بزرگان فناوری آمریکا زیر ذره بین قانونگذاران

به موجب توافقی جدید میان وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت آمریکا قانونگذاران این کشور از این پس می توانند نظارت خود بر اپل، آلفابت، آمازون و فیسبوک را افزایش دهند و در صورت نیاز این شرکت ها را تجزیه نمایند.

بزرگان فناوری آمریکا زیر ذره بین قانونگذاران

صبح امروز جزئیات تازه ای در رابطه با توافق اخیر این دو نهاد قانونگذار در آمریکا منتشر شد که به موجب آن کمیسیون تجارت دولت مرکزی زمام بازرسی های آنتی تراست روی آمازون و فیسبوک را در دست می گیرد و وزارت دادگستری نیز روی بررسی کسب و کار گوگل و اپل نظارت می کند.

بعد از انتشار این خبر در اثنای کنفرانس توسعه دهندگان ۲۰۱۹ اپل توسط رویترز، ارزش سهام این شرکت دچار کاهش قابل توجهی شد.

اما اوضاع برای گوگل کمی متفاوت بود. این شرکت از هشت سال پیش توسط کمیسیون تجارت آمریکا به خاطر اتهام نقض قانون آنتی تراست مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که در نمایش نتایج جستجو هیچیک از قوانین آنتی تراست و ضد رقابت را نقض نکرده است.

روز جمعه همین هفته واشنگتن پست گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا بازرسی کسب و کار گوگل را مجددا به جریان انداخته تا اطمینان پیدا کند که قوانین آنتی تراست را نقض نمی کند.

کمی بعد از این گزارش وال استریت ژورنال نیز خبر داد که فیسبوک به زودی توسط کمیسیون تجارت دولت فدرال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


آخرین باری که شرکت های فعال در عرصه تکنولوژی با این شکل بررسی موشکافانه روبرو شده بودند به ماجرای شکایت از گوگل و تفحص وزارت دادگستری و چندین نهاد دولتی آمریکا از مایکروسافت در ۲۱ سال پیش باز می گردد.

از آن زمان تاکنون مدت زیادی گذشته و حالا نمایندگان دمکرات و جمهوری خواه آمریکا مشترکا روی این امر اتفاق نظر دارند که شرکت های فعال در عرصه تکنولوژی این کشور بیش از اندازه در حیات سیاسی و اقتصادی آمریکا قدرت یافته اند.

بعد از انتشار این خبر ارزش سهام شرکت های یاد شده افت قابل توجهی پیدا کرد
موضوعات مختلفی نظیر حریم خصوصی، ثبات اقتصادی و انتشار اطلاعات نادرست از جمله مواردی هستند که ذهن نمایندگان دمکرات و جمهوری خواه را به خود مشغول کرده اند. حالا بررسی تجزیه شرکت های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی اصلی ترین جزء سیاست کاندیداهایی است که خود را برای نامزدی دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا آماده می کنند.

اما این صرفا اپل نبود که تحت تاثیر انتشار این خبر سهامش با نوسان روبرو شد. ارزش هر سهم آمازون هم با کاهش ۵ درصدی (۹۶ دلار بابت هر سهم) به رقم ۱۶۸۰ دلار رسید. سهام آلفابت هم با کاهش ۷۴.۷۶ دلاری (۶.۷۶ درصدی) به رقم ۱۰۳۱.۵۳ دلار بابت هر سهم تنزل پیدا کرد. اپل و فیسبوک نیز پس از انتشار این خبر با افت ۱.۷ و ۷.۹۵ درصدی در ارزش سهام خود روبرو شدند.

منبع: دیجیاتو

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها