اجرا شدن نظام ثبت سرطان در ۳۱ استان کشور

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: نظام ثبت سرطان در ۳۱ استان کشور به خوبی اجرا شده است و وضعیت سرطان‌ها در کشور رصد می‌شود.

اجرا شدن نظام ثبت سرطان در ۳۱ استان کشور

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در خصوص وضعیت شیوع سرطان در کشور، توضیح داد: در حال حاضر نظام ثبت سرطان در ۳۱ استان کشور به خوبی اجرا شده است و وضعیت سرطان‌ها در کشور رصد می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۳ حدود ۱۱۲ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا بودند که ۲۷ درصد آنها مربوط به سرطان گوارش بوده است. همچنین سرطان معده در مردان شایع‌ترین نوع این بیماری به شمار می‌رود.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت تصریح کرد: پزشکان باید از روش‌های تشخیصی زودرس و درمان به موقع سرطان آگاهی کافی را داشته باشند. همچنین باید بدانیم برای سرطان‌های ریوی و معده هنوز روش پیشگیری قطعی وجود ندارد و ما توصیه‌هایی مانند رعایت بهداشت دهان و استفاده مداوم از مسواک، عدم مصرف تریاک و دخانیات و تحرک بدنی کافی را برای پیشگیری از بروز این سرطان‌ها توصیه می‌کنیم.

ملک‌زاده توضیح داد: شیوع سرطان در نقاط مختلف کشور متفاوت است به طور مثال در اردبیل و زنجان از هر صد هزار نفر ۵۰ نفر به سرطان معده مبتلا می‌شوند که این رقم در هرمزگان به عدد ۷ نفر می‌رسد.

وی در خصوص علایم بیماری سرطان معده توضیح داد: کم‌خونی، عدم توانایی در بلع و درد شدید شکم از جمله علایم هشداردهنده سرطان معده به شمار می‌رود و افراد بالای ۵۰ سال و مبتلا به کبد چرب نیز از ریسک بالای ابتلا به سرطان روده بزرگ برخوردار هستند.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها