تحلیلگر رویترز:

تهدیدهای رئیس‌جمهور ایران کارساز بود/ درخواست «مذاکره بدون پیش‌شرط» نشان‌دهنده عقب‌نشینی ترامپ است

تحلیل‌گر مسائل سیاسی رویترز پیشنهاد مذاکره بدون شرط را نشان‌دهنده تغییر مواضع کاخ سفید در مورد ایران دانست و بر نقش آمریکا در شکل‌گیری تنش‌های امروز تاکید کرد.

تهدیدهای رئیس‌جمهور ایران کارساز بود/ درخواست «مذاکره بدون پیش‌شرط» نشان‌دهنده عقب‌نشینی ترامپ است

خبرنگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و کارشناس رویترز، است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تغییر مواضع ترامپ و دولت آمریکا بیان کرد.

مذاکره بدون پیش‌شرط نشان‌دهنده عقب‌نشینی دولت ترامپ نسبت به ایران است

جان رویل در گفت‌وگو با ایلنا درباره ادعای جدید پمپئو برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران گفت: اخیرا پمپئو اعلام کرد که دولت کشورش آمادگی مذاکره بدون هیچ پیش شرطی با ایران را دارد اما باید ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند. این عقب‌نشینی در حالی است که تا چندی پیش مقام‌های کاخ سفید بر مواضع سختگیرانه خود در مورد ایران تاکید می‌کردند و دوازده شرط را برای مذاکره با ایران در نظر گرفته بودند.

تهدیدهای رئیس‌جمهور ایران باعث عقب‌نشینی ترامپ شد

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی هم‌چنین اظهارات اخیر مقام‌های کاخ سفید را در واکنش به صحبت‌های روحانی دانست و گفت: روحانی معتقد بود که برای مذاکره با ترامپ و دولت آمریکا ما هیچ‌گونه شرطی را قبول نمی‌کنیم. همین تهدید باعث شده است سران کاخ سفید از مواضع خود کمی عقب‌نشینی کنند.

خروج آمریکا از برجام عامل شکل‌گیری تنش‌های امروز است

وی در ادامه گفت: عامل افزایش تنش‌ها خروج آمریکا از برجام بوده است. آمریکا با خروج از برجام توافقی را که به گمان همه برای امنیت جهان مفید بود، ترک کرد.این خروج نه تنها موجب افزایش تنش میان ایران و آمریکا شد بلکه باعث ایجاد اختلاف میان آمریکا و سایر متحدان اروپای‌اش هم شد. اروپا اکنون برای حفظ برجام تلاش می‌کند؛ چراکه جهان با برجام را جای بهتری می‌داند.

در مواضع هر دو طرف میل به مذاکره را می‌بینم

رویل تاکید کرد: به نظر من مذاکره اتفاقی است که در نهایت باید با احترام رخ دهد. اما چیزی که اکنون با آن مواجه شده‌ایم، این است که چه کسی اول این مذاکره را آغاز کند و به میز مذاکره برود. من در مواضع هر دو طرف میل به مذاکره را می‌بینم اما باید یک طرف پیش‌قدم شود و با توجه به منافع طرف مقابل وارد مذاکره شود.

ترامپ امیدوار است ایران وارد مذاکره شود

میل به مذاکره از سوی آمریکا بیشتر است

این فعال رسانه‌ای با تاکید بر تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران گفت: ترامپ به شدت امیدوار است که ایران به میز مذاکره برگردد و میل به مذاکره از سوی آمریکا بیشتر است. این در حالی است که سخنان رهبر ایران و مصاحبه اخیر ظریف نشانی از احتمال مذاکره نداشت. رهبر ایران کاملا احتمال مذاکره را رد کرد و محمد جواد ظریف هم این احتمال را کم دانسته است.

استفاده از میانجی‌ها، به معنی عدم تمایل ترامپ برای جنگ با ایران است

رویل هم‌چنین در مورد هدف ترامپ برای استفاده از میانجی‌ها در موضوع ایران تصریح کرد: تمام تعییر مواضع ترامپ و دولت او و لغو پیش‌شرط‌ها و استفاده از میانجی‌ها برای راضی کردن مقام‌های مهم تهران برای این است که با توجه به افزایش تنش، سران آمریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیستند و می‌دانند بهترین راه‌حل مذاکره است.

وی گفت: اکنون ترامپ از شرط‌های خود عقب‌نشینی کرده‌ است و این نشان می‌دهد که میل به مذاکره و حل اختلاف با ایران از این طریق در او زیاد است. حتی ترامپ اخیرا هم اعلام کرد که به دنبال تغییر حاکمیت در ایران نیست.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    آمریکا نشان داد اهل مذاکره نیست و ایران نشان داد هم برای مذاکره آماده است و هم برای جنگ و الان ایران حق دارد با آمریکا مذاکره نکند بنابر این باید گزینه سوم که نه جنگ نه مذاکره با آمریکاست را بررسی کنیم و چالش بالاتری که آمریکا ایجاد کرده بی اختیارکردن اروپا در مذاکرات و مخصوصا مذاکره برجام است آقای روحانی فرمود این اروپاییها نوکران کدخدا هستند ما بجای این مذاکرات بی خاصیت با اروپا با خود کدخدا مذاکره می کنیم . و چالش بزرگتر از بی خاصیت کردن مذاکرات اروپاییها که آمریکا در سطح بین الملل ایجاد کرده بی خاصیت کردن خود سازمامن ملل است که با توجه به قطعنامه شورای امنیت وقعی نمی نهد . به این نتیجه می رسیم آمریکا بزرگترین چالش امنیتی دنیاست آنهم بخاطر رضایت صهیونیزم بین الملل است بنابراین خود آمریکاییها باید راهی را انتخاب کنند که ایران بتواند به آن اعتماد کند حکایت (یک دیوانه یک سنگ درون چاه می اندازد صدتا عاقل نمی توانند در بیاورند )است . بعد هم ایران حتی در این شرایط دست بسته نیست ولی آمریکا ارزش ندارد که ایران ابتکار عمل نشان دهد . باید منتظر بود و دید فرسایش دیدگاهها و گذر زمان چه میکند ؟!!!!!

  • جواد
    0

    عقب نشینی؟! مذاکره بدون پیش‌شرط!! اونوقت مذاکره برای چی؟ نه برادر من! موضع آمریکا فقط توپ رو انداختن تو زمین ایران هست! بگه خواستیم مذاکره کنیم ایرانیها دوست دارن جنگ کنند. وگرنه مثه کره شمالی می خواد بگه خوب ما اومدیم در مورد شروطمون مذاکره کنیم! به همین سادگی! به یک وتنها یک دلیل این مذاکره فقط در حد حرف پیش خواهد رفت اون هم در مورد قدس (معامله قرن) و تغییر نام فلسطین به اسراییل. ایران تو این مذاکره کوچکترین نفعی نخواهد داشت و فقط آمریکا خواهان فروش سلاحهای تولیدی خود و بازگشت به قدرت و نفوذ بیشتر در خاورمیانه هست به جهت سود بیشتر از همین طریق . همین وبس! الان دوکشور عربستان وایران قوی شدن مثه 40 سال قبل باید هر دو ضعیف بشن تا آمریکا و کشورهای دیگه بتونن نفت بیشتر و باقیمت پایینتر از این دوکشور بخرن. جنگ ایاران وعراق هم به همین دلیل ایجاد شد و آخرش هیچ نفعی دوکشور نبردند الا کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه آلمان و .. وحتی ژاپن.

  • امیر
    0

    نیازی به مذاکره نیست مذاکره ها انجام شده الان زمان پایبندی به سند برجام است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها