بازیگر «مختارنامه» به سراغ کودکان رفت/ چرا ایفاگر نقش «حرمله» کم کار شد؟

انوش معظمی این روز‌ها درگیر کارگردانی نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» برای کودکان است.

بازیگر «مختارنامه» به سراغ کودکان رفت/ چرا ایفاگر نقش «حرمله» کم کار شد؟

انوش معظمی نویسنده و کارگردان نمایش «گربه ای در قصر ملکه»، در خصوص این نمایش گفت: نزدیک به ۲۰ و چند سال است که در ژانر کودک و نوجوان آثاری را نوشته و کارگردانی می‌کنم. سال‌ها قبل از نمایشنامه «گربه‌ای در قصر ملکه» اجرایی روی صحنه رفت که مورد پسند من قرار نگرفت. به همین دلیل دنبال فرصتی برای به صحنه بردن مجدد این نمایش بودم. پروانه بهرامی تهیه کننده نمایش از هنرجویان بازیگری من بود که برای سرمایه گذاری در این کار اظهار علاقه کرد و درنهایت نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» با سرمایه شخصی روی صحنه رفت.

وی افزود: این فرصت سبب شد تا نمایشنامه «گربه‌ای در قصر ملکه» را بازبینی و تغییراتی در آن اعمال کنم و آن را با گروهی نسبتا بزرگ (حدود ۳۰ بازیگر و عوامل پشت صحنه) اجرا کنم.

معظمی در خصوص پیام نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» برای کودکان و نوجوانان گفت: پیام این نمایش اخلاقی است. قهرمانان نمایش در عین بامزه بودن، این پیام را به مخاطب می‌رسانند که طمع عاقبت خوشی ندارد و در عین حال نیز متخصص بودن در کاری سبب با اخلاق بودن نمی‌شود.

وی ادامه داد: سعی کردیم در این نمایش پیام‌هایی مانند «بار کج به منزل نمی‌رسد» و «چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی» و چندین پیام اخلاقی را به طور مستمر در این نمایش به کودکان برسانیم.

معظمی با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» بیان کرد: واکنشی که ما از مخاطبان نمایش دریافت می‌کنیم، مستقیم و غیر مستقیم، نشان می‌دهد که هیچ مخاطبی ناراضی از سالن نمایش خارج نشده است. برای اجرای این نمایش کیفیت بر کمیت غلبه داشت و تا حد امکان کیفیت کار را بالا بردیم.

وی ادامه داد: کار کردن برای کودکان آسان و در عین حال سخت است. آسان از این جهت که با مخاطبی مواجه هستیم که همه چیز را می‌پذیرد، ولی سخت از آن جهت که به همه چیز واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل باید مراقب باشیم.

معظمی در خصوص اجرای مجدد نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» گفت: قرار است نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» را در چند سالن دیگر در تهران و اگر شرایط میسر باشد، در خارج از تهران هم روی صحنه ببریم. حیف است که این نمایش را تعداد بیشتری از مخاطبان در سالن‌های مختلف شهر نبینند. فکر می‌کنم این نمایش باید در ۱۰ سالن شهر بچرخد تا آمار قابل توجهی از مخاطبانی که به تماشای آن نشسته اند، داشته باشد.

کارگردان نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» درخصوص کار‌های آتی خود گفت: من همیشه برای کودکان می‌نویسم. در حال حاضر یک نمایش تمام عروسکی با گونه عاشورایی به نام «آتش و قطره» نوشته ام و صحبت‌هایی شده تا این نمایش را در دهه اول ماه محرم تا پایان ماه صفر به اجرا ببریم. در حال حاضر پیشنهاد‌هایی برای نقش‌های منفی دارم که مورد قبول من واقع نمی‌شود.

وی افزود: نقش‌های منفی که نوشته می‌شود، بسیار ضعیف است و من رغبتی برای بازی آن‌ها ندارم. در ۹۰ درصد موارد بازیگران سطح پایین این نقش‌ها را قبول می‌کنند. به همین جهت ما شاهد نزول کیفیت در نقش‌های منفی هستیم. سال گذشته حدود ۵ سناریو و امسال نیز ۲ سناریو را رد کردم، ولی اگر سناریو قوی و خوبی به من پیشنهاد شود آن را می‌پذیرم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها