از پرداخت خود مطمئن شوید

کلاهبرداران از هر فرصتی برای سوءاستفاده از شرایط موجود برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و در حال حاضر پرداخت فطریه از طریق اپلیکیشن‌های متعدد هم می‌تواند یکی از این روش‌ها باشد و به همین دلیل کاربران باید این پرداخت‌ها را از روش‌های مطمئن انجام دهند.

از پرداخت خود مطمئن شوید

با فرارسیدن عید سعید فطر، تبلیغات برای جمع‌آوری فطریه و کفاره روزه در فضای مجازی به شیوه‌های مختلف افزایش یافته است. تعدادی از مجرمان سایبری از این فرصت، سواستفاده کرده‌اند و با راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی یا اپلیکیشن‌های طراحی‌شده جعلی و درج عناوین و مشخصات غیرواقعی سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط نظیر کمیته امداد، بهزیستی و موسسأت خیریه که مورد اعتماد مردم هستند، از مردم می‌خواهند مبلغ فطریه خود را به این حساب‌ها واریز کنند و از این طریق، مبالغ بالایی کلاهبرداری می‌کنند.

گاهی اوقات نیز مشاهده شده که با انتشار تصاویر افراد بی‌خانمان یا کودکان بیمار در شبکه‌های اجتماعی، احساسات انسان‌دوستانه مردم را تحریک کرده و علاوه بر دریافت وجوه مردم به شیوه مذکور، اطلاعات حساب آنان را نیز کپی و در ادامه تمام موجودی حساب را به صورت اینترنتی سرقت می‌کنند.

اپلیکیشن‌های جعلی پرداخت فطریه را شناسایی کنید

به همین دلیل پلیس فتا نیز درباره اپلیکشن‌های جعلی پرداخت فطریه با ترفند پرداخت اینترنتی زکات هشدار داده است که افراد فطریه خود را از طریق سایت‌ها و مؤسسات معتبر که از طریق رسانه ملی اعلام می‌شود، پرداخت کنند. هم‌چنین هنگام دانلود اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها، دقت کافی داشته باشند تا به گزینه‌هایی که درباره دسترسی‌ها درخواست می‌شود و غیر ضروری می‌باشد مجوز ندهند.

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند به جلوگیری از کلاهبرداری کمک کند این است که زمانی که به صفحات پرداخت اینترنتی متصل می‌شوید، از صفحه کلید مجازی سایت برای درج اعداد شامل شماره کارت، رمز اینترنتی به جای صفحه کلید دستگاه رایانه استفاده کنید. هم‌چنین توجه داشته باشید که کد امنیتی درج‌شده عکس و یا تصویر نباشد. بدین منظور، جهت اطمینان کلید Refresh را یک مرتبه بزنید تا حروف تغییر کند. اگر تغییر نکرد، سایت مورد نظر جعلی است. اما اگر به هر علتی متوجه شدید حساب شما هک و از آن مبالغی کسر شده، در اولین فرصت رمز اول و دوم آن را تغییر دهید.

در مواجهه با لینک‌های بدافزاری محتاط باشید

هم‌چنین برخی دیگر از کلاهبرداران ممکن است از برای دریافت هزینه‌های پرداختی شما استفاده کنند و به همین دلیل در صورت مشاهده لینک‌هایی در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی که شما را به پرداخت فطریه از روش‌های نامطمئن می‌کند، احتیاط کنید. در این زمینه امیر صفری -کارشناس نرم‌افزارهای امنیتی- هشدار می‌دهد که در صورت مواجهه با لینک‌هایی که برایتان ارسال می‌شود، محتاط باشید، زیرا ممکن است بدافزار باشد که با باز کردن آن لینک، بدافزاری دانلود شده و به دلیل آشنایی نداشتن شما، اجرایی شود.

برای مقابله با این موضوع، می‌توانید از آنتی‌ویروس معتبری استفاده کنید که برای اینترنت هم ایمن باشد و حفاظت وب (Internet security) داشته باشد که در مرورگر وب، تهدیدات را شناسایی کند. در موبایل‌ها نیز می‌توانید از یک حفاظت مرورگر (secure browser) برای مرور وب استفاده کنید که تهدیدات وب را شناسایی می‌کند و همچنین لازم است آنتی‌ویروس به‌روز داشته باشید که ویروس‌ها را شناسایی می‌کند.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها