چرا با پیمانکارانی که از کودکان استفاده می‌کنند برخورد قانونی نمی‌شود؟ / یک عضو شورای شهر تهران: برنامه‌های کوتاه‌ مدت و ضربتی بی‌اثر است/ پیامد راهکارها، پنهان کردن کودک کار در فضای بسته است

یکی از اعضای شورای شهر تهران همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان درباره راهکارهای ضربتی که برای مقابله با کار کودکان اتخاذ می‌شود توضیحاتی داد.

چرا با پیمانکارانی که از کودکان استفاده می‌کنند برخورد قانونی نمی‌شود؟ / یک عضو شورای شهر تهران: برنامه‌های کوتاه‌ مدت و ضربتی بی‌اثر است/ پیامد راهکارها، پنهان کردن کودک کار در فضای بسته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اظهاراتی درباره نقش مافیای زباله پایتخت در به کار گیری کودکان به کارهای سخت، باردیگر اذهان عمومی را به سمت کار کردن زیر 18 ساله‌ها معطوف کرد. زیر 18 ساله‌ای ها که مسئولین حوزه شهری پایتخت، وجود آنها را در سطح شهر انکار می‌کنند و تقصیر به کار گیری آن‌ها در مشاغل سخت را به گردن مسائل فرهنگی می‌اندازند. این در حالیست که طبق پیمایشی که انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوان انجام داده است، حدود 89 از کودکان زباله گرد پایتخت به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند. پیمانکاران شهرداری اما یکی از گروه‌هایی هستند که متصدی به کار گیری و استخدام کودکان برای امر جمع آوری زباله و تفکیک آن هستند. اما سوال اینجاست که اگر پیمانکاران مقصر هستند و به صورت غیر قانونی کودکان را استخدام می‌کنند، چرا تاکنون با آن‌ها برخوردی صورت نگرفته است؟ الهام فخاری ، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار اجتماعی خبر فوری می‌گوید: اینطور نیست که برخوردی صورت نگرفته یا اقدامی انجام نشده باشد. مساله این است برنامه‌های کوتاه‌ مدت و ضربتی که بیشتر به بردن و انتقال می‌انجامد اثر پایدار ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که نظارت‌ روی پیمانکاران برای استخدام نیروهای کار چگونه انجام می‌شود،می‌گوید: در زمینه‌هایی مانند مدیریت پسماند وظیفه شهرداری نظارت دقیق و به‌هنگام، فرایندی و چندلایه بر پیمانکاران و خدمات آنهاست.

فخاری تاکید می‌کند: باتوجه به آیین‌نامه‌های انتخاب و ارزیابی پیمانکاران، اگر ثبت وضعیت و ارزیابی ها درست انجام شود، پیمانکار سالم از متخلف تشخیص داده می شود و انحصار برخی پیمانکاران چیره بر فضای کار برچیده می شود.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اما در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون برخوردی با پیمانکاران خاطی صورت نگرفته، می‌افزاید: اینطور نیست که برخوردی صورت نگرفته یا اقدامی انجام نشده باشد. مساله این است برنامه‌های کوتاه‌مدت و ضربتی که بیشتر به بردن و انتقال می‌انجامد اثر پایدار ندارد و سرچشمه مساله باقی است.

وی اضافه می‌کند: از سویی پیامدی جز پنهان کردن کودک کار در فضاها و محیط‌های بسته و غیرقابل بررسی و رصد عمومی نداشته است.

این عضو شورای شهر اما درباره اینکه چطور می‌توان در مقابل راهکارهای ضربتی ایستاد اما بساط کار کودکان را هم در فضای شهری برچید، توضیح می‌دهد: تنها با سه راهکار نظارت، کنترل و قاطعیت قانونی در مواجهه با پیمانکاران می‌توان به مقصد رسید.

فخاری همچنین درباره اینکه به غیر از زباله گردی و کار در کارگاه‌های پسماند آیا شکل دیگری از کار کودکان هم در شهر دیده می‌شود، می‌گوید: در حوزه امور شهری در ارتباط با کارگاه‌های برخی پیمانکاران پسماند مساله بوده، درباره دیگر زمینه‌ها خوشبختانه کار کودک در کار شهرداری نداریم. البته انتظار می‌رود و باید سرعت اصلاح رویه‌های نظارتی و دقت عملکردها بیش از این باشد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها