کشف یک دهانه غول‌پیکر جدید بر روی زمین + عکس

دانشمندان دانشگاه های آکسفورد و آبردین یک دهانه برخوردی باستانی را کشف کرده اند که از اثر برخورد بزرگترین شهاب که در بریتانیا سقوط کرده بود، ایجاد شده است.

کشف یک دهانه غول‌پیکر جدید بر روی زمین + عکس


به گزارش اسپوتنیک، به نقل از The Guardia این دهانهعظیم در ساحل بین اسکاتلند و هیبرید بیرونی واقع شده است.محققان نشانه های از برخورد با کوارتز را در Stac Fada - در لایه های سنگ قرمز در ضخامت 10-15 متر یافته اند که قدمت آنها از 1 - 1.6 میلیارد سال میرسد.
اندازه زیادی از پلاتین و پالادیوم نیز که مشخصه شهاب سنگ ها است کشف شده.

پهنای این دهانه بیش از 36 کیلومتر است و در عمق 200 متری قسمت شمال غربی یخچال گرینلند (Greenland) واقع شده است. محققان بر این باور اند که این دهانه می‌تواند یک دهانه برخوردی عظیم حاصل برخورد یک شهاب سنگ بزرگ باشد.
بر اساس محاسبات انجام شده این اتفاق 1 میلیارد و 200 میلیون سال قبل رخ داده است و سرعت جسم آسمانی 60 هزار کیلومتر در ساعت بوده است. در نتیجه دهانه ای به عرض 20-14 کیلومتر ایجاد شد. این شهاب اکنون در عمق 200 متری قرار دارد و با رسوبات دریایی پوشیده شده است.

دانشمندان میگویند: کشف یک دهانه برخوردی (meteorite crater) جدید و عظیم دیگر در زمین واقعاً نادر بود. با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و اندازه گیری‌های رادار که وسط هواپیماها جمع‌آوری شده است، پژوهشگران موفق به کشف این دهانه شدند.

این دهانه که به تارگی کشف شده است در فاصله 183 کیلومتری از یک دهانه دیگر که آن هم به تازگی کشف شده بود، قرار دارد. دهانه‌ای که چندی پیش پژوهشگران آن را کشف کرده بودند، هیاواتا (Hiawatha) نام داشت و پهنای آن 31 کیلومتر و قدمت آن 12 هزار سال بود. اما این دهانه‌ای که آنها به تازگی کشف کرده‌اند می‌تواند بیست و دومین دهانه بزرگ در زمین باشد.

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها