تاکید معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه بر استفاده صلح آمیز و بدون تبعیض از فضا

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه روز دوشنبه با خانم سیمونتا دی‌پیپو، رئیس دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد، دیدار و گفتگو کرد.

تاکید معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه بر استفاده صلح آمیز و بدون تبعیض از فضا

بر اساس گزارش نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، غلامحسین دهقانی، در این ملاقات اظهار کرد: ما اهمیت بالایی برای کار دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد و کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو قائل هستیم و بر همین اساس هم مشارکت فعالی در نشست‌های آن داریم. توسعه و حمایت از حقوق بین‌الملل فضا، استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو بدون تبعیض، بهره‌برداری از ماهواره‌های کوچک و دسترسی منصفانه به مدار زمین‌آهنگ، از جمله مسائلی است که در این کمیته مطرح است و برای ما اهمیت دارد.
وی ادامه داد: از منظر ما، تقویت و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی میان دولت‌های عضو، یکی از اهداف مهم یونوسا است که می‌تواند به عنوان یک عامل مؤثر در تحقق سایر سایر اهداف کمیته هم محسوب می‌شود. در کنار تصمیمات دولت‌ها، نقش یونوسا در تقویت و توسعه همکاری‌های فضایی در میان دولت‌ها از جمله از طریق تبادلات علمی و فنی، و انتقال تجهیزات و فن‌آوری از اهمیت بالایی برخوردار است.

دهقانی گفت انتظار ما این است که یونوسا توجه ویژه‌ای به نیازهای دولت‌های نوظهور در عرصه فضا، به خصوص با توجه به اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، معمول دارد.

این مقام کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به همکاری یونوسا برای برگزاری موفق اولین کارگاه مشترک در خصوص بهره‌برداری از فن آوری فضایی برای مدیریت بلایای طبیعی در سال ۲۰۱۵، آمادگی دارد دومین دور این کارگاه مشترک را در سطح منطقه‌ای در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در تهران برگزار کند.
خانم دی‌پیپو نیز ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص اصلاح در دستورکار دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد و تغییرات ایجاد شده، بیان کرد که تعامل این دفتر با ایران بسیار سازنده است.

وی ضمن موفق خواندن تجربه برگزاری اولین کارگاه مشترک، از برگزاری دور دوم آن در ایران استقبال کرد.

دهقانی همچنین پیشنهاداتی را در حوزه تبادل تجربیات و آموزش و ظرفیت سازی مطرح نمود.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها