آبرویی که یک کلیپ از مداحی ما می‌ریزد

انتشار یک کلیپ مولودی‌خوانی در روزهای اخیر که دستمایه دابسمش‌های گوناگون در فضای مجازی شد، موجب می‌شود تا مداحی و مولودی‌خوانی اهل‌بیت علیهم‌السلام به استهزا گرفته شود.

آبرویی که یک کلیپ از مداحی ما می‌ریزد

در روزهای اخیر، کلیپ مولودی‌خوانی به مناسبت ولادت یکی از ائمه طاهرین (ع) و ریتم تند آن موجب شده تا صدای این مداح در کلیپ‌های بی‌ربط و طنزآمیز با صحنه‌های بعضاً زننده میکس و منتشر شود.

«داره می‌ریزه از آسمون ستاره ملک می‌ریزه/ داره می‌ریزه....» این، مطلع ترانه‌ای است که پیش‌تر یکی از مداحان جوان در جشن میلاد امام رضا (ع) خوانده و در روزهای اخیر از سوی یکی دیگر از مداحان بازخوانی شده است.

عبارت «داره می‌ریزه» موجب شده تا کلیپ‌هایی طنز‌آمیز از ریختن رختخواب روی سر مهمانان یا کلیپ‌هایی زشت و زننده در فضای مجازی انتشار یابد و طبیعتاً اصل و نفس مولودی‌خوانی آن مداحان به تمسخر گرفته شود.

نشر صوت و صدای این مداحان جوان در دابسمش‌هایی که عمدتاً به نیت شادی‌آفرینی ساخته می‌شوند، شاید قابل اغماض باشد که بتوان از آن به عنوان یک اتفاق زودگذر یاد کرد؛ اما وقتی عباراتی از آن به صورت هشتگ در فضای مجازی دنبال می‌شود یا حتی صفحه‌ای برای آن ایجاد می‌شود، می‌توان فهمید که چنین ترانه‌ها و مولودی‌خوانی‌هایی موجب وهن اهل‌بیت (ع) و مجلس شادی آن‌ها خواهد شد.

در این باره، حیدر توکلی، نوحه‌سرا و مداح پیشکسوت به خبرنگار فارس گفت: من هم چند روزی است کلیپی در فضای مجازی در حال انتشار می‌بینم که موجب تمسخر عده‌ای فرصت‌طلب شده. متأسفانه انواع کلیپ رقص با این به اصطلاح مداحی ساخته‌اند و حتی در اینستاگرام پیجی ساخته‌اند که همه این کلیپ‌ها را با صدای آن آقای مداح کنار هم بچیند.

این مداح با بیان این‌که نه آن مداح را می‌شناسد و نه می‌خواهد او را بشناسد، ادامه داد: پیام‌ها، توهین‌ها، تمسخرها و ... که طی چند روز گذشته به دستم رسید و شاهد آن بوده‌ام، مرا بر آن داشت که چند جمله خطاب به آن مداح بنویسم. یادداشتی نوشتم و در فضای مجازی منتشر کردم.

توکلی با اشاره به عواقب این قبیل کارها اظهار داشت: آیا عزیزانی که در قشر صد هزار نفری جامعه محترم مداح جرمی مرتکب شده‌اند که به خاطر رفتار، گفتار، اشعار جلف و سَبک‌های سَبُک، مدام از سوی دوست و دشمن مورد اهانت، سرزنش، تمسخر، توهین و ... قرار بگیریم؟ آبرو و اعتبار همه ما فدای یک نخ عبای ارباب بی‌کفنمان حضرت حسین (ع) اما مداحان جوانی که به عاقبت کار فکر نمی‌کنند، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند که با این قبیل مثلاً مداحی‌ها، باعث وارد شدن چه جسارت‌ها و خسارت‌هایی به ساحت اقدس آل الله (ع) می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: جلب رضایت مستمع، نوآوری و ابداع، رقابت با دیگران، جذب شهرت، کسب ثروت و یا هر دلیل و انگیزه دیگری غیر از رضای خدا و خاندان پاک رسول الله (ص) به ما این اجازه را نمی‌دهد که با هر سبک، شعر، لحن، آوا، تیپ ظاهری و ... مداحی کنیم.

این مداح پیشکسوت افزود: اولین و مهم‌ترین عیب هر یک از ما، به خاطر نداشتن استاد و راهنماست. ایمان کامل دارم که هیچگاه یک شاعر آئینی یا یک مداح، دانسته و از روی عمد به ساحت مقدس آل الله (ع) جسارت نکرده و نخواهد کرد. حتی زمینه جسارت به ساحت آنان را فراهم نخواهد کرد؛ بلکه یقیناً تمام ارادتمندان این آستان (بدون استثناء) در جهت کسب رضایت اهل بیت (ع) و اندوخته‌ای برای روز محشر خود، می‌سرایند و یا می‌خوانند.

توکل با انتقاد از بی‌توجهی به جوانان در تربیت مداح و راه و رسم هیأت‌داری، حل مسئله را در سرکشی و توجه بیش‌تر به آنان دانست و گفت: شعرهای سبُک، بی‌پایه یا بی‌مغز از روی جهل ساخته می‌شوند؛ نه از روی عمد و اهانت. در جایی که ۱۱ تشکل مداحی در کشور داریم، جوان مداح، کم‌ترین اشتباه را دارد.

این شاعر و نوحه‌سرا در پایان گفت: تا چند سال پیش این سئوال مطرح بود که بقال‌ها و قصاب‌ها سندیکا دارند؛ چرا مداحان ندارند؟ امروز ۱۱ ارگان مرتبط با امور مداحی فعالیت می‌کنند که هر کدام بودجه دارند؛ اما چرا این حواشی روز به روز بیشتر می‌شود؟

منبع: خبرفارسی

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا» ( بنگر به آیات 103-110 سوره گهف) --- شما رسانه ها که نظرات روشنگر روی مسائل دینی و مذهبی را بدون توجیه قرآنی و منطقی حذف می کنید یا امام شناسی قرآنی و عقلی شما اشکال دین زدا دارد و به آن آگاه نیستید یا با جهل و غفلت بر دین داری و مذهب داری غلط عامیانه ی خود با وجود زمینه های آگاهی و بحث و گفتگوهای قرآنی و علمی فراگیر اصرار و لجاجت می ورزید و تصور می کنید دین و مذهب بازیچه اند و بشر هرگونه بخواهد و هوس کند می تواند بجای خداوند برای دین و مذهب اعتقاد و مراسم و مناسک و شعایر من در آوردی بسازد و به ساخته و پرداخته های بشری خود تقدس دینی و مذهبی ببخشد. بر مبنای هشدارهای فراوان قرآن کریم نسبت به نتایج شوم و دین زدای انحراف در دین داری و مذهب داری چنین اصرار و لجاجتی برای صاحب خود بحکم قرآن بجز هدر دادن یک عمر دین داری و مذهب داری و هلاکت ابدی بازده دیگری ندارد. هدف اصرار این نویسنده بر روشنگری پیوسته در زمینه های دین داری و مذهب داری و دعوت مردم به تدبر و تعقل در قرآن که بر همه ی احکام و اعتقادات منسوب به دین و مذهب باید حاکم و ناظر باشد بجز آگاه سازی دین داران به شیوه های دین داری و مذهب داری قرآنی خدا پسندانه که می تواند برای آنان سرنوشت خوبی در دنیا و آخرت رقم بزند هدف دیگری نیست و این روشنگری تا دم در بدن هست با یاری جویی از خداوند توانا بی توجه به رضایت یاناخرسندی بشر ادامه خواهد یافت. این بنده ی گنهکار از خود و مردم می خواهم برای رسیدن به یقین نسبت به درستی و نادرستی اعتقادهایی که بنام دین و مذهب پذیرفته ایم بنا بدستور خداوند به حکمیت قرآن و عقل تن دهیم و منهای این حکمیت خود را به دین داری و مذهب داری غلط گرفتار نکنیم و بدانیم که این گرفتاری بحکم خداوند هلاکت بار و نابخشودنی است. دین داری و مذهب داری خدا پسندانه از نظم و سازماندهی و قانون مندی الهی و ملاک و معیارهای سرشت نشین آشکار قرآنی برخور دار اند و بازیچه نیستند که بشر هرگونه بخواهد و هرگونه هوس کند با دانش ناچیز خود با روشهای بشری ناقص دین داری و مذهب داری کند. این سرشت نشینی انکار ناپذیر دین الهی راز آزادی است که خداوند به بشر داده تا با اراده و عقل خود سره از ناسره را تشخیص دهد و در دین داری و مذهب داری سره را برگزیند و بی تردید بداند که بر گزیدن ناسره ها نتایج ناسره و ناهنجار جبران ناپذیر برای او بجای خواهد گذاشت.

    نظرات شما -
    • کاکل حسن
      0

      مداحی نباید شغل باشد

    • ناشناس
      0

      افرادی که تیک قرمز یا سبز را روی نظرات می زنند بهتر است اگر رضای خداوند را می خواهند برای روشنگری دیگران و خود به میدان بحث و گفت و گوی خداپسندانه ی قرآنی و عقلی علمی ورود کنند تا فایده ی دنیوی و اجر اخروی چنین بحثی همگان را فرا گیرد.

  • احمد
    0

    جواد مقدم بهترین مداح کشوره. با مولودیش شیطنت کردن همونجور که با محمود کریمی و مجید بنی فاطمه این کارها رو کردن.

  • ناشناس
    0

    سرچشمه ی دین داری و مذهب داری بی ملاک و معیار در چیست؟؟؟!!! --- ما بشر که از پاسخ دادن به انتقاد هم نوعان خویش از روش دین داری و مذهب داری که در تضاد با محکمات مفصل قرآن کریم انجام می دهیم ناتوانیم و سخن بشر را بر این محکمات مفصل بر تر می شناسیم فردا در محضر خداوند اگر از ما در باره این روش ایراد گرفته شود چه خواهیم کرد؟؟؟!!! آیا واقعا ما با این بی جوابی به حتمیت باز خواست قیامت ایمان داریم وهیچ هراسی از عاقبت این بی جوابی در دلهای ما وجود دارد؟؟؟!!! آیا این بی جوابی نشان نمی دهد که ما در ترجیح محکمات مفصل قرآن بر گفته های دین شناسان مردد هستیم و توان تشخیص اولویت اعتقادهای اثبات پذیر قرآن بر گفته های اثبات ناپذیر را نداریم و بعلت همین ناتوانی ارجحیت قرآن برای ما بی اهمیت است و بی پروا از آن می گذریم؟؟؟!!! آیا واقعا ناآگاهی مسلمانان به محکمات مفصل قرآن و بیگانه ماندن با این محکمات ، دین داران را در قیامت مشمول شکایت پیامبر از مسلمانان که قرآن را تنها رها کردند قرار نخواهد داد؟؟؟!!! آیا احکام و اعتقادات محکم و مفصل قرآن تنها خطاب به قشر محدودی است و سایر بشر نباید برای تصحیح روش دین داری و مذهبی داری خود و گرفتار نشدن به انحراف در این زمینه به این احکام و اعتقادات آگاه شوند. آیا دین داری و مذهب داری به دین حق خدا و مذهب اهل بیت که برخاسته از مکتب توحیدی قرآن است نیازهای تجملی تشریفاتی بشر هستند که هیچ تاثیری در سرنوشت او ندارند یا نیازهای ضروری و حیاتی سرنوشت ساز زندگی بشر اند؟؟؟!!! اگر دین داری و مذهب داری بویژه در زمینه ی اعتقادات برای زندگی بشر ضروری و سرنوشت ساز هستند چگونه می شود باور کرد که می توان بی هیچ ملاک و معیار عقلی انکار ناپذیر آنها را با تقلید کور کورانه پذیرفت؟؟؟!!! آیا نفی نیاز بشر به ملاک و معیارهای عقلی در زمینه ی تشخیص دین داری و مذهب داری درست از نادرست ، انکار سرشت نشین و اثبات پذیر و عقلایی بودن دین و قرآن که خداوند در قرآن بر آنها تاکید کرده نیست؟؟؟!!! خداوندی که از بندگان با نهیب قرآنی :« ... هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ » ملاک و معیار و دلیل انکار ناپذیر برای باورهای دینی و مذهب می خواهد چگونه تقلید کور کرانه ی بی ملاک و معیار در دین داری و مذهب داری در زمینه ی اعتقادات منسوب به دین و مذهب را خواهد پذیرفت؟؟؟!!!

  • خدادادی
    0

    نه اینخوبه نه ایشون لعنت به همشون.اینا باعث میشن که اسلام رایک فرضیه حساب کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها