سقوط اقتصاد جهانی آغاز شد

در صورت ادامه پیداکردن جنگ تجاری بین دو ابر قدرت اقتصادی شاهد رکود اقتصاد جهانی در سال پیش رو خواهیم بود.

سقوط اقتصاد جهانی آغاز شد

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و اجرای سیاست مقابله با اقتصاد چین به عنوان رقیب جدی آمریکا در اقتصاد جهان، جنگ تجاری بین دو ابر قدرت اقتصادی جهان آغاز شد. بعد از حدود یکسال این جنگ نه تنها اقتصاد دو کشور چین و آمریکا را تحت الشعاع قرار داد بلکه منجر به آسیب دیدن و تنش های اقتصادی در تمام کشورهای شد که اقتصادشان وابسته به این دو کشور است.

بانک جهانی: سقوط نیم درصدی رشد جهانی

طی روزهای گذشته و با آمار ارائه شده توسط مجامع معتبر اقتصادی دنیا رشد اقتصادی کشورهای جهان طی یکسال گذشته تحت تاثیر سیاست های جنگ طلبانه ترامپ دچار کاهش شده است. چنان که روز گذشته (۱۵ خرداد) «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که جنگ تجاری آمریکا و چین ممکن است نیم درصد از رشد اقتصاد جهانی در سال میلادی آینده (۲۰۲۰) را کم کند.

لاگارد در یادداشتی خطاب به وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی بیست کشور صنعتی نوشت: لطمه ای که این نزاع به اقتصاد جهانی می زند ۴۵۵ میلیارد دلار یعنی بزرگ تر از حجم اقتصاد آفریقای جنوبی است.

وی افزود: شواهد قوی وجود دارد که آمریکا، چین و اقتصاد جهانی بازندگان تنش های تجاری جاری هستند.

این در حالی است که طی هفته های گذشته رسانه‌های بزرگ دنیا نیز نسبت به این کاهش رشد اقتصادی و ضربات مهلک جنگ ترامپ علیه چین و کشورهای دیگر مانند ایران و ونزوئلا هشدار داده اند.

دویچه وله: کاهش قیمت نفت جهانی

طبق گزارش (۱۴ اردیبهشت) دویچه وله تحلیلگران جنگ تجاری را علت کاهش بهای نفت می‌دانند.

دراوایل اردیبهشت بهای نفت خام در سایه تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا و بحران ونزوئلا افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته بود. تحولی که پایدار نماند و پس از آن تا لحظه کنونی بهای نفت حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

در چنین شرایطی احتمال می‌رفت که بهای نفت افزایش یابد. دو عامل دیگر نیز می‌توانستند بر نگرانی‌های ناظر بر بازار انرژی دامن بزنند. از آن جمله بود، افزایش تنش در لیبی و بحران سیاسی ناشی از جنگ قدرت در ونزوئلا.

خبرگزاری آلمان (dpa): کاهش تقاضای جهانی انرژی

یکی دیگر از رسانه‌هایی که اثرات منفی جنگ تجاری را مورد بررسی قرار داد خبرگزاری آلمان بود. بنابر گزارش های این خبرگزاری علت کاهش شدید بهای نفت خام را در جنگ تجاری آمریکا و چین می‌داند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران از کاهش نرخ رشد اقتصادی در جهان نیز سخن گفته‌اند.

همین خبرگزاری افزوده است که هنوز هیچ دورنمایی برای دست‌یابی به یک راه حل برای مناقشه بازرگانی بین آمریکا و چین دیده نمی‌شود. بدیهی است که کاهش نرخ رشد اقتصادی در جهان از میزان تقاضای بین‌المللی برای انرژی و از جمله برای نفت خام می‌کاهد.

ان‌بی‌سی: افزایش قیمت خودرو در جهان

جنگ های تجاری و تعرفه ای ترامپ به چین، ایران و نزوئلا ختم نشده است. در کنار تنش های اقتصادی ناشی از مقابله تجاری آمریکا با این کشورها افزایش تعرفه های گمرکی توسط ترامپ برای مکزیک نیز به صنعت خودروسازی صدماتی وارد کرده است. وضع تعرفه های سنگین برای مکزیک نه تنها هزینه تولید خودرو ها را در مکزیک افزایش می دهد بلکه به طور کلی باعث افزایش قیمت خودرو درامریکا، جهان و در بین تمامی کشور ها می شود.

راشاتودی: پایین آمدن ارزش پول چین و امریکا

یکی از مهمترین دستاوردهای ترامپ دستکاری تعادل اقتصادی، سیاسی و بازرگانی کشورهای جهان است. به هم خوردن تعادل کشورهای جهان، پایین آمدن ارزش پولی این کشورها و بالارفتن ارزش دلار امریکا که قطعا تمام این تحولات به نفع امریکا است.

اما طی این اتفاقات خود ترامپ نیز از بازتاب عملکرد خود بی‌نصیب نبوده است و کشورش را بخصوص در جنگ تجاری با چین متحمل زیان های سنگین اقتصادی و تجاری کرده است. بالا بردن تعرفه های گمرکی چین و مکزیک هزینه تولیدمحصولات را نه تنها در این کشورها بلکه در خود امریکا نیز افزایش می دهد و همین امر باعث افزایش قیمت کالاها و کاهش تولید آنها در امریکا شده است.

سقوط اقتصاد جهانی آغاز شد

سی‌ان‌بی‌سی: شکست اقتصاد آمریکا از هنگ کنگ و سنگاپور

سی‌ان‌بی‌سی نوشت: طبق رده‌بندی جدید دانشگاه آی‌ام‌دی سوئیس، برای اولین بار در ۹ سال اخیر، سنگاپور با پیشی گرفتن از آمریکا و هنگ‌کنگ، عنوان رقابتی‌ترین اقتصاد جهان را به خود اختصاص داد.

قوانین مهاجرتی، زیرساخت‌های پیشرفته تکنولوژی، در دسترس بودن نیروی کار متخصص و راه‌های کارآمد برای به راه انداختن یک کسب‌وکار جدید در سنگاپور، به این کشور کمک کرد تا در صدر رده‌بندی سال ۲۰۱۹ این دانشگاه تجارت معتبر سوئیسی، از رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان، قرار بگیرد.

احتمال گسترش دامنه جنگ تجاری آمریکا علیه کشورهای دیگر

با وجود این هشدارها اما در اتاق فکر اقتصادی ترامپ همچنان تصمیمات جدیدی برای افزایش حوزه جنگ تجاری در حال اتخاذ است.

طراحان معتقدند با بالا بردن تعرفه های کالاهای کشورهای صادر کننده کالا به امریکا، هزینه صادرات کالاها به این کشور افزایش پیدا می کند و این تحول سبب می شود ارزش پول امریکا افزایش پیدا کند و امریکا در معاملات بازرگانی سود بیشتری می برد.

این قانون که هنوز به تصویب نرسیده است به احتمال زیاد بر روی کالاهای کشورهای ژاپن، کره جنوبی، هند، آلمان و سوئیس اعمال می شود.

ویلبر راسدبیر بازرگانی امریکا می گوید:" این تغییرات صادرکنندگان خارجی را متوجه این موضوع میکند که بخش بازرگانی امریکا میتواند با از بین بردن یارانه های نقدی از آسیب هایی که ممکن است به صنعت امریکا وارد شود جلوگیری کند"

راس در این مورد می گوید: اقدامات اخیر یکی از وعده های رئیس جمهور در کمپین انتخاباتی اش بوده که از آن به عنوان جلوگیری از بی عدالتی هایی که امریکا از سایر کشورها در بخش تجارت متحمل می شود نام برد.

اسکات لینیسکوم وکیل بین الملل و محقق در موسسه کتو در این مورد می گوید:

محور اصلی جنگ تجاری چین و امریکا تغییراتی است که در سیاست های بازرگانی امریکا ایجاد شده است.

راشاتودی: سه فصل مالی رکود اقتصادی در جهان

روز گذشته (۱۵ اردیبهشت) خبرگزاری راشاتودی نیز طی گزارشی از عواقب ادامه پیدا کردن جنگ تجاری نوشت: براساس نتایج تحقیقات مورگان استانلی محقق بانک سرمایه گذاری در صورت ادامه پیدا کردن درگیری های اقتصادی بین چین و امریکا شاهد رخ دادن سه فصل مالی رکود اقتصادی در جهان خواهیم بود .

کتان آهیا اقتصاددان برتر بانک در این مورد می گوید: " سرمایه گذاران به خوبی می دانند که درگیری ها و اختلاف نظرات اقتصادی برای مدت بیشتری ادامه پیدا خواهند کرد ولی سعی میکنند تا حد امکان از تاثیر بالقوه ای که این جنگ تجاری بر اقتصاد جهان می گذارد چشم پوشی کنند."

او در ادامه می گوید: " تاثیرات بالقوه این جنگ تجاری هنوز به طور واضح مشخص نیست ولی اگر ترامپ اقدام به کم کردن تعرفه های ۲۵درصدی بر روی کالاهای گمرکی نکند قطعا در پایان سال ۲۰۱۹ شاهد رکود اقتصادی در سطح جهانی خواهیم بود."

مورگان استانلی در این باره می گوید: " فعالیت سیاست مداران به گونه ای برنامه ریزی می شود که بتواند بر روی همه جوانب کشورداری تاثیر گذارد و در حال حاضر هر اقدامی که سیاست مداران در عرصه سیاست می کنند قطعا عرصه اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و بر این اساس احتمال وقوع رکود اقتصادی بسیار بالا است."

سقوط اقتصاد جهانی آغاز شد

در حال حاضر کالاهای امریکایی به ارزش ۶۰ میلیون دلار با تعرفه های بالا وارد چین می شوند و کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار نیز با تعرفه های ۲۵ درصدی وارد خاک امریکا می شوند، محصولات اولیه برای تولید کالا در هر کشور با هزینه های بالایی به دست آن ها می رسد و همین امر باعث کاهش واردات و صادرات در بین این دو کشور می شود.

در صورت کاهش محصولات اولیه تولید کالا نیز کم تر می شود و به تبع شرکت ها و کارخانه ها برای تولید کالاهای کمتر به نیروی کار کمتری احتیاج خواهند داشت و در نهایت شاهد رکود در این دو کشور خواهیم بود.

امریکا و چین نه تنها محصولات اولیه کارخانه ها و شرکت های امریکایی و چینی را تهیه می کنند بلکه بقای بسیاری از کارخانه ها و شرکت های تجاری در اقصی نقاط جهان وابسته به این دو کشور است و براساس این شواهد و اینکه تاکنون هر تلاشی که برای جلوگیری از جنگ تجاری صورت گرفته است با شکست مواجهه شده؛ احتمال اینکه در انتهای سال پیش رو شاهد رکود اقتصادی باشیم بسیار زیاد است.

منبع: خبرآنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها