باید هر سال به مکه برویم

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تاکید کرد: حج را از مسائل سیاسی ایران و عربستان جدا کنید، چون ما باید هرسال به مکه برویم؛ بنابراین اگر کسی رفت و سفارت عربستان را آتش زد ما آن را تقبیح می‌کنیم، زیرا هر چیزی راهی دارد.

باید هر سال به مکه برویم

حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست حجاج ایرانی با نزدیک شدن موسم حج با تعدادی از آیات اعظام و مراجع تقلید دیدار کرد.

پیام اسلام و حرف ایران را از کنار کعبه به گوش دنیا برسانیم

آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر این‌که حج باید برگزار شود و نباید مسائل سیاسی را در آن دخالت داد، اظهار کرد: حج از جایگاه دینی برخوردار است و تعطیل‌بردار نیست و امیدواریم که امسال حج را به‌خوبی اقامه کنید و مشمول دعای شهدا شوید. بنابراین هدفتان این باشد که کعبه و مکه و مزار ذوات اقدس را احیاء کنید و این شدنی است.

این مرجع تقلید، جایگاه حج را از دیدگاه اسلام بسیار مهم دانست و گفت: حج باید همانند نماز برگزار شود.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: در حج دو مبنای مهم وجود دارد که باید به آن به‌خوبی پرداخته شود؛ یکی اینکه بر اساس آنچه به ما محول شده به وظیفه خودمان عمل کنیم و دیگر اینکه پیام‌رسان انقلاب و خون شهدا باشیم و این مهم‌ترین رکن کار به شمار می‌آید.

این مفسر قرآن کریم به تفاوت برگزاری حج بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از آن اشاره کرد و افزود: تفاوت در این است که ما می‌خواهیم پیام انقلاب و خون شهدا را به جهانیان منتقل کنیم و این رسالت بزرگی است که بر دوش ما نهاده شده و باید از آن به‌خوبی بهره بگیریم.

وی بیان کرد: کعبه، حج و عمره با سخنرانی‌های امام راحل شناخته شد و این انقلاب اسلامی بود که توانست حج را تفسیر کند و اصل اسلام از کنار کعبه برخاست، وقتی هم که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کنند بر دیوار کعبه تکیه کرده و می‌فرمایند «انا بقیه‌الله» و قیام‌شان جهانی می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با اعتقاد بر این‌که مردم دنیا تشنه حرف ایران هستند، گفت: ایران توانست طاغوت را به زانو دربیاورد به همین دلیل اکنون جهان تشنه حرف ایران است و این جایگاه به برکت اسلام حاصل شد. این‌که در داخل ایران باشیم و بخواهیم پیام اسلام را منتقل کنیم، چنین موضوعی حاصل نمی‌شود مگر اینکه بخواهیم آن را از کنار کعبه انجام دهیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بعثه مقام معظم رهبری در حج وظیفه سنگینی برای تبیین و نشر معارف اسلامی برعهده دارد، اظهار کرد: جایگاه بعثه در حج همچون نظیر امامت جمعه و جماعت نیست، ما باید از محکماتمان در این جایگاه سخن بگوییم و بعثه کاری کند که همه مردم در طول سال از این فرصت معنوی استفاده کنند و تنها محدود به زمانی خاص نشوند.

باید هر سال به مکه برویم

حج را برای همه فراهم کنید

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار سرپرست حجاج ایرانی، حج را بهترین فرصت برای خودسازی زائران دانست و زمینه‌سازی برای بهره‌برداری هر چه‌ بهتر از این فرصت معنوی را خواستار شد.

وی افزود: حضور زائران ایرانی در سرزمین وحی فرصت بسیار مناسبی است که باید از این موقعیت به‌خوبی بهره گرفت.

این مرجع تقلید بیان کرد: به برکت وجود مبارک اهل‌بیت علیهم‌السلام جای‌جای سرزمین وحی ارزشمند است و باید از حضور زائران به‌درستی استفاده کرد تا پیام اسلام به سایر مردم جهان منتقل شود. باید برای زائران این فرصت خدادادی را فراهم کنیم تا به‌درستی اعمال و مناسک‌شان را انجام دهند و با دست‌ پر به موطن خود برگردند.

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم، بهره‌مندی هر چه بیشتر از تجربیات گذشته در حوزه حج را خواستار شد و ادامه داد: ظرفیت عظیمی در حج وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد و کاری کنید که با برنامه‌ریزی مناسب این موقعیت برای تمامی زائران فراهم شود.

باید هر سال به مکه برویم

از روحانی‌ها انتظار بیشتری می‌رود

آیت الله جعفر سبحانی نیز در جریان این دیدارها که جداگانه انجام شد، بر اهتمام روحانیان کاروان‌ها بر انجام درست مناسک حج زائران ایرانی تاکید کرد.

این مرجع تقلید با یادآوری این‌که حضور زائران و حجاج در سرزمین وحی در گذشته بسیار دشوار بود، افزود: بسیاری از مردم در گذشته با مشقت فراوان به حج و عمره مشرف می‌شدند تا این فرائض الهی را به جای آورند، اما اکنون اعزام زائران در مقایسه با گذشته بسیار راحت و روان شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه اهمیت اعمال حج را یادآور شد و افزود: انتظار می رود که روحانیان بیش از گذشته بر اعمال و مناسک زائران نظارت داشته باشند، چون یکی از مهم‌ترین بخش‌های اعزام زائران انجام درست مناسک حج است.

باید هر سال به مکه برویم

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران هم ابراز امیدواری کرد که امسال سفری آرام و با برکت همچون گذشته برای حجاج ایرانی باشد.

منبع: ایسنا

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها