گفتگوی خبرفوری با عضو هیئت رئیسه مجلس:

یارانه می‌تواند یک میلیون تومان شود / آمریکا احمق است که با تحریم، ما را از نفت فروشی عبور می‌دهد/ هر ایرانی برای جبران ورشکستگی موسسات مالی، 500هزار تومان از جیب داد

عضو هیئت رئیسه مجلس می گوید، اکثریت نداشتن فراکسیون های سیاسی در مجلس دهم باعث شده، همه گروه های سیاسی از نمایندگان انتقاد کنند.

یارانه می‌تواند یک میلیون تومان شود / آمریکا احمق است که با تحریم، ما را از نفت فروشی عبور می‌دهد/ هر ایرانی برای جبران ورشکستگی موسسات مالی، 500هزار تومان از جیب داد

مصطفی انتظاری هروی- امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس و عضو هیئت رئیسه پارلمان است. او با حضور در دفتر خبر فوری ، درباره مسائلی چون مقابله با آمریکا، وضعیت اقتصادی کشور و نیز مسائل سیاسی و انتخاباتی سخن گفت.
در بخش اول از این گفتگو، وی به عنوان رئیس فراکسیون اقدام پیشدستانه ایران علیه آمریکا، ایده هایی را درباره ضربه زدن به سیاست های خصمانه واشنگتن علیه کشورمان ارائه داد. (بخش اول از این گفتگو را اینجا بخوانید).
در بخش دوم اما او از وضعیت اقتصادی کشور می گوید و به تحلیل شرایط برای بهبود مشکلات معیشتی مردم می پردازد.


***

خبر فوری : ما در یک ساله اخیر تقریبا هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهایی بوده ایم که با زندگی مردم رابطه نزدیکی دارد. روشن است که بخشی از این گرانی مربوط به مشکلات داخلی و مباحث مدیریتی است و بخشی هم به دلیل شرایط خاص کشور به وجود آمده است. می خواهم بدانم نقش و برنامه مجلس در رابطه با حل مسائل اقتصادی چیست؟ چون برخی معتقدند بهارستان آنطور که باید نسبت به این مشکلات حساسیت نشان نداده است؟
برای پاسخ به پرسش شما اجازه بدهید که من مقدمه ای را عرض کنم. هر ملتی در دنیا یک شغلی دارد، شغل آمریکایی ها تولید تکنولوژی است، شغل چینی ها تولید کالا است، شغل ما و برخی از کشورهای جهان تولید نفت است. ایران قبل از نفت در دوران قاجار خیلی خراب بوده است. قبل از نفت در ایران مرگ ومیر زیاد بود و وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم خیلی بد بود. تا زمانی که نفت آمد و تغییرات مثبت زیادی را در کشور ایجاد کرد. تمام رشدهایی که شما در زیرساخت ها می بینید، تشکیل طبقه متوسط در جامعه و مواردی از این دست نتیجه کشف نفت در ایران است. حالا در شرایط جدید شغل ما در جهان با تهدید مواجه شده است، نه تنها ما بلکه عربستان و دیگر کشورهای تولید کننده نفت هم این مشکل را دارند. ما داریم یک خانواده ای می شویم که پدر خانواده دارد شغل خود را از دست می دهد، تحریم ها و تحدید های آمریکا دارد سرعت این کار را بیشتر می کند، یعنی اگر قرار بود ما 20سال دیگر با مشکل شغل روبه رو شویم این موضوع با سرعت دارد اتفاق می افتد. بنابراین باید به فکر تغییر شغل باشیم.
ما یک ظرفیت های اقتصادی داخل کشور داریم، مثل کشاورزی و صنعت. اما آن چیزی که ارزش افزوده و رشد تمدنی ایجاد میکند، فراتر از اینهاست. ‌ما وقتی از یک تمدن شکوهمند اسلامی حرف می‌زنیم نیاز به یک اقتصاد کارامد و بزرگ داریم که ارزش افزوده زیادی دارد. ما می توانیم راه چینی ها و هندی ها را برویم، اما باید ببینیم وضعیت جمعیت، معادن، زیرساخت ها و دیگر شرایط ما چگونه است. وقت ما هم محدود است. آمریکایی ها این را فهمیده اند که ما در حال عبور از گذشته به سمت شرایط جدید هستیم. از زمانی که رهبر انقلاب موضوع جنبش نرم افزاری و بحث تولید علم را مطرح کردند، پایه آینده ایران مبتنی بر علم و فناوری گذاشته شد. در نتیجه ما نمی توانیم مثل هند و چین باشیم. اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که ما حقوق کارگر را نادیده بگیریم و کارگران را به بردگی بگیریم مثل چین و هند که به قیمت فشار بر نیروی کار، مزیت اقتصادی به وجود می آورند.

خبر فوری : پس اگر ما رشدمان را براساس فناوری قرار داده ایم در نتیجه داریم با آمریکا رقابت می‌کنیم؟
بله، هرچند ما هنوز به سطح رقابت با آمریکا نرسیدیم، ما داریم با اروپا رقابت میکنیم. آمریکا در حوزه تولید دانش دارد جلو می رود و تولید فناوری را در کشورهای دیگر انجام می دهد. دهکده جهانی است و تعریف شده است که هرکسی کجا باید قرار بگیرد. ما یک کشوری هستیم که داریم شغلمان را از دست می دهیم. در واقع همه کشورهایی که شغل آنها نفت بوده دارند تغییر شغل می دهند یا مقدمات این کار را فراهم می‌کنند. شما به سرمایه گذاری های عظیم عربستان بر روی فناوری نگاه کنید. آنها هم دارند شغل نفت فروشی را تغییر می دهند. ما باید از فرصت تحریم استفاده کنیم و از نفت عبور کنیم، به نظر من آمریکایی ها احمق هستند، آنها دارند با تحریم به ما کمک می کنند. برای اینکه ما این تصمیم را بگیریم، دل بکنیم تا شرایط را برای تغییر آماده کنیم. ما امروز بالاترین ضریب مهندس را نسبت به جمعیت در کشور داریم. ما ظرفیت داریم اما باید افزون بر آن، آینده نگر هم باشیم. سرعت پیشرفت در آینده خیلی سریع است و ما ناچاریم خود را تطبیق دهیم.
تا وقتی ما شغل مان نفت فروشی است مدام درحال تهدید هستیم.

خبرفوری: موضوع ضرورت عبور از اقتصاد نفتی درست، مردم می پرسند برای حل مشکلات کوتاه مدت، مثل قیمت پیاز، مسکن، نوسانات ارز و مسائلی از این دست، چه کار باید کرد؟
برای حفظ ارزش پول ملی باید به سرعت دوکار را پیش ببریم. اول، نقدینگی باید کنترل شود. سود تسهیلات بانکی و نقش بانک ها در تسهیل اعتبار که بدون پشتوانه است، باید کنترل شود. دوم اینکه قوانین مرتبط با چک و نظام اعتباری ما باید اصلاح شود. و البته مورد دیگری که در مقدمه عرض کردم، یعنی نفت هم هست و نباید از یاد ببریم که وجود نفت در بودجه کشور، خودش یک مشکل است. یعنی وقتی 100هزار میلیارد تومان نفت می فروشیم، دلار می رود به بانک مرکزی و تومان توزیع می شود. امسال اگر 1500میلیارد تومان نقدینگی ماست، معنایش این است که همین الان در بودجه ما پیش بینی کرده ایم که 100هزار میلیارد تومان دیگر به این اضافه شود. خودمان تصویب کردیم. یعنی ما همین الان داریم یک پانزدهم ارزش پول ملی ایران را کاهش می دهیم. دولت ها و مجلس ها در این هشتاد سال، از زمانی که نفت آمده وارد چرخه اقتصادی کشور شده است، همین کار را کرده اند که باید متوقف شود.
خبرفوری: شما از مشکل بانکها می گویید، اما سالهاست روند اصلاح نظام بانکی با دست اندازهایی روبرو بوده است. چرا؟
در موضوع بانکها چند مساله داریم. در دنیا از بانکها بهره منفی میگیرند به دو دلیل است اول اینکه به آنها اجازه داده نمی شود که خلق اعتبار کنند. در هیچ کجای جهان ورشکستگی بانکها از جیب مردم تامین نمی شود، اما اینجا می شود. مثل ورشکستگی کاسپین و بانکهای دیگر که از جیب مردم ایران تامین شد. یعنی هر ایرانی 500هزار تومان تقریبا داد تا بحران ورشکستگی موسسات مدیریت شود.
علاوه بر این، هیچ کشوری اجازه نمی دهد پول در حوزه های غیر مولد رسوب کند. اما ما دوست داریم پول بگذاریم بانک سودش رو خرج کنیم. این خاصیت نفت است و اجازه نمی دهد که موسسات تخصصی درست شود. ما باید یک نظام سرمایه گذاری خرد تعریف کنیم که می‌شود بخش سوم اقتصاد.
همچنین مساله چک باید حل شود. ما در مجلس وارد چک شدیم، در گذشته یک چک ده دست می‌چرخید، بدون هیچ پول حقیقی. خب این تورم درست می کرد. یعنی اقتصاد برپایه اعتباری که وجود نداشت شکل می گرفت و تورم به بار می آورد. الان باید پول وجود داشته باشد تا چک بچرخد و این خلق نقدینگی و اعتبار مازاد ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این اصلاحات بانکی، نیاز کشور، ایجاد یک نظام تامین اجتماعی کارامد است، ما باید برای جمعیت هشتاد میلیون نفری مان، یک پرونده معیشت داشته باشیم. در رابطه با درامد و هزینه جمعیت کشور باید یک پرونده اصولی تدوین شود که هدفمندی یارانه ها یک بخش آن است. ما میتوانیم با طرح سرشماری به این شفافیت برسیم و به افراد جامعه نسبت به وضعیت شان کمک کنیم.

وقتی 100هزار میلیارد تومان نفت می فروشیم، دلار می رود به بانک مرکزی و تومان توزیع می شود. امسال اگر 1500میلیارد تومان نقدینگی ماست، معنایش این است که همین الان در بودجه ما پیش بینی کرده ایم که 100هزار میلیارد تومان دیگر به این اضافه شود. خودمان تصویب کردیم. یعنی ما همین الان داریم یک پانزدهم ارزش پول ملی ایران را کاهش می دهیم


خبرفوری: خب چرا همه از بایدها می گویند، اما کسی کاری نمی کند؟

این وظیفه دولت است. یکی از مشکلات ما در ایران این است که ایدده های 50سال قبل جهان را نشخوار می کنیم. در جهان امروز نقش بانک خیلی کمرنگ است. اما امروز برای ما بانک مرکزی موضوع مهمی است.

خبرفوری: نظام تصمیم گیری دولت مشکل دارد یا نظام اجرایی دولت؟
هردو؛ عدم تصمیم گیری نظام اجرایی را گیج کرده است. ما ساختار اجرایی داریم که باید به کار گرفته شود. ما زیرساخت اجرایی داریم. دولت باید با تصمیم گیری کند که چگونه از ظرفیت های موجود استفاده کند.
خبرفوری: اینجاست که موضوع اصلاح ساختار که چندی پیش رئیس مجلس مطرح کرد، جدی می شود؟
بله، اصلاح ساختار به همین معنا است. ما تصمیم گیر هستیم اما تصمیم ساز نیستیم.

خبرفوری: شما می گویید مشکل از دولت است، درحالیکه خیلی ها نظر به مجلس دارند. در رابطه با مجلس فعلی انتقادهای زیادی است، نظر شما چیست؟
در این رابطه باید مصداقی حرف بزنیم. من در مجلس هشتم، نهم و دهم بودم. فرق این مجلس با مجلس های دیگر این است که هوادار ندارد. مجلس یک اشکالات ساختاری دارد. ربطی به این مجلس هم ندارد. ما چون نظام مان ریاستی است در تصمیم گیری ها دخالتی نداریم. حداکثر توان ما استیضاح است. با تغییر ادم ها شرایط کمی تغییر می‌کند. مثل رفتن آقای اخوندی و آمدن آقای اسلامی.
این رویکردها مهم است. ما در حوزه بخشی رشد کردیم، بخش صنعت، بخش آموزش. مشکل ما در ارتباط این پارادایم هاست. مشکل در ستاد دولت است. ما از اول انقلاب در بخش های مختلف داریم رشد می کنیم. اما مساله ما در سیاست کلان است. وقتی تصمیمات خرد میخواهد برنامه بشود مشکل داریم. وقتی ستاد دولت گیج است همه جا گیج هستند. نقطه پرگار ما دولت است، درست است که رهبری بالاست اما جای دولت نیست. ما موافق هستیم که یارانه ها را متفاوت تر اعطا کنیم اما اجرا با دولت است. مثلا ما می دانیم که با ارزش فعلی پول، حفظ ارزش یارانه یعنی پرداخت حدود یک میلیون تومان یارانه، اما خب اجرای آن پیچیدگی های اجرایی دارد که ربطی به مجلس ندارد.


مشروح قسمت دوم گفتگو با عضو هیئت رئیسه مجلس در برنامه رکن چهارم را در این فیلم ببینید:

17

حجم ویدیو: 63.08M | مدت زمان ویدیو: 00:25:13 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • رضا
    0

    «آمریکا احمق است که با تحریم، ما را از نفت فروشی عبور می‌دهد». 1. این چه ادبیاتی است که در گفتگو بکار می برید آیا نمی دانید که در جهان امروز تک تک واژه های ما تحلیل و مورد نقد قرار می گیرد آیا نمی دانید که واژه ها حاملان فرهنگ و تاریخ و دین و هویت یک ملت هستند؟ 2. دارید به آمریکایی ها خط نشان می دهید نمی خواهید تا ما برای همیشه از وابستگی به نفت بی نیاز شویم! چرا در بیان گفتار و جمله ها این قدر بی دقتی

  • مفلس
    0

    به مردم چیزی نمیرسد سران مملکت اگر روزانه میلیادرها نفت بفروشند باز به ملت ایران چیزی نمیرسد بیخود زرتوپرت زیاد نکن

  • مفلس
    0

    خدا کنه که این نفت مملکت بخشکه شما از دست ملت بردارید.

  • محمد
    0

    آنها که از جیب ملت به این موسسات پول دادند باید محاکمه شوند

  • محسن
    0

    ایکاش مدیران نخبه جوان جایگزین میشدند تا همه توسعه بدون نفت رو به چشم ببینند و از دولت امریکا تشکر کنند .عبور دردناک از مسیر غلط اقتصاد نفتی به مسیر درست اقتصاد علمی بر مبنای بخش خصوصی و رقابت تنها با اجبار و الزام ممکن بود .

  • کاربر ناشناس
    0

    شاعر زحمت کشیده تایک شعر گفته /بزی که نباشد دوغازش یه غاز /چه درگله باشد چه درگله ها /ما که ازنفت سهمی نبردیم میخوام که بخشکه

  • عبدالله
    0

    هیچ گناهی مثل درغکو یی هیچ ملتی یا کشوری راویرا ن و خراب نمی کند شما این ۴۵ را قطع نکنید یک ملییون توما ن پیشکش مو قعه انتخابات بخشده و دست دل باز شدید مواظب باشید چشم نخورید؟

  • مهدی
    0

    اگر از جیب مردم پول برداشتید و به موسسات دادید پس اموال بیشمار موسسات را به سپرده گذران برگردانید چرا فقط دروغ می‌گوید

  • .....
    0

    حالا موقع انتخابات شده اینا مردم رو احمق فرض میکنند و هرکی برای خودش وعده و وعید یه چیزی رو میده و دست گلهای خودشون رو رو میکنن...اگه مردم بصیرت داشته باشن باید به هیچکس رای ندن و رای سفید تو صندوق بندازن...

  • جهان
    0

    همه بیانات جناب نماینده در حد یک مشت تئوری هستن که روی کاغذ هم بیانش راحت و هم نتیجه گیری راحتی دارند و همچنین میشه خیلی از بخش هاشو گفت که صحیح هست ولی سوال اینجاست ایا این فرمایشات جنابعالی در کشوری که اقتصاد کلان مملکت و همچنین فعالیتهای اقتصادی کلان وابستگی صدرصد به نفت دارن و از طرفی هم تمامی این فعالیتها در دست عده محدودی از افراد هست که حالا بعضا به صورت انفرادی و یا به صورت باند اداره میشود ..ایا این افراد یا این باند ها که ظاهر قدرت زیادی هم‌در این مملکت دارند اجازه چنین تغییراتی را میدهند ایا اجازه میدهند که منافع اونا که صدرصد وابسته به نفت هست به همین راحتی از بین بره و تاسف برانگیز تر از همه این هستش که این افراد بعضا د ر بدنه دولت جای خوش کردن.بارها در فرمایشات رهبر انقلاب همه ما شنیده ایم که دغدغه ایشان و بسیاری از اشخاص دلسوز نظام همین مساله به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نیز به این مساله اشاراتی داشته اند . این نماینده محترم از کشورهای امثال چین و هند نام میبرند و با مقایسه این کشورهابا نظام اسلامی ما نوع عملکرد اونا رو زیر سوال میبرند ..از این دوستمون یک سوال دارم و اون این هست که اون کشورهای که حضرتعالی میفرمایید بخاطر نداشتن اعتقادات مذهبی تاوان پیشرفت اقتصادی اون ها رو قشر کارگر جامعه میدهند ولی ما بخاطر اینکه دین اسلام دست و پای مارو بسته نمیتونیم مثل اونا عمل کنیم.. ولی دوست عزیز و گرامی در کشور اسلامی ما تاوان بی لیاقتی و بیسوادی آقایون تصمیم گیرنده رو نه فقط قشر کارگر بلکه همه اقشار جامعه دارند این تاوانو میدهند ..من و امثال من نظارگر یک تراژدی هستیم که خیلی ارام و نرم در این مملکت داره اتفاق میفته واز روزی میترسم که این مردم به روزی بیفتن بدتر از دوره ناصر الدین شاه قاجار که مردم از گرسنگی در کوچه و خیابان جان میدادن و اونم بخاطر دو مساله اول اینکه بخاطر اینکه ادمهای باسواد و کاربلد خونه نشین شدن و یک مشت ادم بیسواد و کم سواد اداره بعضی امور رو در دست دارند و اگر عده ای دلسوز هم‌هستن چون خیلی اندک هستن صداشون به جایی نمیرسه و مساله دوم اینکه اگر قانون درست اجرا بشه و در اجرای قانون فرقی بین آقا و آقازاده با عامه مردم جامعه نباشد شاید امیدواری به درست شدن این مملکت و اصلاح زیرساختهای جامعه باشه در غیر اینصورت بعید میدونم اتفاقی بیفته که چشمگیر باشه ودر آخر با تمامی این حسرتها و سیاهی ها وقتی فرمایشات مقام معظم رهبری رو می‌شنوم از خدا میخوام سایه ایشان را برسر این مردم و این مملکت حفظ کنند که باز جای شکرش باقیه همیشه فرمایشاتشون آبی بر روی آتش هستش

  • Amir
    0

    چی زدی عزیز ؟!! دوزش خیلی بالا بوده،

  • بینام
    0

    ای بابا دیگه نزدیک انتخاباته دیگه شروع شد این حرفها الهی بی نفت بشین

  • ایرانی
    0

    بقول بعضی از کاربران بخشکه این نفت که هیچ سودی به حال ما نداشت فقط بدبختی و گرفتاری برا ما بوجود آورد ؟ حالا که نزدیک به انتخابات شده دوستان نفت را برای انتخابات آینده انتخاب کردند که شاید مشکل خودشان حل شود ؟ مجلس با مردم نیست مصوبات مجلس مشخصه با رای مردم واردمی شوند ولی حرفهای مردم برای نمایندگان ارزشی نداره ؟ این هم ادبیات این دوست عزیز حرفهای ایشان خجالت آوره و فقط دنبال تبلیغات انتخابات این حرفهای ..........................زده ؟؟؟؟؟؟

  • ابوالقاسم
    0

    سلام خدایا 40 سال از انقلاب تو این مملکت میگذرد چه هزینه هایی این ملت ار جان وسلامتی عزیزان وفرزندان خود تاایثار ووفداکاری وتحمل فشار ها وسختی های ناشی از اقتصاد بیمار وخجالت وتحقیر سرپرستان خانواده علیرغم دوتا سه شیفت کارکردن را به جان خریدند به این امید که این انقلابیون عاشق سیاست وریاست با ازمون وخطا وهزینه از جیب مردم راهی در سیاست ومملکت داری ساخته ویا حد اقل الگویی مناسب با این مرزوبوم انتخاب کرده که متاسفانه با گذشت چهل سال نایب ریس بزرگترین قوه سیاست گذاری کشور مجلس قانون گذار را می بینیم که امده ودر پاسخ سوالات مردم با ان همه ایثار انشا دیکلمه میکنند .به نظر میاد در مورد یک کارمند شرکت نفت صحبت میکنند که باید کارش را عوض کرد ایشان نمیدانند که سرنوشت کشوری با 80 میلیون جمعیت که بیش از 50 ساله که همه چیز از شکم ملت تا بهداشت واموزش ودولت وحتی هزینه های مجلس واقایان نمایندگان همه وهمه سر در اخور نفت داشته وبا سیاست های بی سیاست اقایان در چهار دهه اخیر وابستگی به این طلای سیاه بیشتر هم شده .خدایا با این امیران و وکیلان وسفیران و مدیران به ما ومملکت ما رحم کن.آمین

  • ذوالقرنین
    0

    با یارانه یک میلیونی می توان هر ماه یک کارخانه در کشور ایجاد کرد که تعدادی جوان را جذب کند ....اقایون یادشون رفته 45 هزار تومان یارانه دادند ده برابر از جیب مردم برداشتند نمایندگان هیچ کاره مجلس فقط تایید میکنند نه تصویب حتی نتوانستند یه اجاره رو کنترل کنند

  • ذوالقرنین
    0

    شما زحمت بکشید به جای یارانه یک میلیونی به مواد غذایی یارانه بدید تا شیر تو یک روز سی درصد گران نشه یارانه تولید بدید وگرنه چاپ کاغذ که هنر نیست اصلا شما تو جیب هر ایرانی دهها میلیون یارانه بگذارید موقعی کمبود هست معلومه هر کی بیشتر پول بده مال اون میشه ارزش پول کشور از بی تدبیری امثال شما بر باد رفته وبه دنبالش بیکاری باید کارخانه های لبنی یارانه تولید بگیرند ولبنیات هم 50 درصد ارزان بشه اینجوری کارگر اخراجی وبیکاری هم نداریم حکومت محترم به جای فکر به زندگی سوریه وفلسطین ولبنان یه گوشه مغزش رو هم بزاره برا مردم خودش نون ملت رو میخورید لااقل یه کمش روحلال کنید

  • قنببررمصضانیی
    0

    اخه برای عدم شفاف سازی است یارانه واقعی هرنفررانمیدهندمگرمن که خودروندارم پول بنزین من راکی استفاده میکندخانه نداریم کرایه بالااجاره میپردازم وخیلی ازکالاهاگران رانمیخرم وسهم امسال مراچندمرحله استفاده میکنندوجداناعدالت محورباشیدزودتردولت راقانع ومتقاعدکنیدمااقشارضعیف فلجترشدیم تاکی حیاکنیدرهاکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها