احمدی نژاد در گفتگو با شبکه اماراتی:

بیشترین فرصت ها در اختیار ماست، کمترین منافع در جیب ملت های ما قرار دارد/ قدرت های فرامنطقه‌ای فقط می خواهند شیرهای نفت باز باشد و آنها سود خود را ببرند/هیچ دلیلی برای درگیری نمی بینم

احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی امارات ” الان تی وی” صلح، امنیت و عزت کشورهای منطقه خلیج فارس را مستلزم همگرایی، همکاری، دوستی و برادری میان این کشورها دانست.

بیشترین فرصت ها در اختیار ماست، کمترین منافع در جیب ملت های ما قرار دارد/ قدرت های فرامنطقه‌ای فقط می خواهند شیرهای نفت باز باشد و آنها سود خود را ببرند/هیچ دلیلی برای درگیری نمی بینم

متن کامل این گفت و گو که دو هفته پیش انجام شد و هفته گذشته در این شبکه تلویزیونی امارات عربی متحده منتشر گردید، به شرح زیر است:

الان تی وی: با توجه به اینکه پادشاه عربستان کشورهای عرب منطقه را دعوت به برگزاری اجلاس فوق العاده کرده و موضع گیری ایران در خصوص تردد در تنگه هرمز و افزایش تنش های منطقه ای، شما اوضاع را در خلیج فارس چگونه ارزیابی می کنید؟

احمدی نژاد : بسم الله الرحمن الرحیم . اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

منطقه خلیج فارس از گذشته های دور ، نقش بسیار مهمی در مراودات بین المللی داشته است. هم یک آبراه بسیار مهم است که کشورهای مهمی اطراف آن هستند و هم مرکز انرژی دنیاست و هم به نوعی بخشی از مرکز فرهنگ و سابقه تمدنی جهان محسوب می شود و همیشه مهم بوده است. بخصوص از زمانی که انرژی فسیلی کشف شد، منطقه خلیج فارس همواره اهمیت داشته و مورد توجه طبیعی کشورهای منطقه و همچنین کشورهای فرامنطقه ای بوده است.

شاید در 60-50 سال اخیر همیشه به نوعی کشورهای منطقه با تنش مواجه بوده اند. درگیری ایران و عراق در سال 1975 و بعد از انقلاب اسلامی ایران، جنگ عراق علیه ایران و سپس عراق علیه کویت و متعاقب آن حمله آمریکا علیه عراق و در هفته های اخیر نیز خبرهایی منتشر شد که خوب نبود و فضای ملتهب منطقه را تشدید می کرد.

این شرایط، به نفع هیچکس نیست و همه باید برای اصلاح آن تلاش کنند. بیشترین زمینه های همبستگی و همکاری و برادری در منطقه ما وجود دارد اما متاسفانه سطح روابط به حداقل ممکن رسیده و فضای حاکم بر منطقه دوستانه نیست.

الان تی وی: از تنش و درگیری در منطقه چه کشورهایی سود می برند؟

احمدی نژاد: قطعا کشورهای منطقه سود نمی برند. اما کشورها و قدرتهای فرامنطقه ای همیشه گفته اند که به دنبال منافع گسترده و ارزان قیمت در منطقه ما هستند و برای این منظور سرمایه گذاری زیادی هم کرده اند. تمرکز پایگاه های نظامی قدرت های بزرگ در منطقه ما و قراردادهای بسیار سنگین فروش سلاح به کشورهای منطقه و حضور دائمی در منطقه و دخالت در مسائل منطقه، نشان می دهد که آنها به دنبال منافع ارزان نسبتا بی پایان در منطقه ما هستند که بخش مهمی از آن به انرژی باز می گردد و بخش دیگر آن معطوف به ارتباطات بین الملل و مسائل فرهنگی جهانی است.

خاورمیانه و منطقه ما اصولا خاستگاه انبیاء الهی است. یعنی جریان فرهنگی بشر در طول تاریخ از این منطقه تغذیه شده است. مطالعات تاریخی نشان می دهد که اکثر جهش های فرهنگی و تمدنی تاریخ بشر در این منطقه کلید خورده است زیرا انبیاء الهی در اینجا مبعوث شده اند. بنابراین تسلط بر منطقه انرژی و منطقه ارتباطی بین شرق و غرب و شمال و جنوب و خاستگاه اصلی فرهنگی و تمدنی جهان ، امتیاز بسیار مهمی است.

هر کشوری که بخواهد دنیا را به روش امپراتوری و استکباری اداره کند، حتما باید بر این منطقه مسلط باشد. انگلیس هم که چندصد سال استعمار را بر دنیا حاکم کرد، بر این منطقه مسلط بود. الان که همان استعمار در وجود آمریکا طلوع کرده و انگلیس و آمریکا در هم ادغام شده اند و یکی هستند، بازهم می خواهند بر منطقه ما مسلط باشند، بنابراین نقشه های فراوان دارند. خاورمیانه جدید و قدیم نیز از طراحی های آنان در راستای تحکیم سلطه بر منطقه است زیرا از این طریق بر کل جهان تسلط خواهند داشت.

الان تی وی: حضور نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس به چه میزان به امنیت منطقه کمک می کند. برای ایجاد امنیت در منطقه چه راهکاری را پیشنهاد می کنید و کشورهای منطقه ایفاگر چه نقشی می توانند باشند؟

احمدی نژاد: مگر کشورهای فرامنطقه ای برای برقرار بودن امنیت به منطقه خلیج فارس آمده اند؟ بله آنها علاقمندند که امنیت برای جریان انرژی باشد اما برای ملتهای منطقه امنیت را نمی خواهند.

اگر ملت های منطقه امنیت داشته باشند و در کنار هم و با هم باشند دیگر جایی برای سلطه بیگانه و حضور و دخالت بیگانه باقی نمی ماند. پس باید بین ملتها تنش و درگیری و ناامنی باشد تا آنها فرصت حضور و دخالت پیدا کنند. یک بخش کوچک آن قراردادهای چندصد میلیاردی فروش سلاح است.

منافعی که آنها از تسلط بر منطقه می برند، منافع جهانی است که سالانه هزاران میلیارد دلار به جیب آنها سرازیر می کند و باید به درستی تشریح شود تا مردم در جریان قرار بگیرند. مشخص است که آنها می خواهند سود خود را ببرند و نمی خواهند بین ملت ها امنیت وجود داشته باشد.

قدرت های فرامنطقه ای فقط می خواهند شیرهای نفت باز باشد و آنها سود خود را ببرند. البته ما هم می خواهیم امنیت جریان انرژی برقرار باشد اما مردم منطقه هم امنیت داشته باشند. یعنی همه ملت ها باید در کنار هم با صلح و دوستی و برادری زندگی کنند. چرا باید ملت های منطقه تهدید بشوند؟ وقتی به تاریخ نگاه می کنیم. هیچ علت تاریخی برای وجود تنش و ناامنی بین ملت های منطقه وجود ندارد. هر چه هست تحمیل از بیرون است.

فرهنگ مردم منطقه تقریبا یکی است. اکثر مردم منطقه موحد و مسلمان و پیرو پیامبر خاتم هستند و کتابشان یکی است. آداب و سنن آنها بسیار به هم نزدیک است و ارتباط تاریخی با هم دارند. در گذشته های نه چندان دور، کل منطقه با هم بوده اند. چند تا و ده تا نبودند ، یکی بودند و همه با هم بودند اما این مسائل در دوره اخیر ایجاد شده است.

الان تی وی: ایران به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیر گذار منطقه ای برای برقراری صلح و امنیت در منطقه چه اقداماتی را می تواند انجام بدهد.

احمدی نژاد: در برقراری امنیت همه باید مشارکت کنند. منطقه را همه با هم باید مدیریت کنیم. کل جهان را نیز همه ملت ها و کشورها باید با هم مدیریت کنند. هرجا مدیریت ها جدا شود و هر کس برای خودش تلاش کند، آنجا اختلاف درست می شود و فرصت برای دخالت بیگانگان فراهم می شود.

ایران کشور بزرگی است و همیشه امنیت منطقه را تامین کرده و حافظ امنیت بوده است زیرا منطقه و امنیت آن را از خودش جدا نمی داند، الان هم با ملت های منطقه و حتی کل جهان برادر هستیم. جاهایی که مسلمان نیستند، در انسانیت و ارزشهای انسانی مانند آزادی ، عدالت و کرامت مشترک هستیم و اینها یک امر جهانی است و ربطی به دین خاص و منطقه خاصی ندارد. در شرایط جاری که بدخواهان ملت های منطقه وارد شده اند، همه باید در فرونشاندن تنش ها کمک کنیم.

من ایمان دارم که قدرتهای فرامنطقه ای دلشان برای هیچ ملت، هیچ فرد یا کشوری نمی سوزد. بخش مهمی از اقتصادشان به کارخانجات اسلحه سازی مربوط می شود . باید اسلحه صادر کنند و جنگ بوجود آورند و سودش را ببرند. ملتهای منطقه باید دست به دست هم بدهیم و با هم زندگی کنیم و منطقه را با هم اداره کنیم.

نقش ایران هم بسیار مهم است و باید نقش پدری و برادری خود را ایفا کند. البته بقیه هم مهم هستند، عربستان ، کویت ، امارات، بحرین، عمان ، قطر ، عراق ، سوریه ، ترکیه و مصر و تک تک ملت ها و انسانها مهم هستند و همه باید مراقب طراحی های شیطانی باشند.

ممکن است در کشورهای منطقه ، افراد تندخویی وجود داشته باشند که منافع خود را در درگیری و اختلاف و کینه ورزی جست و جو کنند. همه باید مراقب باشیم و به این افراد میدان داده نشود و در جهت کاهش تنش قدم برداشته شود.

اساس بر صلح و دوستی و برادری است. جنگ و درگیری و اختلاف کار شیطان است.کسی خیال نکند که اگر برای دوستی و رفاقت میان کشورهای منطقه تلاش کند، مورد شماتت قرار می گیرد. کسانی که مخالف امنیت منطقه هستند و موجودیت و منافع خود را در درگیری می دانند، حتما حرف خواهند زد اما مطمئن هستم که ملت‌های منطقه از هر کسی که برای ایجاد همدلی و امنیت و تقویت برادری و همراهی و همکاری در منطقه تلاش کند، حتما استقبال می کنند و خدای متعال هم حتما راضی خواهد بود.

باید یک اتحادیه و تشکل منطقه ای درست کنیم که همه کشورها با عزت و آزادی و حقوق مساوی در آن حضور داشته باشند و با هم منطقه را اداره کنیم.

در حالی که بیشترین فرصت ها در اختیار ماست، کمترین منافع در جیب ملت های ما قرار دارد! سود دولتهای تحمیل کننده جنگ، از نفت ما، دو برابر سودی است که مردم منطقه از آن می برند. تازه آن پولی هم که گیر مردم منطقه می آید، برای اسلحه ای که آنها می فروشند و درگیری که آنها بوجود می آورند هزینه می شود. این پول باید خرج آبادانی مردم و عمران منطقه بشود. چرا باید خرج درگیری شود؟ چرا انبارها باید پر از اسلحه باشد؟ چرا اینقدر پایگاه نظامی باید وجود داشته باشد؟

غیر از صدام که به تحریک غربی ها تجاوز کرد، سابقه تاریخی نشان نمی دهد که در این منطقه، کشوری به کشور دیگر تجاوز کرده باشد. همه اش دوستی و همکاری است. هیچیک از کشورهای منطقه برای دیگری تهدید نیست. متفکرین و دلسوزان و شخصیت های بزرگ منطقه همیشه در جهت وحدت و همکاری و همدلی تلاش کرده اند.

معدود افرادی که معلوم نیست چه اهداف و انگیزه ای دارند، امواج وارد شده از بیرون منطقه را تشدید می کنند. امروز همه کشورها (عربستان، ایران، کویت، امارات ، قطر ، عمان، سوریه و ترکیه) باید دست به دست هم بدهیم و به سمت وحدت برویم.

یک نگاه کلان از بیرون به منطقه نشان می دهد که آنچه که در سوریه ، عراق و یمن دارد تخریب می شود و افرادی که دارند کشته می شوند از سرمایه ملت های منطقه است. چه کسی دارد چه کسی را می کشد؟ چه کسی دارد زیرساخت ها و ساختمانها و بناها را تخریب می کند و این به نفع چه کسی است؟

نقل شده بود که آقای بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا به دوبی سفر کرده بود و وقتی چشمش به ساختمانهای مرتفع افتاده بود گفته بود که اینجا الان مناسب جنگ و درگیری و تخریب است تا دوباره شرکت های ما بیایند و پولها را بگیرند و بسازند.

قدرتهای سلطه گر، از آباد شدن منطقه ما خوشحال نیستند. آنها اصلا نگاهشان انسانی نیست. می خواهند همیشه تخریب و درگیری باشد تا ثروت ملت های منطقه به سمت جیب های آنها و سرمایه داران بزرگ آمریکایی و غربی جریان داشته باشد. منظور آنها از امنیت این است که این جریان برقرار باشد.

منظور ما از امنیت آن است که تک تک مردم در آرامش زندگی کنند. صلح و برادری و دوستی و نشاط و آبادانی وجود داشته باشد. در کل منطقه شمار زیادی فقیر و مقدار بسیار زیادی عقب افتادگی و ضعف عمران و آبادانی وجود دارد. دشمنان، کشورهای منطقه را وارد مسابقه تسلیحاتی کرده اند و منابع مالی که باید برای عمران و آبادی و رفاه مردم صرف بشود به سمت درگیری و خرید اسلحه می رود.

استکبار برای منطقه ما نقشه کشیده است. می خواهد همه کشورهای منطقه را تضعیف کرده و اگر بتواند آن ها را تجزیه و به کشورهای کوچکتر تقسیم کند. ترکیه ، عربستان ، ایران و عراق و مصر را تجزیه و به کشورهای کوچک تبدیل کند تا آنها همیشه مسلط باشند و بتوانند ثروت منطقه را غارت کنند.

همه باید هوشیار باشند. الان زمان آن است که شخصیت های فکری و سیاسی، مردم را آگاه کنند و به سیاستمداران و حاکمان هشدار بدهند. همه مراقب باشیم که کسی در دام دشمن نیفتد و در نقشه دشمن بازی نکند. امیدوارم که اینطور بشود و فضای دشمنی و اختلاف که تحمیلی است هرچه زودتر به فضای برادری و دوستی تبدیل شود.

الان تی وی: شما در دوران ریاست جمهوری خودتان بارها موضوع دوست و برادر بودن با کشورهای منطقه از جمله عربستان را مطرح کردید، ولی می بینیم که هر روز روابط ایران و کشورهای منطقه دچار خدشه و تیره تر می شود. علت چیست؟ آیا عوامل داخلی و خارجی مانع استحکام این دوستی می شوند؟

احمدی نژاد: هر دوی آنها هستند و البته اصل آن عوامل بیگانه است که به طور دائم می خواهند درگیری درست کنند. ما نمی توانیم نفی کنیم که در کشورهای منطقه افرادی هستند که از روی جهالت یا خودخواهی یا منافع، دنبال تشدید تنش ها هستند.

من به عنوان کسی که در منطقه زندگی می کند و تا حدودی هم با تاریخ آشنایی دارد تاکید می کنم که هیچ دلیلی برای درگیری نمی بینم. چرا ما باید درگیر باشیم؟ ما باید با هم باشیم و انرژی را در دنیا مدیریت کنیم.

کشورهای منطقه با مدیریت انرژی، می توانند در سیاست و مدیریت جهانی نیز نقش آفرین و در اصلاح نظامات جهانی به نفع صلح و عدالت و دوستی موثر باشند. اما وقتی با هم نباشیم، دیگران می آیند و هم پولمان را غارت می کنند و هم امنیت و عزت و برادری مان را از بین می برند.

من همواره بر این نکته تاکید کرده ام که از درگیری های منطقه ای، هیچ کشوری سود نخواهد برد و هیچ شخصی که حقیقتا دلسوز و ملی باشد و بخواهد به نفع ملتش کار کند سود نخواهد برد. هرکس ادعا کند باطل است. سود در جیب دیگرانی است که در منطقه حضور ندارند.

الان در یمن و عربستان مردم کشته می شوند. اینها چه کسانی هستند. برادران و خواهران خودمان هستند. ساختمان و تاسیسات آب و برق و بیمارستان و کارخانه دارد از بین می رود. این امکاناتی که دارد تلف می شود متعلق به چه کسی است؟ هزینه ای که در جنگ یمن شده است اگر برای عمرانی و آبادانی یمن می گذاشتند، فقر ریشه کن شده بود. برای تقویت برادری بین مردم یمن می گذاشتندچه می شد؟ عین همین قضیه در سوریه است. این همه قدرتها آمدند در سوریه و این همه جنگ و خرابی به بارآمد. اگر هزینه های جنگ در سوریه صرف ابادانی این کشور می شد الان سوریه و یمن دو کشور پیشرفته بودند. آیا در عراق کم مردم کشته شدند؟ اینها مردم منطقه خودمان هستند. من همچنان همان مسیر را دنبال می کنم و همه را به برادری دعوت می کنم. هیچ راه دیگری پیش روی ما نیست.

هر راه دیگری منجر به شکست همه می شود و هیچکس پیروز بیرون نمی آید. حالا فرض کنید پیروز شد، بعد از آن چه می شود؟ بازهم باید با مردم همین منطقه زندگی کند.

صلح و امنیت و عزت از دل جنگ و کینه ورزی و دشمنی بیرون نمی آید، بلکه از دل دوستی و همکاری بیرون می آید.

در دوران ریاست جمهوری در جلسه شورای همکاری خلیج فارس شرکت کردم و دوازده پیشنهاد دادم و گفتم بیایید همه با هم کار کنیم. آیا ما مردم منطقه از ترکیه تا مصر تا پاکستان، ایران، افغانستان و عربستان تا کشورهای حوزه خلیج فارس نمی توانیم یک بازار مشترک داشته باشیم؟ نمی توانیم ثروتمان را در زیر ساخت های همدیگر سرمایه گذاری کنیم که به نفع استقلال همه ما باشد؟ چرا نمی توانیم؟ آیا ثروت کم است؟ اینجا مرکز انرژی جهان است. مهمترین آبراه های جهان در منطقه ما واقع شده است و به همه آبهای جهانی نیز وصل هستیم.

از اقیانوس هند تا مدیترانه و آدریاتیک و دریای سرخ و .. آب و انرژی داریم. سرزمین وسیع برای کشاورزی داریم. معادن غنی و مردم خوب و صمیمی با فرهنگ در منطقه داریم. این ها را کنار هم بگذاریم و هم افزایی داشته باشیم. اگر نمی توانیم اینطور عمل کنیم، حداقل با هم کاری نداشته باشیم. چرا باید با هم درگیر باشیم؟

ما اصلا تضاد منافعی با هم در منطقه نداریم. الان از درگیری هایی که در منطقه اتفاق افتاده است، رژیم صهیونیستی سود برده است. دارد دائما حمله می کند و درگیری بوجود می آورد. چه کسی جز آمریکا و همپیمانان آمریکا سود برده است؟ آیا هر کدام از کشورهای عربستان ، عراق ، ایران یا کویت می تواند بگوید که من سود برده ام؟ همه اش ضرر بوده است.

من از مقامات کشورها می خواهم که پا پیش بگذارند و بنشینند و با هم گفت و گو کنند. برگزاری جلسه بر علیه همدیگر، هیچ کمکی نمی کند و کلاف را پیچیده تر خواهد کرد. منطقه یک راه بیشتر ندارد و آن هم دوستی و همکاری بین ملت هاست و هر چیزی غیر از این به ضرر همه است و هیچ کس از آن سود نمی برد و تا الان هم همینطور بوده است.

نقشه های شیطانی وجود دارد که می خواهند از خون مردم و کشته شدن انسانها سود مادی و اقتصادی ببرند و این بدترین توحش تاریخ است. یعنی کشورها و شهرها ویران شود و مردم آواره و خانواده ها متلاشی شوند، بچه های کوچک و زنان قطعه قطعه شوند، تا آنها سود ببرند. چندصد هزار نفر در یمن وبا گرفته اند. با تکه تکه کردن مردم می خواهند سود اقتصادی ببرند. آیا این غیر از شیطان است؟ این خود شیطان است.

امیدوارم خدای متعال دلها را نرم و به هم نزدیک و توطئه های اجانب را خنثی کند و اذهان مردم بویژه حاکمان و سیاستمداران را بیدار کند تا کنار هم بنشینند و با تفاهم مسائل را حل کنند.

منبع: دولت بهار

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • دلدار
    0

    درود براحمدی نژاد دلاور مرد ایران زمین که صلح را از موضع قدرت و با صلابت میخواهد در مقابل کدخدا تعظیم نکرده ونمیکند کجایی احمدی دوستت داریم

  • قرمزته
    0

    احمدی نژاد مرد عمل مرد جهاد صلح وارامش را درسایه عزت واقتدار ایرانی میخواد ولی فعلا 5سال است با گردن کج کردن در مقابل غرب همه دار وندار را داد حسن کلید ساز و بجای رونق اقتصادی فقط تهدید ها را بسیار کرده کلید بشکست

  • 666666
    0

    مرد بودی مرد حیف قدر تو را ندونستیم

  • کاربر ناشناس
    0

    دکتر کجایی دقیقا کجایی حسن به یغما داد همه را و بهتر که نشد هیچ گند کار هم درامد

  • کاربر ناشناس
    0

    یاد باد ان روزگاران باتو یاد با احمدی نژاد خار چشم دشمنان با اقتدار پرقدرت جلوی امریکا ونوکرانش میاستاد ولی حسن به عشق کدخدا ومذاکره با انها ملت را به گدایی انداخته و مذاکره از دهنش ببرون نمیره

  • مسعود
    0

    درودخدا برتوباد مردبودی مردانه خدمت بی منت کردی دردوبلات بخور سر روحانی ودولت فاسد وفرسوده اش که جزء زجر وگرانی وبیکاری وبدبختی حاصلی برای کشور نداشت آب خوردن راهم به برجام نافرجام گره زده بود ملت قدر خادم وخائن را خوب می داند

  • طرفدار
    0

    بیادوباره برگرد نظری به حال ماکن

  • آقای وکیلی
    0

    درود فراوان بر تو ای انسان دلسوز که قدر ترا نشناختند

    نظرات شما -
    • احمد حاجیان
      0

      گول این تجویزهای خوشگل دکتر رو نخورید موقع عمل احمدی نژاد هم ولایتمدار نبود اون هم مثل این یکی راه خودش رو گرفت و حرف رهبری رو زمین زد و دقیقا مملکت رو رسوند به پیش بینی رهبری که بهش هشدار دادند: عدالت بدون معنویت نتیجه اش ضد عدالت خواهد شد

  • امجدعلی
    0

    آرزوی هرایرانی دلسوزسربلندی ایران است.آدم عاقل ازیک سوراخ دوبارگزیده نمی شود.همه بدبختی ما از وزیدن بادمهرورزی ایشان و دار و دسته اش شروع شد.چرازودیادمان رفت آن روزهای فلاکتبار را؟

  • کاربر ناشناس
    0

    حرفهای قشنگ زدی چون تقوانداری مفت است ازیک سوراخ دوبارگزیده نمی شویم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها