افتتاح آزادراه همت – کرج تا پایان شهریور ماه/ رفع معارض ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد

خادمی گفت: پروژه آزادراه همت – کرج تا پایان شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح آزادراه همت – کرج تا پایان شهریور ماه/ رفع معارض ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد

به گزارش خبر فوری ، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امروز با حضور محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور از دو پروژه آزاد راهی همت - کرج و آزاد راه تهران - شمال بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید از آزاد راه همت - کرج در جمع خبرنگاران گفت: این پروژه تا پایان شهریور ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. هم زمان با افتتاح این آزادراه شاهد کاهش بار ترافیکی و روانسازی مسیر تهران - کرج و همچنین خلوت شدن ترافیک غرب تهران خواهیم بود.

خادمی افزود: طول آزاد راه همت - کرج ۱۴ و نیم کیلومتر است که ۵ کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته و حدود ۱۰ کیلومتر باقی مانده که پیشرفت فیزیکی آن به ۸۵ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: با همکاری جبهه‌های کاری و فعالیت آن‌ها تمامی مراحل با همدیگر در حال پیشرفت است و هم زمان احداث لاینینگ‌ها و روسازی و آسفالت در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور تصریح کرد: این پروژه در قالب دو قرارداد در حال ساخت است؛ پیشرفت فیزیکی قرارداد اول به ۹۹ درصد رسیده و حجم پروژه پر شده است و در قرارداد دوم برآورد‌های جدید را انجام داده‌ایم که به خاطر رفع رمپ و لوپا این قرارداد باقی مانده، ولی در مجموع پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۸۵ درصد است.

وی توضیح داد: تا به امروز ۴۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که ۷۰ درصد از آن توسط دولت و ۳۰ درصد توسط بخش خصوصی پرداخت شده است.

خادمی با اشاره به اینکه این پروژه با چالش مناطق مسکونی حاشیه تهران -کرج مواجه بود، گفت: در این آزادراه ۵۰ تا ۶۰ واحد مسکونی قرار داشت که به خاطر مسائل اجتماعی و مالی که در آن‌جا وجود داشت با مشکل مواجه شده بودیم که خوشبختانه بخشی از آن‌ها رفع شده و ما هم اکنون در انتهای پروژه هم با مشکل مراکز خرید، رستوران‌ها و مراکز گردشگری مواجه هستیم که بخشی از اراضی آن‌ها خریداری شده و ما تا پایان شهریور ماه به صورت موقت این آزادراه را به صورت موقت به جاده فعلی کرج - چالوس متصل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور تصریح کرد: برای رفع معارض‌ها با مشکل تغییر قیمتی مواجه می‌شدیم به طوری که برخی از ساکنان این واحد‌ها با دریافت سند قیمت واحد‌های خود را افزایش می‌دادند، اما ارزیابی‌های اولیه برای رفع معارض حدود ۳۰ میلیارد تومان تعیین شده و ما به صورت موقت ۷ تا ۸ میلیارد تومان را پرداخت کرده‌ایم، اما تقاضایی که امروز از نوبخت معاون رئیس جمهور داشته‌ایم تأمین نقدینگی این ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: در صورتی که این ۳۰ میلیارد تومان تعیین شود، سایر منابع از طریق سرمایه‌گذاری تأمین می‌شود.

خادمی در ادامه به آزادراه تهران - شمال هم اشاره کرد و گفت: آزادراه تهران - شمال دارای ویژگی‌های خاص است و ما سعی کرده‌ایم این آزادراه را با حداکثر استاندارد‌های روز دنیا بسازیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه بخش‌هایی از این آزادراه دارای حساسیت‌های خاصی بود و بخش‌هایی هم به مرور به این آزادراه اضافه شد و همین موضوع باعث افزایش اعتبارات مالی شد.

وی با اشاره به اینکه منظرآرایی یکی از ویژگی‌هایی بود که به این آزادراه اضافه شد، گفت: طرح منظرآرایی علاوه بر اینکه باعث زیبا‌تر شدن آزادراه می‌شود سبب افزایش امنیت می‌شد به همین دلیل اجرای این طرح در آزادراه بسیار مهم شد.

خادمی در ادامه به هوشمندسازی کل مسیر هم اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی کل مسیر با استفاده از آخرین استاندارد‌های روز دنیا انجام شده و ما کل مسیر هم روسازی بتنی انجام دادیم و به دلیل آن که اجرای روسازی نیازمند فصل کاری خاصی بود و در دمای زیر صفر درجه انجام نمی‌شد؛ اجرای آن زمان‌بر شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه در این آزادراه با مشکل رفع معارض و همچنین اختلافات حقوقی هم مواجه بودیم، گفت: هنوز بخشی از این معارض‌ها باقی مانده و همین موضوع باعث افزایش منابع اعتباری شد که این اقدامات با زمان‌بندی‌های ما متناسب نبود و سرمایه‌گذار هم چنین اعتباراتی را در دست نداشت.

وی با اشاره به اینکه برآورد‌های صورت گرفته تنها برای منظرآرایی ۳۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است، گفت: هم اکنون ۳۰۰ میلیارد تومان دولت به هزینه‌های این آزادراه اضافه کرده و هوشمندسازی آن هم هزینه بسیار بزرگی است که در طرح اولیه پیش‌بینی نشده بود.

خادمی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی این آزادراه زیر ۲۰ درصد بود، گفت: ما در طول ۳ تا ۴ سال پیشرفت فیزیکی به ۹۵ درصد رساندیم و این پیشرفت با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با بیان اینکه در ساخت این قطعه از آزادراه از یک نفر متخصص خارجی استفاده نکردیم، گفت: با خارج کردن سرمایه‌گذار چینی از این پروژه، ساخت آن توسط مهندسان و مشاوران ایرانی انجام شده است و در طول سه سال گذشته به پیشرفت فیزیکی بسیار چشمگیری دست پیدا کرده‌ایم.

وی توضیح داد: در این پروژه ۳۶ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۲.۲ میلیون متر مکب بتن ریزی انجام شده که این خاکبرداری برابر با سد بزرگ کرخه است.

خادمی تصریح کرد: در این آزادراه ۳۲ کیلومتر تونل ساخته شده و سراسر این مسیر تونل و یا پل بوده است که ساخت چنین پروژه‌ای توسط مهندسان ایرانی افتخار بزرگی برای ما به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور درباره عوارض این آزادراه هم گفت: عوارضی که سرمایه‌گذاران و پیمانکاران تعیین کردند ۱۰۰ هزار تومان است که این مبلغ با این حجم ابعاد و ویژگی‌های پروژه همخوانی دارد، اما بخشی از این عوارض از سوی دولت و بنیاد مستضعفان به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.
عوارض آزاد راه همت - کرج کمتر از ۳۰ هزار تومان خواهد بود
وی تصریح کرد: کمیته‌ای مربوط به نرخ گذاری عوارض وجود دارد که باید طی جلسات مختلف هزینه‌های آن را تعیین کند، اما پیش بینی‌هایی که ما برای عوارض این آزادراه ، کمتر از ۳۰ هزار تومان خواهد بود.

خادمی در پایان گفت: اراضی هنوز به بنیاد مستضعفان داده نشده، اما به نظر می‌رسد بخشی از اراضی پردیس و واحد‌های مسکن مهر پردیس به آن‌ها اختصاص یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها