چرا اصلاح‌طلبان برای توجیه قتل نجفی تلاش می‌کنند؟

یک جامعه‌شناس گفت: با توجه به قتلی که رخ داده، اصلاح‌طلبان میدان رسانه را رها نکرده‌اند و با ذکر خاطرات و مناقب متهم به قتل، تلاش می‌کنند چهره‌ای انسانی از او به نمایش بگذارند که یک اشتباهی کرده ولی زندگی‌ای سراسر افتخار داشته و در نتیجه لایق تخفیف و بخشش است.

چرا اصلاح‌طلبان برای توجیه قتل نجفی تلاش می‌کنند؟

مزدک دانشور جامعه‌شناس با اشاره به بررسی توان اصلاح‌طلبان در شکل‌دهی به افکار عمومی، گفته است:‌ «در افواه بسیاری از فعالان سیاسی ایران به خصوص پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ گفته می‌شد که دیگر کار اصلاح‌طلبان تمام است و نفوذ و توان آنها در شکل‌دهی به افکار عمومی پایان پذیرفته است. با توجه به قتلی که رخ داده، اصلاح‌طلبان میدان رسانه را رها نکرده‌اند و با ذکر خاطرات و مناقب متهم به قتل، تلاش می‌کنند چهره‌ای انسانی از او به نمایش بگذارند که یک اشتباهی کرده ولی زندگی‌ای سراسر افتخار داشته و در نتیجه لایق تخفیف و بخشش است. می‌توان نتیجه گرفت که همراهی اصلاح‌طلبان با یکدیگر به خصوص که در راستای موج و خواست عمومی باشد، هنوز هم می‌تواند در شکل‌دهی به افکار همگانی موثر باشد.»

به گفته دانشور، در این جامعه، بدن زن نه در اختیار و مالکیت خود او که در تملک شوهر، پدر یا برادر یا حتی اجتماع قرار دارد و به نوعی ناموس آنها محسوب می‌شود؛ پس می‌توان در صورت تخطی از قوانین مورد نظر این بدن را تنبیه یا حتی از آن سلب مالکیت کرد. چنانچه در مورد قتل‌های ناموسی می‌بینیم که قاتلان از سوی خانواده‌ها یا اجتماعات، مورد پشتیبانی نیز قرار می‌گیرد و برعکس اگر مرد یا مردان آن اجتماع از اعمال مجازات طفره بروند حتی با طرد و نفی اجتماعات خود نیز روبه‌رو می‌شوند. در این جامعه بدن زن از آن او نیست و نزدیکان زن به خود حق می‌دهند که بر این بدن اعمال مالکیت کنند و حتی تأیید هم بشوند.

منبع: خبرآنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • کاربر ناشناس
    0

    این خانم عزیزتر و با ارزش تر از بقیه زنان و حتی جوانان که کشته میشوند نیست این به نوعی تبعیض است .

  • کاربر ناشناس
    0

    افرادی که در مشکلات خانوادگی از بین میروند که بیشتر زنان هستند عادلانه نیست ولی میشود اولیش نیست آخریش هم نیست ولی در این مورد حداقل کاری که میشود کرد این است که تفاوت وجود ندارد و این خانم متفاوت از بقیه نیستند تا همین جا هم خیلی در حق بقیه زنان و حتی مردان فوت شده بر اثر اختلاف خانوادگی و اختلافات دیگر تبعیض دارد.

  • م‌.ش
    0

    چه تفاوت بین این خانم و بقیه زنان فوت شده است.

  • کاربر ناشناس
    0

    حتی چه جوانهای بر اثر اختلافات دوستی و نزاع از بین رفتند.

  • کاربر ناشناس
    0

    شاید مشکل چیز دیگریست و ناموسی باشد که یک مرد را اینقدر ناراحت کرده.

  • محبی
    0

    این قضیه هم مثل بقیه گند کاری ها . این اصلاحاتچی ها از ننگ خودشون هم میخواهند کره بگیرند .ای تف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها