واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سفر شینزو آبه به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سفر روز گذشته نخست‌وزیر ژاپن به ایران واکنش نشان داد و همچنین مواضع متناقض آمریکا را درباره برجام تکرار کرد.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سفر شینزو آبه به ایران

به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: ما بر این عقیده‌ایم که با متحدانمان کاملاً توافق داریم.

وی همچنین با اشاره به دیدارهای مختلف با شرکای آمریکا گفت: متحدان‌مان کاملاً با ما موافق هستند که «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و بدخواهانه ایران» باید متوقف شود.

اورتاگوس در ادامه تشریح کرد: ما از هر کاری که نخست‌وزیر ژاپن بتواند انجام دهد ما از آن حمایت می‌کنیم. ما این را پیش از این نیز گفته‌ایم هر کاری که جامعه بین‌المللی بتواند برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها از سوی ایران انجام دهد، پیامی است که امیدواریم متحدان‌مان آن را ارسال کنند. ما مطمئنیم که وزیر امور خارجه آلمان این پیام را منتقل کرد و اطمینان داریم که نخست‌وزیر ژاپن نیز آن را مخابره خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که با اشاره به خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای و تلقی آن به عنوان بدترین توافقی که انجام شده است پرسید که با این وجود چرا از ایران می‌خواهید به این توافق پایبند باشد و آیا موضع کنونی دولت آمریکا این است که وجود یک توافق بهتر از هیچ چیز است، گفت: موضع ما درباره برجام تغییر نکرده است. اما البته ما نمی‌خواهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ما همچنین از آن‌ها می‌خواهیم «فعالیت‌های بدخواهانه شأن و حمایت از تروریسم را متوقف کنند.

وی در ادامه گفت: من مطمئنم شرکای اروپایی‌مان خواهان ماندن ایران در برجام هستند. ما مطمئناً نمی‌خواهیم که به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند.

مورگان اورتاگوس پس در توضیح اینکه درخواست پایبندی ایران به توافقی که آمریکا از آن خارج شده است، موضوع متناقضی است گفت: من فکر نمی‌کنم که متناقض باشد، در واقع ما از ابتدای این دولت به وضوح گفته‌ایم که نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و فکر می‌کنیم که این فاجعه‌بار خواهد بود.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه مدعی شد: همان‌طور که حالا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نشان می‌دهد، ایران در مسیر اشتباهی قرار گرفته است. آن‌ها صلح و امنیت بین‌المللی را با چالش مواجه می‌کنند و ما به کارزار فشار حداکثری که مرتبط با برنامه هسته‌ای آن‌ها، فعالیت‌های تروریستی و بدخواهانه‌شان در سراسر منطقه است، ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز گذشته برای مذاکره با مقامات عالیرتبه کشورمان به تهران آمد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به این‌که دو طرف علاوه بر مسائل دوجانبه، در زمینه موضوعات مربوط به ثبات، امنیت و تنش‌زدایی در منطقه نیز گفت‌وگو کردند، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالیم که دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت فراوانی قائل هستند. جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی در منطقه حتی با آمریکا نخواهد بود، اما اگر بخواهد جنگی علیه ایران آغاز شود، پاسخی قاطع به آن خواهیم داد. نخست وزیر ژاپن نسبت به آینده خوش‌بینی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و در مذاکرات عنوان کردند که تغییرات مثبت در راه است. بسیار خوشحالم که نخست وزیر ژاپن در مذاکرات امروز بر حمایت خود از برجام تأکید داشت و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت دانست. ایران علاقه‌مند به ادامه توافق برجام است و اقداماتی که انجام می‌دهد در چارچوب بند ۳۶ برجام خواهد بود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز اخیرا در گفت‌وگو با شبکه‌ای عربی درباره رویکرد آمریکا مبنی بر اعمال فشار بر این گفت: آن چیزی که ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم این است که بدانند ما به آنها نیاز نداریم. ما از آمریکا می‌خواهیم که در روابط ایران با کشورهای دیگر دخالت نکند. ما از آنها می‌خواهیم که به کشورهای دیگر فشار نیاورند تا بر روی تعهداتشان پا بگذارند. آمریکایی‌ها به دلیل گزینه‌های اشتباهی که پیش از این انتخاب کردند در منطقه ما با مشکلاتی مواجه شدند و این مشکلات با فشار آوردن بر روی ایران حل نمی‌شوند بلکه گسترده‌تر نیز خواهند شد. راه درست این است که گزینه‌های درست را انتخاب کنند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها