وزیر خارجه آلمان: ما از برجام حمایت می‌کنیم اما نمی‌توانیم معجزه کنیم/ ظریف: حمایت بی‌حدو مرز آمریکا از رژیم صهیونیستی مشکل اصلی خاورمیانه است

محمدجواد ظریف و همتای آلمانی‌اش ظهر امروز بعد از ساعت ها گفت‌وگو پشت درهای بسته با حضور در نشست خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

وزیر خارجه آلمان: ما از برجام حمایت می‌کنیم اما نمی‌توانیم معجزه کنیم/ ظریف: حمایت بی‌حدو مرز آمریکا از رژیم صهیونیستی مشکل اصلی خاورمیانه است

محمدجواد ظریف با خیرمقدم به رسانه‌های ایرانی و آلمانی که در نشست خبری وی با وزیر خارجه آلمان حضور دارند و همینطور خوشامدگویی به وزیر خارجه آلمان اظهار کرد: ما امروز گفت‌وگوهای جدی و طولانی داشتیم.
وی ادامه داد: ما و آلمان هدف مشترکی داریم و آن حفظ برجام و جلوگیری از تنش و‌ درگیری در منطقه است.
وزیر خارجه کشورمان افزود: ایالات متحده علیه ایران اعلام جنگ اقتصادی کرده و این جنگ بسیار برای جهان و منطقه خطرناک است از این رو اقداماتی که این کشور بعد از خروج از برجام انجام داده است مردم ایران را هدف قرار داده است.
ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که به تعهدات خود پایبند است، اما ما موظف هستیم از حقوق مردم خودمان نیز دفاع کنیم و یکی از این حقوق در ماده ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است و اقدامات ایران براساس این ماده است و آمادگی داریم این اقدامات را عملیاتی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما امروز درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم و امیدواریم تلاش دوستان ما در 1+4 به نتیجه برسد.

حمایت بی‌حدو مرز آمریکا از رژیم صهیونیستی مشکل اصلی خاورمیانه است
ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار آلمانی گفت: مشکل خاورمیانه به دلیل حمایت بدون حد و مرز آمریکا از رژیم صهیونیستی است و مشکل این است که اشغال بلندی‌های جولان و قدی شریف به فراموشی سپرده شده است.
وی تاکید کرد: مشکل منطقه ما این است که آمریکا با یک پیشنهاد معامله قرن باعث ایجاد خطر در منطقه ما شده است.
وزیرخارجه کشورمان تصریح کرد: شما باید از نتانیاهو که کنار مرکز هسته‌ای اسرائیل می‌ایستد و می‌گوید ما می‌خواهیم ایران را نابود کنیم سئوال کنید. البته هیچ کس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی انجام دهد، ولی ما شروع کننده جنگی نبوده و نخواهیم بود.
وزیر خارجه آلمان هم در ادامه این اظهارات با اشاره به اینکه بین اسرائیل و آلمان رابطه دوستی برقرار است افزود: حضور بنده در تهران این اصل را تغییر نمی‌دهد.
ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار آلمانی درباره وضعیت همجنس‌بازان در ایران با اشاره به اینکه جامعه ما اصول اخلاقی مخصوص به خود را دارد گفت: ما براساس قانون و اخلاق در کشورمان عمل می‌کنیم.


ماس: ما از برجام حمایت می کنیم اما نمی توانیم معجزه کنیم

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست با بیان اینکه ما معتقد به تبادل نظرات در شرایط فعلی هستیم اظهار کرد: ما در منطقه‌ای که هستیم شرایط حساسی دارد، از این رو افزایش تنش و رو به رویکرد نظامی خوشایند هیچ گروهی نیست.
وی افزود: من با هر طرفی که صحبت کردم چه در ابوظبی و چه در بغداد، هیچ کس خواهام افزایش تنش‌ها نبود و من این پیام را منتقل کردم.
وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: ما امروز صحبت‌های فشرده‌ای درباره نحوه ادامه برجام داشتیم و اعلام کردیم ما از برجام حمایت می‌کنیم ولی معجزه هم نمی‌توانیم بکنیم از این رو در تلاش هستیم اینستکس را راه‌اندازی کنیم.
ماس خاطرنشان کرد: ما همچنین درباره موضوعات منطقه‌ای مثل یمن و سوریه صحبت کردیم، ما معتقد به راه‌حل سیاسی درباره تحولات منطقه هستیم چرا که ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد و این برای ما خیلی مهم است.

ماس: ما حق ایران را به رسمیت می‌شناسیم
وزیر خارجه آلمان درباره روابط اقتصادی ایران و آلمان تصریح کرد: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند و معتقدیم رسیدن به برجام رویکرد مهمی است و ایران خواهان تحقق حقوقش است. اما خروج آمریکا از برجام این روند را با تاخیر روبرو کرده است. اما ما حق ایران را به رسمیت می‌شناسیم و در این راستا تلاش خواهیم کرد.
ظریف نیز در این باره گفت: ما در دیدار امروز توجه دوستان را به موارد ۱ تا ۳ برجام متمرکز کردیم و همینطور بیانیه کمیسیون‌های سیاسی که بعد از خروج آمریکا از برجام شکل گرفت و تعهداتی که وجود دارد را به آنها یادآوری کردیم.


ظریف: ما 7هزار سال است در منطقه هستیم دیگران باید بگویند از کجا آمده‌اند
ظریف در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با آمریکا اظهارداشت: در مورد بحث‌هایی که ایالات متحده و اروپا مطرح می‌کنند دونکته وجود دارد ما یک توافق مهم داریم که اولی اجرای توافق برجام است، از این رو باید اول این توافق را اجرایی کنند بعد درخواست یک توافق دیگر کنند و موضوع دوم این است که چه کسی باعث بی‌ثباتی در منطقه است، آیا ما بودیم که به صدام سلاح دادیم، از القاعده حمایت کردیم، نخست‌وزیر لبنانی را زندانی کردیم یا از داعش در منطقه حمایت کردیم؟
وی تاکید کرد: اگر قرار است درباره تنش در منطقه صحبت کنیم دیگران باید صحبت کنند چرا که ما 7هزار سال است که در منطقه هستیم دیگران باید پاسخ بدهند از کجا آمده‌اند.

ماس: اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند
ماس با اشاره به سفر چند روزه خود در منطقه افزود: من از گفت‌وگو‌ها حمایت خواهم کرد و در نشست امروز درباره‌ی کارهایی که قرار است در آینده اجرایی شود، صحبت کردیم.
عالی‌ترین مقام دستگاه سیاست خارجی آلمان تأکید کرد: ما در اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم ولی این به معنای این نیست که طرف مقابل بگوید تعهدات را اجرایی نخواهد کرد، ما این را قبول نداریم.
وی در پایان این نشست گفت: تنش موجود در منطقه بسیار خطرناک کرد به همین دلیل هم کشورهای منطقه و هم غیر منطقه باید ایجاد آرامش تلاش کنند و ما به عنوان عضو شورای امنیت ملی تمام راهکارهای لازم را در این باره اتخاذ می‌کنیم.

ظریف: تنش جدید در منطقه نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا با ایران است
ظریف در ادامه با اشاره به اینکه گفت‌وگوی خوبی درباره نحوه کاهش تنش در منطقه داشتیم افزود: آلمان از گفت‌وگوهای منطقه‌ای حمایت کرده است، اما تنش جدید در منطقه نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا با ایران است که ترامپ آن را اعلام کرده است و تنها راه کاهش تنش در منطقه پایان جنگ اقتصادی است.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • محمد
    0

    آقای ظریف جمهوری اسلامی واسلامش 1400 سال است که ما مردم 7000 ساله ایران را اسیر خود کرده است ما فرزندان کوروش هستیم لطفا بفرمایید شما از کجا آمده اید(تا وقتی گیر نکردن هفت هزارساله یادشون میره موقع گیرافتادن ازما 7000سال تاریخ حرف میزنند)

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      خفه شو. شاید خیلی ها موضع گیری کنند ولی زمانی از خدا چیزی میخواهیم که ان را نداشته باشیم. مثلا وقتی بیمار هستیم از خدا طلب برطرف شدن بیماری میکنیم. همان کورش کبیر فرموده خدایا ملت مارا از دزدی،خشکسالی و دروغ حفظ کن. این یعنی ما ایرانی ها ذاتا در طول تاریخ دروغگو،دزد و کشورمان خشک بوده. درضمن اریایی ها قدمت2600ساله در ایران دارند و تا قبل از ان هیچ اریایی در ایران نمیزیسته. و اقوام ایلامی و... در ایران زندگی میکردند. که اریایی ها با انها درگیر و انهارا کشتند. اسلام هرچند بد به ایران وارد شد لکن تا قبل از اسلام هم ایرانی ها به مراتب در سختی های بیشتری بوده اند. نظام طبقاتی در زمان ساسانی و پارت ها چیزی نیست که بشود ان را پوشاند.

  • بهروز
    0

    این یارو اسمش وزیر امور خارجه‌ی آلمان هست و رسما جیره‌خوار و نوکر دست و پابسته‌ی رژیم صهیونستی...ننگ بر ما که میزبان این ابله هستیم و ننگ بر ما که کسی را به این مملکت راه میدیم که طرف در تریبون جمهوری اسلامی رسما از صهیونیسم طرفداری میکنه و خودش رو وام‌دار دولت غاصبِ صهیونیستی میدونه..به کجا رسیدیم که اینگونه شد؟ نه از غرورمان خبری است و نه از اعتقاداتمان..تازه بعد چند سال اینم شده وضعیت اقتصادی ما..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها