فاصله دستمزد کارگران با حداقل هزینه‌های معیشتی/ مقایسه درآمد کارگران در سه سال اخیر

نرخ تورم و هزینه های افراد در سالهای اخیر از درآمدشان بیشتر شده است. در واقع این اختلاف هزینه و درآمد در بین کارگران بیشتر از سایر طبقات اجتماعی بوده است.

فاصله دستمزد کارگران با حداقل هزینه‌های معیشتی/ مقایسه درآمد کارگران در سه سال اخیر

به گزارش خبر فوری ، امسال حقوق حداقلی کارگری از یک میلیون و 114هزار تومان سال گذشته به یک میلیون و 516هزار و 882تومان برای سال 98رسید که حکایت از افزایش 400هزار تومانی حقوق دارد. این افزایش حقوق شامل همه کارگران نمی‌شود و به حداقلی بگیران محدود شده، تا افزایش حقوق دیگرا کارگران از فرمول دیگری تبعیت کند. فرمولی که بر اساس تصمیم اعضای شورای عالی کار، افزایش 13درصدی به علاوه مبلغ 261هزار و 118تومان خواهد بود.

تمام کارگران دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت پایه سنواتی می‌شوند و این مبلغ به حقوق پایه کارگران اضافه می‌شود تا به تناسب در عیدی و پاداش ، اضافه کار و حق سنوات آنها محاسبه شود.

اعضای شورای عالی کار همچنین حق اولاد کارگران را به ازای هر فرزند زیر 18سال 151هزار و 600تومان تعیین کردند که این میزان سال گذشته 111هزار و 126تومان بود.

آمار نشان می‌دهد که در چند سال اخیر حقوق کارگران افزایش یافته است اما با این حال شکاف درآمدی و هزینه ای آنها بیشتر شده است.

طبق گزارش بانک مرکزی در سال 96 دستمزد کارگران 37 درصد از حداقل هزینه های معیشتی آنها را پوشش می داد که این فاصله در سال 97 به 41 درصد رسید و در سال جاری بار دیگر بیشتر شد و روی عدد 40 درصد قرار گرفت.

نمودار فوق نشان می‌دهد که نرخ تورم و هزینه های افراد در سالهای اخیر از درآمدشان بیشتر شده است. در واقع این اختلاف هزینه و درآمد در بین کارگران بیشتر از سایر طبقات اجتماعی بوده است. در نتیجه می توان گفت که افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال 98 بالا نبوده است. نظر شما در این رابطه چیست؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • بدر
    0

    سلام میشه کم مصرف کرد. میشه کمتر نفس کشید. میشه مرد. ما که راضی هستیم. ولی اگر سواران، استران خود را کمتر رسیدگی کند مطمئنا سوار از سواری می ماند.

  • بهزاد
    0

    متاسفانه علیرغم شعار مبارزه با لیبرالیسم و سرمایه داری ایران بالاترین توجه و بهترین بستر را برای سرمایه داران فراهم کرده است به نحوی که کلیه نهادها دست سرمایه داران بوده و هر کار بخواهند می کنند نمونه آن بانکهاست که روزانه 1000 میلیارد نقدینگی تولید و تزریق می کنند پس تا وضعیت اینست جز شعار حمایت از مستضعف و کارگر امیدی به بهبود وضعیت نیست امیدوارم روزی نخبگان کشور به این نتیجه برسند که آموزش و توانمند سازی عامه مردم و توسعه اشتغال و درآمد عامه مردم به نفع آنهاست و به جای توجه به منافع کوتاه مدت بصورت بلند مدت فکر و عمل کنند. تا اقشار متوسط جامعه توسعه نیاید کشور بیش از پیش عقب مانده می‌شود

  • علی
    0

    با استناد به ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری ضرایب حقوق باید به اندازه نرخ تورم که هرساله از سوی بانک مرکزی اعلام میشود باشد. متاسفانه این قانون اجرا نمیشود و مسئولین هرطوری که بخواهند قانون را اجرا میکنن. اگر قانون است که باید اجرا شود و لذا در صورت عدم اجرا تخلف است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها