خبرفوری گزارش می‌دهد؛

سگ کشی؛ از شایعه تا واقعیت/ عاقبت سگ‌های ولگرد چه می‌شود ؟

سگ این واژه دو پهلو در ادبیات رسانه‌ای ما گاهی اینقدر بی آزار می‌شود که خبر کشتنش، آدمیانی را آزار می‌دهد و گاهی اینقدر ترسناک که تماشای گشت و گذارش در محیط شهری، جامعه‌ای را می‌ترساند.

سگ کشی؛ از شایعه تا واقعیت/ عاقبت سگ‌های ولگرد چه می‌شود ؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، واژه سرگذشت سگ‌های ولگرد این روزها به تیتر اصلی خبرهای زیست محیطی تبدیل شده است. یک روز خبر از کشتار سگ‌ها در مرز شهرها به گوش می‌رسد و یک بار خبر زنده گیری و عقیم شدن آن‌ها. مسئولین یک روز دست به تکذیب می‌زنند و یک روز اعلام پیگیری می‌کنند. اما متولی سگ‌های ولگرد در شهرها کیست؟ آیا تعداد سگ‌های ولگرد این روزها افزایش پیدا کرده است؟ بهترین راه برای مقابله با این حیوانات چیست؟ آیا نیازی به مبارزه و مقابله هست؟ در گزارش زیر سعی داریم که به این سوالات پاسخ دهیم.

ضرورت مقابله با حیوانات ولگرد

بسیاری از مدافعان محیط زیست کنترل جمعیت سگ‌ها را مغایر با طبیعت حیوانات می‌دانند و ضرورتی برای مقابله با این حیوانات در نظر نمی‌گیرند. این در حالیست که سگ‌های ولگرد گاه ناقل بیماری‌های بسیاری هستند که می‌تواند موجب مرگ انسان شود. متخصصان عفونی معتقدند که تردد سگ هاي ولگرد در مكان هاي عمومي مي تواند سلامت مردم به ويژه كودكان را با خطر روبرو كند. سگ هاي ولگرد مستعد انتقال بيماري هاري به انسان هستند و در صورتي كه فردي مورد گاز گرفتگي از سوي اين حيوان قرار گيرد بلافاصله بايد تحت نظر متخصص مربوطه درمان شود. هاري يك بيماري حاد و كشنده ويروسي سيستم مركزي است كه از طريق حيوانات وحشي و اهلي و ساير حيوانات خونگرم پستاندار به صورت تصادفي و بيشتر از طريق گاز گرفتگي و تماس با ترشحات دهاني فرد را مبتلا مي كند. ميزان كشندگي بيماري هاري در فرد مبتلا بسيار بالاست بطوري كه پس از ظهور علائم باليني در انسان، درمان ها تاثيري نداشته و 100 درصد به مرگ بيمار منتهي مي شود. متخصصان معتقدند که کنترل جمعیت سگ‌ها و واکسینه کردن آن‌ها از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید برای جلوگیری از انتقال بیماری به انسان‌ها اتخاذ شود.

شهرداری‌ها به گوش هستند

اما متولی جمع آوری سگ‌ها در کشور، سازمان دهداری‌ها و شهرداری‌هاست. بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها می‌گوید: جلوگيري از شيوع امراض ساريه انساني و حيواني و اعلام اينگونه بيماريها به وزارت بهداري و مؤسسات بهداشتي و دامپزشگي و شهرداري‌ هاي مجاور هنگام بروز آنها و دور نگاهداشتن بيماران مبتلاء به امراض ساريه و جمع‌آوري حيوانات بلاصاحب و دفع حيوانات مريض و مضر و ولگرد و ممانعت از چرا و گردش چارپايان و احشام در شهر و دفع و اتلاف حشرات. راه‌های متعددی اما برای مقابله با حیوانات ولگرد مانند سگ‌ها وجود دارد. پیشتر روش‌هایی مانند کشتن با سلاح گرم اتخاذ می‌شد اما اکنون روش‌هایی مانند زنده گیری و عقیم سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌هایی که شاید صد در صد مورد تایید محیط زیست نباشند اما در مقطع کنونی این تنها راهیست که خطرات و عواقب کمتری برای حیوان دارد.

سگ کشی و اتهاماتی که به اشخاص وارد است

اما مساله اینجاست که تنها زنده گیری و عقیم سازی این روزها برای کنترل جمعیت سگ‌ها اتخاذ نمی‌شود. تصاویر و فیلم‌های متعددی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند که محتوای همه آن‌ها خبر از سگ کشی می‌دهد. هرچند که محدوده جغرافیایی این سگ کشی‌ها مشخص نشده است و حتی مشخص نیست که چه کسی دست به این سگ کشی‌ها می‌زند اما انگشت اتهام عمومی به سوی نهادیست که متولی جمع اوری سگ‌های ولگرد را عهده دار است.

از طرف دیگر شاهدان عینی در پایتخت دو هفته گذشته خبر از آزار سگ‌ها در محدوده منطقه لواسان دادند، بسیاری از فعالان محیط زیست هفته گذشته در واکنش به این خبر مقابل ساختمان شورای شهر تهران هم تجمع کردند و از مسئولین وعده همکاری و پیگیری گرفتند. حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل سازمان صنایع و مشاغل شهرداری تهران اما در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری، نظر دیگری درباره این خبر و حواشی بعد از آن دارد. او می‌گوید: ما کشتن سگ‌ها در منطقه لواسان و سایر شهرهای اقماری را به شدت تکذیب می‌کنیم. براساس مصوبات وزارت کشور دیگر حذف فیزیکی و تیراندازی به سگ‌ها که در گذشته انجام می‌شد را پیش نگرفتیم و هدف ما تنها کنترل جمعیت سگ‌هاست.

او می‌گوید: به هرحال باید پذیرفت که ما آدم‌ها، شهرها را گسترش دادیم و حق نداریم علاوه بر گرفتن زیستگاه آن‌ها، جان آن‌ها را هم بگیریم.

زنده گیری چگونه است؟

مدیرعامل سازمان صنایع مشاغل شهرداری تهران اما درباره روش‌های جمع آوری سگ‌ها که در شهرداری تهران اتخاذ می‌شود تاکید می‌کند: ما با روش زنده گیری و بیهوشی با دارت، سگ‌های ولگرد را جمع اوری می‌کنیم و در پناهگاه‌ آرادکوه منتقل می‌کنیم. در آن پناه‌گاه، دامپزشک، وجود دارد و سگ‌هایی که دارای بیماری خاص باشند را جداسازی می‌کند. بعد از چند روز نگهداری سگ‌ها، آن‌ها پلاک سازی می‌شوند و در محیط طبیعی رها سازی می‌شوند.

تحصیلی اما با اشاره به نقش پیمانکاران و احتمال خطای آن‌ها می‌گوید: ما هم مانند سایر بخش‌های شهرداری، از پیمانکاران برای کنترل و جمع اوری سگ‌ها استفاده می‌کنیم. اما باید بگوییم با تغییر نگاهی که در حوزه خدمات شهری انجام شده است، قرار است حامیان حیوانات که هفته گذشته هم از پناه‌گاه سگ‌ها دیدار کردند صفر تا صد جمع اوری، عقیم سازی و حمایت از سگ‌ها را خود مردم به عهده بگیرند و ما صرفا روی عملکرد آن‌ها نظارت کنیم

تعداد سگ‌ها افزایش پیدا کرده یا کاهش؟

تحصیلی درباره احتمال افزایش یا کاهش سگ‌ها اشاره می‌کند: ما طرح‌های مطالعاتی زیادی در این باره انجام دادیم، طبق آمار و سرشماری‌ها تعداد سگ‌های ولگرد افزایش پیدا کردند، علت این افزایش به موارد زیادی مربوط است. بسیاری از حامی نماهای سگ‌ها به این دلیل که سگ‌ها محل خوبی برای کسب درآمد هستند، خودشان به سگ‌هایی که عقیم نشدند، پلاک می‌چسبانند و ماموران شهرداری را گمراه می‌کنند که این‌ها عقیم شدند، در حالیکه اینگونه نیست. این سگ‌ها تولید مثل می‌کنند و عامل بی رویه افزایش جمعیت می‌شوند

دروغ‌ها یا واقعیات

سگ‌ها نگهبانان شهر هستند، این موجودات، از ورود حیواناتی مانند روباه و گرگ و ... به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کند. هرچند که باید اقدامات بزرگی در راستای مقابله با سگ‌های ولگرد که گاهی عامل بیماری هستند انجام شود اما اینکه بگوییم آن‌ها باید کشته شوند قطعا عملی به دور از انسانیت است. پناه گاه‌های سگ‌ها در اطراف شهرهای بزرگ شاید بتوانند با ایجاد دسترسی برای عموم مردم و امکان بازدید همگانی، شایعات و اخبار . اینچنینی را برطرف کنند. هرچند که میان فعالان محیط زیست و مسئولان حوزه شهری بر سر سگ‌ها اختلاف است اما شاید این عمل دست کم حجم زیادی از ابهامات را کاهش دهد

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • محمود
    0

    افزایش سگهای ولگرد و گرانی گوشت باعث میشود عده ای که معتقد به اصول مذهبی و اخلاقی نیستند تحریک شده و با ذبح سگها گوشت آن را به خورد ملت دهند

  • Bahi,Rajabpoor
    0

    من حدود ده سال پیش از تهران آمدم استان البرز ، درست از مرکز شهر تهران، وقتی اومدم اینجا برای فضای باز و سبزش که متاسفانه کم کم نه فضای سبزی موند نه فضای باز، و اینجا با بعضی از حیوانات از نزدیک برخورد داشتم روباه ها که آخر شب می آمدن و توی کوچه ها می گشتن، و سگها و بیشتر گربه ها ،متاسفانه رفتار بیشتر مردم ما با حیوانات مخصوصا سگها خیلی بی رحمانه س و نمی تونیم انکارش کنیم یک باور غلط که به مذهب وصلش کردند و خود خواهی خاص ایرانی ها باعث شده با این موجودات خیلی بی رحمانه رفتاربشه ، واین خیلی خطرناکه، شفقت و مهربانی از بین ما رفته و جایش رو به شقاوت و بی‌رحمی داده ، دیگه واقعا هیچ چیزی برای افتخار به ایرانی بودن و انسان بودن نمانده. و حتی یک بار در هیچ رسانه ای این اعمال رد نشده ، چطور می تونیم به خدا معتقد باشیم و مخلوقاتش رو با چنین بی‌رحمی اذیت و آزار کنیم ، مخصوصا در این مقطع زمانی که حکومت یک کشور از برابری ، از خداپرستی و... حرف میرنه. این اولین بار بود که من مطلبی را خواندم که تقریباً مغرضانه نبود و یک طرفه قضاوت نکرده بود. ممنون.

  • ناشناس
    0

    الهی قربون اون چشمای مظلومشون بشم چطور بعضیا دلشون میاد اذیتشون کنن این مخلوقات دوست داشتنی خداوند رو.

  • Ali.n
    0

    اونی که این فرشته های زبون بسترو میکشه باید بهش گفت اخه حروم زاده خوشت میاد یکی خانواده گوهتو بکشه اشغاله عوضی؟؟؟

  • Qa
    0

    بجای کشتن این سگ های مظلوم غذا بدید بهشون

  • حسن خدیر
    1

    با سلام خسته نباشید من خودم کرج زندگی میکنم واقعا معظلی شده این سگها کار من اورژانس هر روز ما دو سه مورد گازگرفتگی سگ داریم که اکثرا بچه سال هستند بنظر من غیر از جمع اوری فیزیکی و عقیم کردن که اونم زمان بر هست چاره ی دیگه ای نیست و خواهشا پیگیری کنید چون ناقل انواع انگل و میکروب هم هستن بعضی هاشون بشدت مریض هستن و آزادنه در سطح شهر دارن ولگردی میکنن

  • ahmad
    1

    اگه واقعا جمعیتشون زیاد شده پس باید تعدادی رو کشت و در غیر اینصورت فکر میکنم اونا رو جمع کرد و به کوهی چیزی فرستاد جایی که براشون یه زنجیره درست بشه که دیگه مجبور نشن آشغال توی خیابان و کوچه رو بخورن یا به مردم پناه ببرن الان طوری شده صبح ها میخوای بری جایی چند تا سگ میان دنبالت یه مورد دیگم هست بعضی از سگ ها مریضی دارن و زخمهایی رو بدنشون دارن و والدین دائما ترسشون از اینه که نکنه به بچه ها شون نزدیک شن حتی احتمال اینم هست که بیماری شیوع پیدا کنه ((پیگیری کنید ))

  • علی
    0

    متاسفانه شما خیلی سعی کردید تو خبرتون سگهارو خطرناک و بیماریزا جلوه بدید (در صورتیکه همه ما واکسن هاری در سنین کودکی میزنیم و اگر در بزرگسالی تمدیدش کنیم در برابر این بیماری ایمن هستیم ولی خوب سگها نمیتونن برن واکسن بزنن شما به بزرگی خودتون ببخشید) و یادتون رفته که هر خواننده آگاهی میدونه که سگها نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران، نه تنها در شهرها بلکه در روستاها و تقریبا تمام مناطق جغرافیایی با انسان همزیستی دارند و این تاکید شما، مثل بسیاری از خبرهای دیگتون در مورد سگها (که البته شما خیلی علاقه دارید اونهارو ولگرد خطاب کنید) بسیار بسیار مقرضانه است. حامی نماهایی هم که شما میفرمایید تنها علت رشدش شهرداریها و نهادهایی هستند که بجای برخورد موثر اقدام به حذف فیزیکی میکنند و زمینه رو برای سودجویی بعضی باز میکنند. ولی شکی نیست هیچ فرق ملموسی بین شما و حامی نماها نیست چرا که هر دو با سواستفاده از احساسات مردم (یکی با بیماریزا جلوه دادن و دیگری با ابزار اخاذی کردن سگها) به دنبال پیش بردن هدف اشتباهی هستید.

  • هلیا
    0

    من عاشق حیوانات هستم.سگها که سر سبد حیوانات هستن.برای سگ های داخل خیابان باید اول آموزش به مردم داد که سگها دوست داشتنی هستن و جای اونها کنار آدمهاست نمیشه اونها رو تو جنگل رها کرد جای اونها داخل شهر و کنار خانه هاست.باید زندگی کنار سگها را آموخت و دوم اینکه برای جلوگیری از ازدیادشون با توجه به بودجه ای عقیم سازی انگل زدایی شوندو نشانه گذاری شوند.با حیوانات مهربان باشیم آنها توسط خداوند ما خلق شده اند.

  • هستی
    0

    مگر خدایی که سگ ها را افریده غیر از خدایی است که ما را افریده چطور ما انسان ها برای خودمان این حق راقائل میشیم که همه باید گشته بشن تا فقط ما از رفاه بیشتر برخوردار بشیم مگر نه این است که هر جبنده ای روزیش را خدا تظمین کرده است انها هم احساس دارند مانند ما و برای من بارها اتفاق افتاده که وقتی برای یکی شون غذا می ریزم همه سگ های دیگر را هم صدا زده وغذایش را با همنوعش تقسیم کرده یعنی بالاترین درجه همنوع دوستی کاش ما هم یاد بگیریم

  • سودابه
    0

    سگها بیماری نمیدن یه انسانها گناه داره حیونهای بی زبون نکشید شما سگهای قلاده دار که صاحب داره میکشید

  • عسکری
    1

    با سلام ما در منطقه ای زندگی میکنیم که اصلا جرات پیاده روی نداریم به خدا قسم صبح برای سر زدن به مادرم از کنار یک سگ ولگرد رد با کلی ترس ولرز رد شدم که بوی تعفن هم میداد در پارکها که بچه ها بازی میکنند سگها جولان می دهند لطفا کسانی که حامی این حیوانات هستند خودشان بیایند ودر این محل زندگی کنند. بهارستان شهرک کوی گلستان

    نظرات شما -
    • فیضی
      0

      یعنی وجودشو ندارید درمان کنید؟

  • احسان
    0

    متاسفانه همش دروغه من خودم شاهد سگ کشی توسط شهرداری سبزوار بوده ام و توسط دکتری بنام سینا واعظنیا انجام میگیرد متولی پسماند است

  • علوی نژاد
    0

    سلام البته ازار حیوانات مذموم وناپسند می باشد اما برای سلامتی کودکان واسایش مردم هم باید کاری کرد نمیشود که این حیوانات که اغلب بیمار وگرسنه در همه جای شهر در زباله ها پرسه زده در پارکها که کودکان بازی میکنند رها شده وازادانه در معابر رفت وامد میکنند لطفا متولی امر فکری کرده وضمن جمع اوری مبارت به نگهداری این حیوانات در محیط های نموده وضمنا دوستداران حیوانات هم درنگهداری وتغذیه این حیوانات کمک کنند.

  • نسرین جواهری
    0

    من یکی از ساکنین شهر پرند هستم معمولا با همسرم فرقی نمیکنه چه حیوانی سگ گربه پرنده ها در حد توانم غذا رسانی میکنم من معتقدم که به همون اندازه که ما آدما رو زمین سهم داریم حیوانات هم سهیم اند آنها هم تشنگی گرسنگی میکشند احساس دارند محبت دارند اسباب بازی دست آدمها نیستند جناب شهردار تو اومدی تو بیابان‌های پرند قدم به قدم ساختمون ساختی اینجا قبل از اینکه محل زندگی ما آدما بشه محل زندگی همین حیوانات بوده من نمی‌دونم شما به چه دلیلی شب ساعت یک ونیم بامداد ماموراتو میفرستی با شوکر میوفتین به جون سگها؟؟؟؟گناه این سگها چیه؟؟؟چه ازاری رسوندن جز اینکه گشنه هستن جز لقمه ای نان از شما چی خواستن چه گناهی کردن؟؟؟؟با شوکر چرا؟؟

  • لیلا
    0

    باید عقیمشون کنند تا زیاد نشن

    نظرات شما -
    • aliakbar
      0

      متاسفام، فقط مردم ایران همچین آرزویی میکنن، واقعا سگ ها قلب ندارن که بخوان عقیم کنن

  • نیلوفر ‌
    0

    سگ‌کشی بسیار عمل وحشتناکی است کسانی که این کار را انجام میدهند از‌انسانیت‌بویی‌نبرده‌اند

  • ایزدی
    0

    سلام.سگ های تربیت شده و دارای مشخصات و بهداشتی مفید هستند و انان ازاد و رها شده خود مضر هستند و افت هستند. پس ادارات تعلیم دهنده لازم هستند موجودات مفید ارایه در جامعه باشند بدهند و دها شده ها و در گیر به بیماری هاری و یا گاز گرفتن کودکان و افرا بی سر پناه ماتن یک ماه قبل در مکزیک زن کارمند ۴۰ ساله ساعت ۲۱ به خانه باز میگشت که جند سگ حمله کرده و او را کشتند. ایا دیگران میخواهند رها باشند و داغ ببینند تازه درخواست رسیدگی شود؟؟؟؟؟؟ نه ادارات تعلیم دهنده اازم است که سرپرستی نمایند و هم مردم دیگر سگ به اپارتمان ها نمیبرند.

    نظرات شما -
    • ساینا
      0

      واقعا برات متاسفم با این طرز فکر مسخرت تو هم به اندازه کسایی که سگ میکشند جنایتکاری

  • یک شهروند
    0

    خواهشا اینقدر دروغ پراکنی نکنید. کی گفته راه رفتن سگ توی خیابون باعث مریضی میشه. شرم کنید. بسه اینهمه دشمنی با سگ ها و کلا حیوانات توی ایران. خسته نشدید اینقدر ترس و نکبت رو توی این مملکت ترویج دادید؟ خسته نشدید اینقدر ترسوها رو تشویق کردید؟ اگه ادعاتون اینه که خالق همه چی خداست، پس شما یک مخلوق و حیوانات دیگه از جمله سگ هم یک مخلوقند. و شما حق اینو ندارین که اینقدر راحت در مورد زندگی کردن یا نکردن موجودات دیگه تصمیم بگیرین و نظر بدید. اگه میتونید کمک کنید اونا بهتر زندگی کنن بسم الله. اگه نمیتونید برین توی همون سوراخ موش هاتون قایم بشین و اینقدر حرف نزنید.

  • ساینا
    0

    من خودم با چشمای خودم دیدم که ماشین شهرداری آمد و غذای مسموم به سگها داد و آنها را به طرز فجیع و غیر انسانی کشت شهرداری واقعا جنایتکاره چرا مردم این قدر بی تفاوتن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها