روزه های مکروه شامل چه روزها و چه شرایطی است؟

علاوه بر روزه‌های واجب و روزه های حرام، دسته دیگری به نام روزه های مکروه نیز وجود دارد که به گفته بزرگان دین بهتر است از روزه گرفتن در آن خودداری شود.

روزه های مکروه شامل چه روزها و چه شرایطی است؟

در چه ایامی روزه گرفتن مکروه است؟ علت مکروه بودن برخی از روزه‌ها چیست؟ روزه یکی از عبادت‌هایی است که در بیشتر ایام سال، ثواب زیادی دارد اما در برخی از روز‌ها مکروه یا حتی حرام است. در ادامه این مقاله قصد داریم به بیان دقیق و کامل روزه‌ های مکروه و بیان توضیحاتی مختصر در باب روزه‌های حرام بپردازیم.


روزه‌هایی که دارای ثواب هستند، به دو مورد تقسیم می‌شوند:

واجب، مثل روزه‌های ماه مبارک رمضان
مستحب، مثل روزه گرفتن در اول، وسط و آخر هر ماه قمری
روزه‌هایی که ثوابی ندارند و بهتر است از آن‌ها دوری شود عبارتند از:

روزه‌ های حرام، که نه تنها ثوابی ندارد بلکه انجام دادن آن باعث عذاب الهی می‌شود؛ مثل روزه گرفتن در روز عید فطر یا عید قربان.
روزه‌ های مکروه، یعنی روزه‌هایی که ثوابی ندارد و بهتر است که شخص در آن مواقع روزه نباشد؛ مثل روزه گرفتن در روز عاشورا یا روزه گرفتن میهمان بدون اجازه میزبان.


روزه‌ های مکروه در احکام اسلامی عبارتند از:

۱. روزه گرفتن در روز عاشورا

روزه گرفتن در این روز به بیان بسیاری از مراجع مکروه است، بجز آیت الله بهجت که در رساله شان به این مسئله اشاره‌ای نداشته اند. البته در رساله‌های آیت الله سیستانی و آیت الله فاضل آمده است که در روز عاشورا بهتر است بدون قصد انجام روزه تا عصر از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

۲. روزه گرفتن در روز عرفه

روزه گرفتن در روز عرفه از دو جهت مکروه است:

اول از جهت اینکه اگر بترسد که روزه باعث ضعف او بشود و نتواند دعایی که افضل از روزه است را بخواند
دوم از این جهت که شک کند در روزی که احتمال می‌رود عرفه باشد یا عید قربان

۳. روزه میهمان بدون اذن میزبان

روزه میهمان بدون اذن میزبان مکروه است و اگر میهمانی مشاهده کند که میزبانش از روزه‌بودن او راضی نیست، بهتر است که روزه را بشکند.

۴. روزه گرفتن فرزند بدون اجازه پدر

روزه گرفتن فرزند بدون اجازه پدر مکروه است، همچنین اگر روزه گرفتن فرزند باعث اذیت و آزار والدین شود حرام است و در هر دو حالت بهتر است فرزند روزه را ترک کند.


چرایی کراهت روزه‌ها

در پاسخ به این مسئله که چرا حکمی از احکام شرعی چنین است یا چنان است نمی‌توان نظری قطعی داد، زیرا این احکام فرستاده خداوند هستند و همین دلیل برای عمل‌ کردن به آن‌ها کافی است، ولی در برخی موارد دلیل‌های دیگری هم برای احکام می‌توان بیان کرد.
در بحث مکروه بودن روزه هم احتمال‌هایی را به عنوان علت مکروه بودن این روزه‌ها مطرح می‌کنند، برای مثال: دعای روز عرفه ثواب بیشتری نسبت به یک روزه مستحبی دارد، به همین خاطر می‌فرمایند که روزه گرفتن در روز عرفه مکروه است. همچنین در برخی موارد، تشخیص روز عرفه از عید قربان مقداری دشوار به نظر می‌رسد. در چنین روزی بهتر است که شخصی روزه نباشد چرا که اگر احتمال درست از آب در بیاید و عید قربان فرارسیده باشد، روزه‌اش حرام بوده و مرتکب گناه شده‌ است. همچنین درباره مکروه‌ بودن روزه بدون اذن پدر مشخص است که از جمله حقوق پدر و مادر بر گردن فرزند، نگهداری از آن‌هاست و اگر فرزندی با روزه‌گرفتن این حقوق را ضایع کند، گناه کرده‌ است.

روزه گرفتن در برخی از روز‌ها حرام است؛ مانند:

روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان
روزه غیر واجب که موجب اذیت و آزار والدین شود
روزه مریض یا کسی که روزه برایش مضر است و ...

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ف ج
    0

    سلام علیکم
    کراهت روزه های مکروه تا جایی که بنده میدانم و خوانده ام به معنای ثواب کمتر هست نه اینکه ثوابی نداره و بهتره ترک بشه
    بازم خودتون بررسی کنید

  • محدثه
    0

    به نام خدا
    منبع و مرجع و یا حدیث و رویاتی که براساس آن حکم شرعی صادر می گردد باید عنوان شود و بدانید که جعل حدیث و روایت و دروغ بستن به پیغمبر و ائمه جایگاه شما در جهنم از جایگاه شیطان بدتر می کند .
    پدر باید اجازه دهد فرزند روزه بگیرد؟!!!!
    اینکه اسم مادر نیاوردین یه بحثه اینکه برای امر واجب الهی شرط اذن پدر میذارین گناه بدتره.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها