قدمت این درخت عجیب به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد‍!

زمانی که در دهه 1950 دکتر دیوید Stahle عضو دانشگاه آرکانزاس، از این منطقه بازدید به عمل آورد، یقین پیدا کرد که این درختان حدود 1000 سال قدمت دارند.

قدمت این درخت عجیب به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد‍!

دوران شناس (کسی که از روی تعداد حلقه‌های تنه‌ی درختان به قدمت محیط پی می‌برد)، پروفسور و محقق دانشگاه آرکانزاس، دیوید Stahle، در دهه‌ی 1980 برای اولین بار از منطقه‌ی دریاچه‌ی سیاه بازدید کرد و بلافاصله پس‌ از آن مشخص شد که او در آنجا پدیده‌ی قابل‌توجهی را کشف کرده است. چندین دهه بعد وقتی‌ که قدمت یک درخت سایپرس 2624 سال تعیین شد، گمانه‌زنی او هم تایید شد.

بر اساس اعلام اخبار WECT 6، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دریاچه‌ی سیاه در کارولینای شمالی، زیستگاه قدیمی‌ترین درختان آمریکای شمالی در شرق کالیفرنیاست. آب‌های آرام شهرستان بلادن که توسط محیط‌بانی خریداری‌شده‌اند به سمت درختی هدایت می‌شوند که نه‌ تنها قدیمی‌ترین درخت سایپرس است بلکه بین درختان قدیمی در کل جهان، رتبه‌ی پنجم را دارد .

هنگامی‌که Stahle و جولی مور زیست‌شناس بازنشسته برای نخستین بار از این منطقه بازدید کردند، قدمت باستانی چیزی که کشف کرده بودند را دست‌کم گرفتند. خوشبختانه، یافته‌های آن‌ها هم‌اکنون در تاریخ و در نشریه‌ی " تحقیقات زیست‌محیطی " ثبت شده است. ماجرای کشف این درخت باستانی را از زبان آن‌ها می‌خوانیم:

Stahle گفت: "ما یکی از آن‌ها را در دهه‌ی 80 پیدا کردیم که 1650 سال قدمت داشت و این شد که پس از آن، به سراغ کارهای بعدی رفتیم ."

آن دو نفر تا حدودی حدس می‌زدند که در این میان به درختی بر بخورند که قدمتش به قبل از میلاد مسیح برگردد. Stahle گفت: "در آن زمان، من تصور می‌کردم درختانی در سراسر اینجا وجود داشته باشند که 1000 ساله باشند! چیزی که در دنیا جزو پدیده‌های نادر محسوب می‌شود، اما اینکه بیشتر از این سن داشته باشند، دیگر خیلی بعید بود!"

در سال 2011 یکی از دانشجویان فارغ‌التحصیل Stahle، به‌شدت مشتاق بود درختان منطقه رودخانه‌ی سیاه را مورد مطالعه قرار دهد، این حد از اشتیاقش جرقه‌ای بود که باعث بازگشت او به آن محدوده شد. آنجی کارلِ محیط بان هم به‌عنوان راهنما همراهشان رفت و آن‌ها تا پایین رودخانه‌های رمز‌آلود را پیمودند.

همانطور که پیش از این گفتیم، دوران شناسی، روشی علمی برای تعیین سن درختان با استفاده از تعداد حلقه‌های آن‌هاست. برای انجام این کار، محققانی مثل Stahle، مته‌ای میان‌تهی را به‌صورت حرکت پیچی به داخل پوست درخت فرو می‌کردند و قطعه‌ی کوچک مداد مانندی را از هسته‌ی درخت جدا می‌کردند. برای اطمینان بیشتر، روش رادیو کربن هم به‌عنوان یک روش اندازه‌گیری فرعی انجام می‌شد .

کارل می‌گوید: "این بهترین روز از حرفه‌ی من بود، روز دوم من و دیو باهم به رودخانه رفتیم. قرار بود از قایق خارج شویم و ادامه راه را با قدم زدن در میان جنگل سپری کنیم. بعد دیدیم که دکتر Stahle خیلی هیجان‌زده شده، طوری که مدام می‌گفت: " آنجی، آنجی، آنجی ! بشمار، بشمار، بشمار! "

کارل بیان کرد : " ما هر 10 دقیقه توقف می‌کردیم و می‌شمردیم و آنچه واضح بود این بود که این‌ها درختان هزارساله هستند! یکی از این درختان، قدیمی‌ترین سایپرسی بود در کل جهان است! ".

مجله‌ی ارتباطات تحقیقات محیط‌ زیست دکتر Stahle چندین سال پیش از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی رودخانه سیاه بازدید کرد، اما تازه حالا سن این درخت سایپرس باورنکردنی را تأیید کرده است.

مور، که برای اولین بار چندین دهه قبل در این منطقه به کاوش پرداخته بود، در همان روز نیز به منطقه بازگشت. دوستی که برای خدمات جنگلی کار می‌کرد، مطمئن بود که می‌تواند او را با ماشین، تا نزدیک‌ترین فاصله‌ی ممکن به دریاچه برساند. اما قبل از خروج از کامیون، توجه او به تنه‌ای باستانی جلب شد.

آن‌ها در سکوت ایستادند، به صدای اردک‌ها گوش دادند و گویا آن‌قدر بهت‌زده بودند که گذر زمان را نمی‌فهمیدند.

مور گفت: "ما حدود 15 دقیقه فقط آنجا ایستاده بودیم."

و این بود ماجرای کشف درختی که بیش از هزار سال عمر کرده است و هنوز هم در گوشه‌ای از این سیاره به زندگی خود ادامه می‌دهد. امیدواریم شما هم از دیدن تصاویر این درختان هزار ساله، لذت برده باشید!

منبع: لست سکند

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها