گزارشی از ریشه های جاسوسی جنسی

پرستوها از کجا می آیند و دور سر چه کسانی می چرخند؟ / میراث جاسوسی به سبک روسی

پرستوها دور سر سیاستمداران می چرخند. سیاستمدارانی که گاه ساده و گاهی هم سخت جذب چهره هایی می شوند که آنها را نمی شناسند و وقتی با آنها آشنا می شوند که دیگر کار از کار گذشته است.

پرستوها از کجا می آیند و دور سر چه کسانی می چرخند؟ / میراث جاسوسی به سبک روسی

ماجرای پرستوها در روزهای اخیر بار دیگر بر سر زبانها افتاده است. پرونده یک قتل، آنها را خبرساز کرده است. پیش از این اما بارها نام پرستوها خبرساز شده بود. به ویژه وقتی پای استعفاهای ناگهانی و اعترافات سیاسی به میان آمده بود.

زنانی که به سیاستمداران نزدیک می شوند، گاهی متهم می شوند به ماموریت پرستوها. مثلا نام هایی چون فاطمه قائم مقامی، مهسا یوسفی، کاملیا انتخابی‌فرد، آزاده اردکانی، آفرین چیت‌ساز، مریم ابراهیم‌وند، شهرزاد میرقلی‌خان و حالا میترا استاد. برخی می گویند پرستو هستند و بعضی هم تاکید می کنند اینها فقط عاشقند و دلسوز. تشخیص اینکه انگیزه دختران جوان برای نزدیک شدن به سیاستمداران کهنسال چیست، سخت است اما وقتی پرونده ها خبرساز می شود، معمولا یک حدس همیشه این است: «پروژه پرستو».

پرستوها یادگاران جنگ سرد هستند. دوره ای که آمریکا و شوروی وارد یک نبرد جاسوسی سخت شده بودند و چه ابزاری بهتر از زنان برای اغوای سیاستمداران طرف مقابل و بدنام کردن آنها. گاهی هم هدف، بدنامی نبود، بلکه دستیابی به اطلاعات و اسنادی بود که جز از راه ورود به اتاق های خواب، راه دیگری برای رسیدن به آنها نبود. فیلم Red Sparrow به داستان های مرتبط با تربیت همین جاسوس های جنسی در شوروی می پردازد.

در همان دوره و پس از آن نیز سازمان موساد سردمدار استفاده از زنان برای اجرای پروژه های جاسوسی بود و آنطور که روزنامه تایمز انگلیس گزارش کرده، از زنان زیبا برای نفوذ در کشورهای غربی و شرقی استفاده می کرد. شاید مشهورترین پرستوی موساد، زیپی لیونی بود که بعدها وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی شد. او در گفتگو با تایم اعتراف کرد که در دوره جاسوسی، با امیر پیشین قطر رابطه جنسی برقرار کرده بود. مونیکا لوینسکی که باعث آبروریزی بیل کلینتون رئیس جمهور ایالات متحده شد نیز متهم شده که از جانب موساد این پروژه را پیش برده است.

پیش از جنگ سرد و در طول تاریخ هم از پروژه های مشابه بسیار استفاده می شد، اما بعید است در طول تاریخ، پروژه تربیت پرستوها و استفاده سیستماتیک از آنها مانند امروز ساختارمند و فراگیر بوده باشد.

در حال حاضر نه فقط سرویس های امنیتی، بلکه بسیاری از رقبای اقتصادی نیز برای دستیابی به اطلاعات محرمانه شرکتها، از این روش برای نفوذ بر رقیب تجاری استفاده می کنند.

حتی احزاب در برخی کشورهای خارجی درگیر همین پروژه می شوند تا برای رقبای خود، تله اخلاقی بسازند. نمونه اش، دونالد ترامپ که شکافت برخی زنان از خود به سبب روابط جنسی را به حزب دموکرات آمریکا نسبت داده بود، هرچند هنوز هم بسیاری در واشنگتن معتقدند که ترامپ به دلیل گرفتار شدن در تله پرستوهای روسی، در عمل، به مهره پوتین برای پیگیری منافع مسکو در جهان تبدیل شده است.

گروه های تروریستی هم از این ترفند برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. یکی از گروه های شناخته شده ای که روابط جنسی سیاسی را تشویق می کرد، سازمان مجاهدین خلق بود. این سازمان از طریق ازدواج های مصلحتی و سازمانی، خانواده هایی را تشکیل می داد که به جای عشق، بر پایه منافع این سازمان رشد می کرد و به دستور رهبری این سازمان تروریستی فرو می پاشید.

حالا سی سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، استفاده از پروژه پرستو در کشورهای مختلف تبدیل به یک حربه دوگانه شده است. یک سوی این پروژه، مقاصد جاسوسی است که هنوز برای نفوذ بر چهره های اثرگذار پیگیری می شود و سوی دیگر سیاستمدارانی هستند که روابط غیراخلاقی خود را به مسائل امنیتی ارتباط داده و از این طریق سعی می کنند بی بندوباری و روابط خارج از خانواده خود را به پای ارتباطات پیچیده امنیتی بیندازند.

پرونده اخیر قتل میترا استاد از همین جنس است. پرونده های مشابه دیگر که شاید یکی از آنها مانند آنچه بر عطاالله مهاجرانی گذشت، هم قصه ای همین گونه دارند. نه می شود کسی را متهم به پرستوگری کرد و نه به راحتی این گمانه را از ذهن دور داشت. با این حال یک نکته بدیهی است و آن اینکه اگر سیاستمداران، رفتار حرفه ای خود را به روابط مشکوک گره نزنند، هرگز اسیر سنت های به یادگارمانده از جنگ سرد نخواهند شد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • روشن
    0

    اینکه یکی از راههای فریب آدمی از طریق همین نوع وسوسه ها است کسی نیست. اما هر جور توجیه کنید داستان آقای نجفی قتل همسر قانونی است. و این نوعی تهمت زنی ست. اما با همه تفاسیر چرا ایشان همسرشان را کشتند؟ اگر خانمشان ایشان را به قتل می رسانند نام موضوع ارسطو را برای دکتر نجفی انتخاب میکردیید؟ بقولی که می گفت؛ و خداوند انسان را آفرید و انسان توجیه کردن را !

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      پرستو یا جاسوس میاد سراغ یک شخص انقلابی و مخالف غرب نه سراغ اصلاحطلبانی که از صدتا جاسوس کارایی بیشتری واسه موساد و امریکا دارن.

  • کاربر ناشناس
    0

    باز میآید پرستو نغمه خوان!

  • سعید
    0

    خواهشا مردم به این فهم وکمالاتو.....فرض نکنید هیچ چیزی نمیتونه قتل عمد روتوجیه کنه خراب کردین چیزی نگین که بد تر نشه

    نظرات شما -
    • سارا
      0

      اول مطلب رابخوانید بعدنظربدهید...پدبده پرستوها جهانی هست وربطی به اصولگراواصلاح طلب ندارددرایران هردوجناح ازاین حربه استفاده می کنند...

    • Poj
      0

      خوده نجفی که هیچ بلکه کله اصلاحطلبان پرستو اند. مگر امریکا در زمان اوباما به خیانتکار بودن خاتمی اعتراف نکرد؟؟ پس چرا اصلاحطلب ها اونو میپرستن؟؟ و اشکارا از غربگرایی تبعیت میکنن؟؟؟؟

  • سعید
    0

    ای خدا ببین چه دست وپایی می زنند بعضی ازاصلاح طلب ها‌،خلاصه اینکه موضوع پرونده‌آفای نجفی را تحقیقات قضایی روشن خواهد کردوطرح این موضوعات القایی فقط باعث نفرت وعدم اعتماد مردم نسبت به جناح چپ واشخاصی که تلاش می کنندمردم را گول بزنندخواهدشد.

  • علی
    0

    اینها دستاورد شرق (روسیه) است . حضرت اما فرمودند انگلیس از امریکا بدتر و امریکا از انگلیس بدتر . شوروی ( روسیه فعلی) از هر دو انها بدتر ولی نمی دانیم که چرا سردمداران حکومت ما به روسیه تکیه کردن و یک مرد لائیک برای رهبر ما قران میاورد . اینها همه سیاست شرق است . و حالا راه وروش اونها در کشور ما برای حذف رقیب استفاده میکنن . خدا بهمون رحم کنه

    نظرات شما -
    • خواننده مطلب
      0

      کفر نگو ، مرگ بر روسیه که از تکبیر آخر نماز هم برداشته شده برادر! ببخشید رفیق یا کاماراد. خودتان بگردید و از صدر اسلام یه موردی پیدا کنید که شبیه برادر پوتین امروزی باشد. یه طلحه ای، زبیری، چه میدونم ابن قینقاع، ابن کفتر بالاخره ما که در تمدن 7 هزار ساله خودمون هیچ سرمشقی در هیچ قلمرویی نداریم!

    • Poj
      0

      قران اوردن و هدیه اوردن سیاسی هرکدام بیانگر یک هدف سیاسی است. سیاست ایران نه غربی و نه شرقی است به معنای اینکه ایران تابع هیچکدام نیست و از هیچکدام سرمشق نمیگیرد ولی برخی افراد گمان میکنن این شعار به معنای قطع روابط است. خیر اینگونه نیست. ایران و روسیه و چین یک دشمن مشترک دارند به نام امریکا. لکن این به معنی زیرپا گذاشتن شعار استقلال نیست. که اگر بود امروز حکومت ایران باید کمونیستی میبود. ما به روسیه تکیه نکردیم بلکه همکاری سیاسی انجام میگره. نه مثل زمان شاه که هرچه امریکا گفت بگوییم باشه.

  • علی
    0

    اقا سعید قوه قضائیه حبر نداشته شما هستی وگرنه حتما پرونده نجفی را به شما میداد تا حکم صادر کنی .

  • داود هنرمند
    0

    به والله من سیاسی نیستم ولی ببینید آقایون اصولگرایان چه دستور پایی میزنم تا یه مرد از صحنه بره کنار

  • خواننده مطلب
    0

    امروز در باره ایت اله منتظری از زبان یک کتابنویس نوشته بودید که خبرگان در سال64 به طور داخلی او را انتخاب کردند و خبرگان مظهر جمهوریت اند!!!! 1- پس چرا این مظاهر جمهوریت مستقل و ازاد اندیش خودشان هم او را عزل نکردند به روش جمهوریت!!! 2- اگر یک انتخاب داخلی بود و و غیر رسمی بود، یادتان رفته که چطور مردم و مسئولین و.. را دسته دسته می بردند پیش ایشان و سخنرانی می کرد. آن توپ و تشرهایی که به اقای رئیسی و پورمحمدی زده بود هم غیر رسمی بوده!! (البته سن این اقای کتاب نویس که قد نمی دهد و یادش نمی اید؛ ایشان دیکته نویس است)

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      خبرگان هم در مورد استعفای منتظری رای گیری کردند. به مستند روایت رهبری رجوع کنید

    • Poj
      0

      لطفا مقداری اطلاعات تاریخی کسب کن و اینجوری چرت و پرت نگو.باوجود اینکه در اون زمان هیچکس به امام خمینی شک نداشت لکن برای قانون مندی و استقلال کشور مجلس خبرگان رای گیری کرد و به اتفاق ارا منتظری عزل شد. لطفا چرت نگید. مچکرم.

  • محمدی
    0

    برلبانم توبه جاریسسسستتتتت بردلم شوق گناه

  • بیتا
    0

    ای بابا اگه میترا استاد بیچاره پرستو و جاسوس بود حداقل یه اسلحه داشت از خودش دفاع کنه به نظر من اگه بگید نجفی بیماری روانی داشته باور پذیرتره چون این پیرمردی که بعد از قتل اینطوری راحت لبخند می زد و تعریف می کرد حتما مشکل داره

  • علی
    0

    بر فرض این خدا بیامرز پرستو بود . 1.نجفی که از سال 60مسعول جمهوری اسلامی بود چه سری داشت که بقیه نباید میفهمیدند. 2.پرستو( ا چ) بود که در دولت قبل روحانی 4تا وزیر با هاش صیغه شدند که یکیشوش مجبور شد استفاء بده 3.پرستوها معمولا زن رسمی کسی نمیشوند واگر شدند تابلو نمیکنند نه مثل نجفی که عکس میگذاشت . 4.تهمت زدن گناه بسیار بزرگی هست امید وارم امثال مطهری بفهمند دارن چه کار میکنند.

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      کارگاه کاستر...خود مقامات قبول دارن این ازدواج و قتل مسائل پشت پرده داره اما نمیدونم شماها که هیج مقام ارشدی در دولت ندارین و هیج صنمی با اون خدابیامرز چطور اینقدر هواخواه اون شدین؟کلا هدف قتل نجفی فقط برملا شدن دسیسه‌های گروه مقابل بوده وگرنه اون با این همه سیاست اینکار رو نمیکرد

  • مسلم
    0

    از خدا بنرسید شخصی بلحوس ازدواجی کرد وبعدا همسرش را کشت این تهمتها چیست که میزنید ایا تا بحال پرستو های شما اعترافی داشته اند

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      به فرض محال اقای نجفی فردی بوالهوس بوده خانوم استاد با این همه وجنات و نصف سن ایشون چه دلیلی داشت همسر این ادم به قول شما هوس‌باز بشه؟؟؟خدا عقل رو به آدم داده که از هر دو طرف به قضیه نگاه کنه...هدف فقط حذف نجفی از سیاست بوده و دقیقا هم موفق عمل کرده..ابتدا استعفا از شهرداری و دوم خانه نشینی به سبک روسی...حالا شما برو پیدا کن باقالی فروش رو...

  • Amir
    0

    چهل سال است كه اسير تفكرات تازه به دوران رسيده هايي هستيم كه قدرت گذشت از هيچ لذت دنيوي را ندارند فقط تا زماني كه آب نيست پاكند وزاهد وگرنه در همه أمور لذايذ استادند و الخ ........

  • بهروز
    0

    از مطالب منتشر شده در زیر این پست مشخصه که بیشتر دوستان حتی مطلب بالا رو کامل نخوندن و از اون جایی که ما ایرانی‌ها ساخته شده‌ایم برای نظرات خفن و من‌درآوردی کل دوستان از کارگاه گجت گرفته تا خانوم مارپل همگی به ابراز نظر روی آوردن...دوستان فهیم و همه‌چی دون...این مقاله راجع به پرستوبازها و پرستو سازان هست نه صرفا راجع به اون خدابیامرز...تو رو به اون دین نصفه و نیمه‌تون قسم یه ذره درک و شعور و فهم سیاسی‌تون رو بالا ببرید و با دقت مقاله و چند بار بخونید بعد نظرات گرانبهاتون رو زیر مطلب درج کنید..‌

    نظرات شما -
    • نجفي
      0

      چرا دولت قيمت پرايد را اين همه گران كرده لطفا كمي انصاف داشته باشيد

  • مختار محمودی
    0

    با عرض سلام.متاسفانه با رانتی که در صنعت خودرو بوجود امده و انحصار موجود ، خودرو سازان از فرصت بوجود امده به ضرر مردم استفاده میکنند.و خودرو سارزان بدون هیچ تهدیدی و بدون رقیب در بازار یکه تازی میکنند .به نظر ابتدا باید عوارض ورود کشور را به صفر برسانند در صورت تعادل در قیمت و کیفیت به همین منوال ادامه یابد و در غیر این صورت کلا صنعت خودرو تعطیل گردد و تامین خودرو متاسفانه!به واردات محول گردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها