افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی/ قیمت سیب زمینی به زودی در بازار متعادل می‌شود

شادلو گفت: با وجود سرمازدگی اخیر، پیش بینی می‌شود که محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال بیش از ۳۰ درصد رشد داشته باشد.

افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی/ قیمت سیب زمینی به زودی در بازار متعادل می‌شود

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران درباره آخرین وضعیت خسارت سرمازدگی خسارت سرمازدگی نهایی نشده است، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که در اکثر محصولات به جز محصولات گردو و بادام خسارت بسیار ناچیز بوده است.

وی از رشد بیش از ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی خبر داد و گفت: در شرایط فعلی تحریم که محدودیت فروش نفت یکی از دغدغه‌های اصلی اقتصاد و ارز آوری به شمار می‌رود، بخش باغبانی در ارز آوری نقش بسزایی دارد.

شادلو ادامه داد: با توجه به افزایش ۳ برابری هزینه‌های تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، قیمت‌های قبلی دیگر جوابگوی هزینه کشاورزان نخواهد بود و در صورت زیان کشاورزان و از بین رفتن انگیزه تولید، واردات راهگشا نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تولید در بخش باغبانی ظرفیت صادراتی دارد، بیان کرد: با اشباع محصولات باغی در بازار داخل شاهد افت شدید قیمت هستیم که این امر برای تولید بسیار خطرناک است، چرا که با وجود گرانی تولید در نهاده ها، ماشین آلات، حقوق و دستمزد و‌ غیره پایداری بازار و استمرار تولید نیازمند صادرات است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره علل گرانی سیب زمینی در بازار گفت: در هفته‌های اخیر قیمت سیب زمینی به سبب تاخیر در برداشت و عرضه به بازار ناشی از وقوع سیل با نوساناتی در بازار روبه‌رو شده است که در روز‌های آتی با برداشت از مناطق گرمسیری بازار به تعادل می‌رسد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران در پایان تصریح کرد: با توجه به تولید مناسب محصول به مردم توصیه می‌شود که به اندازه مصرف روزانه سیب‌زمینی خریداری کنند و نگران کمبود نباشند، چرا که هجوم برای خرید بر نوسان قیمت دامن‌می زند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها