فوبیای عجیبی به نام ترس از عروسک!

ترس از عروسک یا عروسک‌هایی خاص با چهره‌های خشن در دوران کودکی ناراحت کننده است، اما عجیب نیست. درواقع تعداد کودکانی که از عروسک می‌ترسند کم نیست. اما اگر یک بزرگسال از عروسک بترسد ماجرا متفاوت می‌شود.

فوبیای عجیبی به نام ترس از عروسک!

ترس از عروسکیکی از انواع ترس‌هایی است که می‌تواند سال‌های سال بزرگسالان را درگیر کند و حتی باعث مشکلاتی در زندگی شخصی آنان شود.

واژه pupaphobia به معنای ترس از عروسک از کلمه "pupa" "در لاتین گرفته شده که به معنی "عروسک" است. تقریبا تمام موارد ترس از عروسک ریشه در کودکی دارند، زیرا عروسک‌ها نقش عمده‌ای در زندگی کودکان ایفا می‌کنند. علل ترس کودک از عروسک می‌تواند بسیار پیچیده یا ساده باشد. برای مثال برخی کودکان از عروسک‌هایی می‌ترسند که برایشان تداعی گر یک موقعیت ترسناک است، برخی کودکان به این علت از عروسک می‌ترسند که یک بزرگسال با عروسک آن‌ها را ترسانده است. برخی کودکان به علت این که عروسکی خاص را هم نوع خود می‌شناسند و تصور می‌کنند قرار است جایگاه او را نزد والدین بگیرد ابتدا از عروسک متنفر و سپس می‌ترسند. اما این ترس‌ها گاهی تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

تصور کنید دوستتان سوار ماشین شما نمی‌شود، چون یک عروسک کوچک جلوی شیشه ماشین دارید، به نامزدتان جعبه عروسک و گل هدیه داده اید، اما او کادو را گوشه‌ای پرت کرده و گریه می‌کند، قصد دارید برای خرید وارد پاساژی شوید، اما چون چند مغازه عروسک فروشی در ورودی پاساژ قرار دارد همسرتان با شما همراهی نمی‌کند و بسیاری از موقعیت‌های مشابه دیگر.

شاید با خواندن این مثال‌ها درک کنید که ترس از عروسک چندان بی حاشیه نیست. برخی از افراد صرفا به نوع خاصی از عروسک حساس هستند، اما برخی دیگر از هر نوع عروسک می‌ترسند و علائمی مثل لرزش، رنگ پریدگی، ضربان قلب و حتی در موارد شدید با لمس عروسک غش را تجربه می‌کنند. این افراد نیاز جدی به جلسات درمانی برای حل مشکل خود دارند و باید زیر نظر روانشناس حاذق باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها