۹۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در دماوند تخریب شد

­ذوالفقاری گفت: در ۱۰ روز گذشته، ۹۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در دماوند قلع و قمع شده و در شمیرانات هم بیش از ۴۷ مورد تخریب در یک روز انجام شد.

۹۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در دماوند تخریب شد

کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد: تا یک دهه پیش مساحت اراضی کشاورزی استان تهران ۲۸۰ هزار هکتار بوده، ولی اکنون این مساحت به ۱۸۷ هزار هکتار کاهش یافته و این موضوع نشان دهنده آن است که به سرعت اراضی کشاورزی استان در حال تغییر کاربری است.

وی اظهار کرد: تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در استان تهران، ارزش افزوده کاذب بسیار بالایی برای متخلفان ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث ایجاد طمع در برخی افراد سود جو می‌شود.

ذوالفقاری ادامه داد: به عنوان مثال یک هکتار زمین کشاورزی که در استان زیر کشت گندم است ممکن است بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد در حالی که اگر این زمین با همین شرایط تغییر کاربری داده شود در یک شب ارزش آن به حدود دو میلیارد تومان می‌رسد، ولی این یک ارزش افزوده کاذب است چرا که با تغییر کاربری امکان کاشت و تولید در این زمین از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون، تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است مگر در موارد استثنا که به تشخیص کمیسیون تبصره یک ماده یک باشد و این سختگیری‌ها به دلیل این است که همه چیز را می‌توان تولید کرد، ولی خاک و اراضی کشاورزی قابل تولید نیست.

ذوالفقاری تصریح کرد: بشدت به موضوع جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان ورود کرده ایم؛ کار سختی پیش رویمان قرار دارد، ولی با این حال هیچگونه اغماضی در این امر صورت نمی‌پذیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در سال ۹۷ بیش از ۲۵۰۰ مورد قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در استان داشتیم و در سه ماهه ابتدایی امسال هم بیش از ۱۵۰۰ مورد قلع و قمع انجام شده و مصمم هستیم که اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را ندهیم و حتی جو سازی‌ها و اتهاماتی که به مدیران این بخش زده می‌شود ما را از هدفمان دور نمی‌کند.

وی ادامه داد: به همین منظور در ۱۰ روز گذشته، ۹۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در دماوند قلع و قمع شده و در شمیرانات هم بیش از ۴۷ مورد تخریب در یک روز انجام شد.

ذوالفقاری تاکید کرد: شاید بدلیل امکانات کم، برخی ساخت و ساز‌های غیر مجاز از دیدمان دور بماند، ولی این موضوع همیشگی نیست و بزودی همه آن‌ها هم شناسایی می‌شوند.

وی گفت: از مردم درخواست می‌کنم اگر تغییر کاربری در راستای تولید و اشتغال زایی می‌خواهند حتما قبل از آن برای دریافت مجوز‌های لازم اقدام کنند تا بررسی‌های لازم صورت پذیرد و اگر اراضی مذکور در قطب‌های کشاورزی واقع نشده باشد و انتفاع مطلوبی در کشاورزی نداشته باشد سعی بر این است که برای صدور مجوز رویه آسانی ایجاد شود، ولی ساخت و ساز بدون مجوز و خودسرانه تنها به از بین رفتن سرمایه‌های مردم منجر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها