جزئیات قطار مسافری تهران- آنکارا / قیمت بلیت ۴۳ یورو

معاون مسافری شرکت راه‌آهن جدیدترین جزئیات قطار مسافری تهران- آنکارا و تهران- وان را تشریح کرد.

جزئیات قطار مسافری تهران- آنکارا / قیمت بلیت ۴۳ یورو

میرحسن موسوی صبح امروز ۲۲ خرداد ماه در نشست خبری تشریح فعالیت‌های حمل و نقل ریلی مسافری شرکت راه‌آهن، در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی، درباره جزئیات جدیدی از سفر ریلی به ترکیه اظهار داشت: در دو جلسه‌ای که رئیس راه‌آهن ترکیه در تهران و یک جلسه با حضور مدیرعامل راه‌آهن ایران در ترکیه برگزار شد، جزئیات سفر ریلی مسافران ایرانی به ترکیه و بالعکس، بررسی و توافق شد تا قطارهای تهران آنکارا و تهران وان راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم آنکه طرف ترکیه‌ای اصرار داشت تا این قطار ظرف دو ماه آینده راه‌اندازی شود، اما با توجه به اینکه ایام پیک سفرهای خارجی ایرانیان به ترکیه در تابستان انجام می‌شود و همچنین زمان تعطیلی مدارس و پیک سفرهای ترکیه نیز در همین فصل است، لذا با اصرار شرکت راه‌آهن، قرار شد تا سفر ریلی به ترکیه به مقصد وان از چهارم تیرماه و به مقصد آنکارا از ششم تیرماه آغاز شود.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن افزود: قطارهایی که قرار است مسافران را از ایران به ترکیه ببرند، چهار ستاره یا چهار تخته بوده که ابتدا توقفی در مرز خروجی ایران برای انجام تشریفات گمرک و چِک پاسپورت و پس از ۶ کیلومتر تردد، توقف دیگر در مرز ورودی به ترکیه برای انجام مجدد تشریفات گمرکی و بررسی گذرنامه‌ها از سوی مسئولان ترکیه‌ای با همین قطارهای ایرانی، مجدداً به سمت دریاچه وان حرکت خواهند کرد.

موسوی تصریح کرد: مسافران با شناورهای مسافری «فری‌بوت» ظرف سه الی سه و نیم ساعت از بندری در ابتدای دریاچه وان به بندر تاتوان در انتهای این دریاچه سفر خواهند کرد و سپس از تاتوان تا آنکارا با قطارهای ترکیه‌ای چهارستاره یا چهار تخته سیر خواهند کرد.

وی درباره زمان سفر از تهران تا آنکارا و وان گفت: بر مبنای محاسبات، با توجه به توقف‌هایی که از دو مرزهای خروجی از ایران و ورودی به ترکیه خواهیم داشت، قطار تهران آنکارا ۶۰ ساعته و قطار تهران وان ۲۰ الی ۲۲ ساعته سیر خواهد داشت. همچنین ترکیه‌ای‌ها نیز درخواست سفر به شهرهای تبریز، تهران و مشهد را داده‌اند.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن درباره قیمت بلیت قطارهای تهران آنکارا و تهران وان اظهار داشت: نرخ بلیت‌ها بر مبنای مقررات بین‌المللی تعیین شده که ۴۳ یورو برای تهران آنکارا و ۲۰ یورو برای تهران وان پیش‌بینی شده است. مسافران می‌توانند هزینه خرید بلیت را در تهران به صورت ریالی پرداخت کنند اما مبنای محاسبه قیمت دلار که آیا بر مبنای ارز آزاد یا ارز نیمایی است را باید بانک مرکزی تعیین کند.

موسوی تصریح کرد: با شرکت رجا توافق کرده‌ایم تا این شرکت در مرحله اول در مسیرهای تهران وان و تهران آنکارا را راه‌اندازی کند چون این شرکت در سال‌های گذشته تجربه سفر به ترکیه را داشته است. هفته‌ای یک قطار از تهران به آنکارا و یک قطار از تهران به وان تردد خواهد داشت.

وی در ادامه درباره افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری داخلی گفت: از آنجایی که دولت برای هر مسافر و هر مسیری، سوبسید پرداخت می‌کند، بنابراین قیمت بلیت‌های مسافری نسبت به قیمت تمام شده آن، از ارزش بسیار کمتری برخوردار است. از سال ۹۴ تا تیرماه ۹۷ هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری اعمال نشد. نهایتاً در ابتدای سال ۹۷ بنا به درخواست شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری از شرکت راه‌آهن، افزایش قیمت بلیت قطار به ستاد تنظیم بازار ارائه شد که نهایتاً تنها ۱۰ درصد رشد قیمت داشتیم اما بلافاصله پس از تصویب این میزان افزایش در ستاد تنظیم بازار، افزایش ناگهانی قیمت ارز رخ داد که سبب افزایش قیمت تمام شده خرید تجهیزات و صنایع ریلی برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی شد اما با این حال نه در ایام پیک سفرهای سال ۹۷ و نه در نوروز ۹۸، هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بلیت قطار رخ نداد.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن یادآور شد: در ابتدای سال جاری بنا به درخواست شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری، درخواست افزایش قیمت بلیت قطار را به شورای عالی ترابری ارائه کردیم و نهایتاً در این شورا به متوسط افزایش ۲۲ درصد رسیدیم که این میزان افزایش تصویب شد.

به گفته وی، معنی افزایش متوسط ۲۲ درصد این است که در برخی مسیرها، افزایش قیمت بلیت ۱۰ و در برخی مسیرها ۴۰ درصد اجازه داده شده است که متوسط اینها به ۲۲ درصد می‌رسد.

موسوی تأکید کرد: با این حال شرکت‌های ریلی قبول کردند با توجه به میزان تقاضای سفر به مشهد، در این مسیر نهایتاً ۲۲ درصد افزایش قیمت بلیت اعمال شود و در این مسیر به هیچ عنوان افزایش ۴۰ درصدی نداشته‌ایم. در دو یا سه مسیر پرتقاضای تفریحی گردشگری، افزایش قیمت بلیت قطار مسافری ۲۷ تا ۳۱ درصد بوده است.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در مسیر تهران مشهد در ایام پیک امسال، حداکثر قیمت بلیت قطار ۱۶۲ هزار تومان است و به طور کلی برای قطارهای دو تا چهارستاره، نرخ بلیت قطار تهران مشهد در ایام پیک بین ۹۲ تا ۱۶۲ هزار تومان خواهد بود اما اگر از ایام پیک مسافرت‌های ریلی عبور کنیم، قطعاً قیمت‌های بلیت به مراتب پایین‌تر از این نرخ‌ها خواهد بود. همچنین حق دسترسی ریلی مسافری که شرکت راه‌آهن از شرکت‌های حمل و نقل ریلی اخذ می‌کند، در بخش مسافری صفر بوده و شرکت راه‌آهن علاقه‌ای برای اخذ حق دسترسی از قطارهای مسافری ندارد.

منبع: مهر

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کریمی
    0

    بسیارعالی باتشکر ازمسولین راه اهن امیدوارم تعداد حرکت قطار به 2 حرکت برسد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها