با بیان اینکه چرخه مبارزه با مواد مخدر معیوب است، گفت: قاچاق مواد مخدر سازمان یافته بوده و مبارزه مقطعی نمی‌تواند با این جریان مقابله کند؛ ما نیازمند مبارزه قاطع و هدفمند با عامل افیونی بوده و بی‌تردید ایجاد کمپ‌های درمانی در این زمینه می‌تواند مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه ارائه آمار، آفت مبارزه با مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: در روزگاری نه چندان دور ارائه آمار به معنای حجم فعالیت انجام شده و نشانه صحت یک موضوع بود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این روزها حجم آمار تبدیل به یک آفت شده است.

این کارشناس حقوقی با تاکید بر جمع‌آوری معتادان متجاهر، گفت: باید این افراد پس از گذراندن دوره محکومیت خویش به سمت کمپ‌های درمانی هدایت شده و سپس شرایط ایجاد اشتغال برای آنان فراهم شود؛ این نوع دیدگاه جسته و گریخته در کشور است ولی دیدگاه غالب و تشکیلاتی نیست.

سلیمی با بیان اینکه در برخی مواد قانونی در خصوص مواد مخدر خلاِ داریم، یادآور شد: در اوزان بالای مواد خوشبختانه این خلأ مرتفع شده اما در اوزان پایین نیازمند بازنگری جدی هستیم؛ چرا که از قدرت بازدارندگی لازم برخوردار نیستند.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها