یک کارشناس آسیای میانه و قفقاز

حضور رئیس جمهوری در اجلاس شانگهای نشانه ای مثبت برای عضویت دائمی ایران در این سازمان است

در شرایط فعلی منطقه ای و بین المللی که ایران تحت تحریم های اقتصادی آمریکا و تلاش این کشور برای در انزوا قرار دادن کشورمان قرار گرفته است سفر رییس جمهور به بیشکک از اهمیت زیادی برخوردار است.

حضور رئیس جمهوری در اجلاس شانگهای نشانه ای مثبت برای عضویت دائمی ایران در این سازمان است

حسن روحانی عصر -پنجشنبه ۲۳ خرداد- به دعوت رسمی رئیس جمهوری قرقیزستان برای شرکت و سخنرانی در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان شانگهای به بیشکک سفر خواهد کرد. این سفر از ابعاد مختلف مورد اهمیت است. ولی کوزه گر کالجی، کارشناس آسیای میانه و قفقاز با اشاره به تنوع همکاری های اعضای سازمان شانگهای و منافع حاصل از آن برای اعضا به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: ایران تا کنون به صورت ناظر در این سازمان حضور داشته و سفر رئیس جمهوری برای شرکت در این اجلاس نشانه ای مثبت برای عضویت دائمی ایران در شانگهای است. قرار گرفتن ایران درکنار دو کشور روسیه و چین به عنوان اعضا دائم شورای امنیت و دو کشورعضو ۱+۵ که حامی برجام بوده اند در شرایطی که با جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا رو به رو هستیم از دیگر مواردی است که این کارشناس حوزه بین الملل به آن اشاره می کند و می گوید: بر این اساس این اجلاس فرصت خوبی برای پیشبرد اهداف کشورمان در شرایط فعلی است و حضور آقای روحانی در آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس آسیای میانه و قفقاز با اشاره به سوابق ایران درسازمان شانگهای گفت: از تیر ۱۳۸۴ ایران به عضویت ناظر سازمان همکاری های شانگهای درآمده است و از آن زمان نزدیک به ۱۵ سال از عضویت ناظر ایران در این سازمان می گذرد. وی با بیان اینکه ایران چندین بار علاقه مندی و تمایل خود را برای تغییر عضویت از ناظر به اصلی در این اجلاس اعلام کرده است گفت: این مساله در دستور کار این سازمان است و حضور رییس جمهوری در این اجلاس از لحاظ پیگیری این روند حائز اهمیت است. به ویژه که به گفته او هند و پاکستان نیز در سال ۲۰۱۷ وضعیتشان از ناظر به اصلی تغییر پیدا کرده است.

کالجی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تنوع همکاری ها در سازمان شانگهای گفت: در این سازمان طیف متنوعی از همکاری های مختلف در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام می شود. به عنوان مثال در موضوع مسائل امنیتی می توانیم به بحث مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی، افراطی گرایی دینی، قاچاق مواد مخدر و پولشویی اشاره کنیم و در حوزه اقتصادی نیز مسائلی از جمله انرژی، گمرک و ترانزیت است که تا کنون مورد همکاری قرار گرفته است. به گفته وی حضور ایران حتی در وضعیت ناظر نیز طیف متنوعی از همکاری ها را شامل شده است که در صورت تغییر وضعیت به عنوان عضو اصلی این همکاری ها بیشتر می شود.

وی افزود: از سویی دیگر خود این اجلاس که به صورت سالانه در این بازه زمانی برگزار می شود در شرایط فعلی منطقه ای و بین المللی که ایران تحت تحریم های اقتصادی آمریکا و تلاش این کشور برای در انزوا قرار دادن کشورمان قرار گرفته است نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در این اجلاس چین و روسیه به عنوان دو عضو اصلی این سازمان از اعضا دائم شواری امنیت هستند و همچنین این دو کشور از اعضای ۱+۵ و از حامیان برجام حضور دارند و این موارد اهمیت حضور ایران در این اجلاس را بیشتر می کند. در اجلاس شانگهای رهبران کشورهای مختلفی از جهان از جمله هند، پاکستان، روسیه و چین حضور دارند. شانگهای حوزه وسیعی را شامل می شود و می توان گفت به نوعی شانگهای نیمی از جمعیت جهان را در خودش جای داده است.

وی در پایان تصریح کرد با توجه به این موارد حضور ایران در این اجلاس مهم است و می توانیم به خوبی از منافع آن برای گسترش همکاری ها بهره ببریم.

منبع: پاد

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها