چرایی انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب به روایت آیت‌الله امینیان

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی ویژه‌نامه تاریخ‌شفاهی «انتخاب رهبری» با هدف شرح جزئیات اجلاسیه خبرگان رهبری در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ را منتشر کرد.

چرایی انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب به روایت آیت‌الله امینیان

در یکی از مطالب منتشر شده در این ویژه نامه، مرحوم آیت‌الله مختار امینیان که از جمله افرادی بود که در جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ پس از رحلت امام خمینی برای انتخاب رهبری جدید انقلاب به عنوان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان حضور داشته خاطرات خود از آن جلسه را روایت کرده که در ادامه می خوانید؛

چگونگی اطلاع از برگزاری جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸

آیت‌الله امینیان درباره نحوه اطلاع خود از رحلت امام و برگزاری جلسه خبرگان می‌گوید: خبرگان هر کدام در شهر خودشان، در منزل خودشان بودند ولی اجمالاً می‌دانستیم که حال امام خیلی وخیم است و بالاخره تقریباً گوش به زنگ بودیم که یک خبری، یک واقعه‌ای، یک حادثه‌ای واقع می‌شود. به ما خبر دادند که امام رحلت کرده است و فردا مجلس فوق‌العاده‌ای برقرار می‌شود و همه خبرگان سعی کنند در این مجلس بسیار مهم شرکت کنند.

آقای احسان‌بخش نماینده امام در گیلان به ما زنگ زده بودند که یک چنین حادثه‌ای واقع شده است. ما آخر شب به راننده‌مان گفتیم که می‌خواهیم به تهران برویم و کار ضروری پیش آمده و لازم است که حرکت کنیم. خیلی ناراحت بودیم و خیلی هم با سرعت حرکت می‌کردیم.

فضای جلسه خبرگان

آیت‌الله امینیان در ادامه درباره فضای جلسه خبرگان در ساعات اولیه می‌گوید: ما که رسیدیم جلسه شروع نشده بود ولی برخی از خبرگان آمده بودند. این‌هایی که نزدیک بودند، معمولاً خودشان را رسانده بودند از قم یا تهران، بعضی‌ها که راه‌های‌شان دور بود هنوز نیامده بودند. بالاخره رفتیم در مجلس و آنجا نشستیم و همه افسرده و پژمرده، تا مجلس، اکثریت پیدا کرد. دیدیم حاج احمد آقا پسر امام هم آمده است.

قرائت وصیت‌نامه امام توسط آیت‌الله خامنه‌ای

وی نحوه قرائت وصیت‌نامه ۳۲ صفحه‌ای امام خمینی توسط آیت‌الله خامنه‌ای را شگفت‌آور می‌داند و یادآوری می‌کند: وصیت‌نامه را باز کردند. از احمد آقا خواستند که بخواند گفته بود من نمی‌توانم بخوانم. بالاخره آقای خامنه‌ای پشت تریبون قرار گرفتند و شروع کردند به خواندن ولی واقعاً همان روز آقای خامنه‌ای هویت خودش را در واقع نشان داد. شروع کرد به خواندن، یک جور این وصیت‌نامه را خواند مثل اینکه چند بار پیشتر پیش مطالعه کرده بود، تمام نکات عبارات امام را فهمیده بود چه هست، و چه نیست در حالی‌که بار اولی بود که وصیت‌نامه به دستش رسیده بود. بعداً بین خودمان صحبت شد که آقای خامنه‌ای چه طور این عبارات امام را آن هم با آن طول و تفصیلش، ۳۲ صفحه را همین‌طور خواند، همه تعجب کردیم.

پاسخی ساده به پرسش‌های دیگران

آیت‌الله امینیان در بخش دیگری از خاطرات خود درباره پاسخ‌های خود به پرسش برخی از افراد درباره چرایی انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب می‌گوید: خیلی‌ها از من سؤال می‌کردند از همین روحانیون که چطور شد آقای خامنه‌ای را انتخاب کردید؟ من به آن‌ها می‌گفتم شما مثلاً میل داشتید کی انتخاب بشود؟ شما آن را بگویید من نقص او را برای شما بگویم. بگویم این شایسته نیست.

بگویید مثلاً آقای گلپایگانی این نقص را دارد، بگویید آقای خویی این نقص را دارد، شما خودتان بگویید کی می‌خواست بهتر باشد از آقای خامنه‌ای؟ این جامعیت را داشته باشد هم شخص ملّایی باشد که امام او را به بزرگواری قبول داشت، هم انقلابی باشد، جبهه‌ای باشد، جبهه رفته باشد و اهل جبهه او را قبول داشته باشند. شما یک نفر را بگویید. کی از ایشان بهتر بود اصلاً نداریم که بگویید. در جواب من هم هیچ نمی‌گفتند، همینطور می‌ماندند. شما بگویید یک کسی از ایشان جامع‌تر باشد؟ همین‌جا می‌ماندند.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها