پیش بینی تولید ۱۱ میلیون تن شیرخام/ ۱۵ میلیون نهاده دامی از طریق واردات تأمین می‌شود

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: در سال رونق تولید پیش بینی می‌شود که تولید شیرخام با رشد ۶ درصدی به ۱۱ میلیون تن برسد.

پیش بینی تولید ۱۱ میلیون تن شیرخام/ ۱۵ میلیون نهاده دامی از طریق واردات تأمین می‌شود

سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور از ثبات نرخ شیر خام در بازار خبر داد و گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید و درخواست اتحادیه برای افزایش قیمت شیر خام برحسب آنالیز قیمت تمام شده، اما شیر خام در بسیاری از مناطق کمتر از نرخ مصوب خریداری می‌شود.

وی افزود: باتوجه به افزایش کرایه‌های حمل و نقل، برخی کارخانه‌های لبنی ۲ تا ۳ ماه با تأخیر مطالبات دامداران را پرداخت می‌کنند و در مقابل دامداران ۲ تا ۳ ماه زودتر از پول خرید نهاده‌های دامی را می‌پردازند که با این وجود چیزی به دست دامدار نمی‌رسد.

سلطانی قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام را ۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حداکثر قیمت هر کیلو خرید شیر خام از دامداران ۲ هزار تومان است، از این رو درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت از مصرف کننده دادیم تا دامداران از حیث افزایش کرایه‌های حمل و نقل متحمل زیان نشوند چرا که هم اکنون کامیون داران علاوه بر مبلغ کرایه پشت بارنامه دریافت می‌کنند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران درباره آخرین وضعیت نهاده‌های دامی بیان کرد: در ماه‌های اخیر اختلاف نرخ مصوب نهاده‌های دامی با بازار آزاد بسیار چشمگیر بود در حالیکه هم اکنون تا حدودی تعدیل شده است.

وی نرخ مصوب هر کیلو کنجاله سویا را ۲ هزار و ۴۵۰ و ذرت یک هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ حدود ۴ هزار و ذرت جو یک هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید به نهاده‌های دامی باز می‌گردد، اظهار کرد: امسال حدود ۱۵ میلیون تن جو، ذرت و کنجاله سویا برای تامین نیاز کشور باید وارد شود که نوسان نرخ ارز در قیمت تمام شده شیر و گوشت قرمز تاثیر بسزایی دارد.

سلطانی در پایان درباره آخرین وضعیت تولید شیرخام در سال رونق تولید تصریح کرد: همه ساله، تولید شیر خام به سبب اصلاح نژاد دام ۶ درصد افزایش می‌یابد، امسال پیش بینی می‌شود که تولید شیر خام با رشد ۶ درصدی به ۱۱ میلیون تن برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها