اتباع خارجی مشمول قانون تأمین اجتماعی شناسایی می شوند

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی از آغاز فعالیت شعب تأمین اجتماعی به صورت همزمان با اجرای طرح آمایش مرحله ۱۴ و طرح صدور، تمدید و تجدید پروانه کار اتباع خارجی در ۱۵ استان خبر داد.

اتباع خارجی مشمول قانون تأمین اجتماعی شناسایی می شوند

احمدرضا خزاعی اظهار داشت: با موافقت کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی وزارت کشور و همزمان با اجرای طرح آمایش مرحله چهاردهم، از ۱۸ خرداد ماه سال جاری، در ۱۵ استان مشمول، طرح صدور کارت اقامت و پروانه کار اتباع خارجی از طریق دفاتر خدمات اتباع خارجی انجام می‌پذیرد.

وی افزود: خوشبختانه بعد از دو سال طرح ناموفق صدور پروانه کار و آمایش به صورت جداگانه از نظر مکانی و در زمان‌های متفاوت در سال‌های ۹۶ و ۹۷، امسال با تدابیر اتخاذ شده در وزارتخانه‌های کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرحِ همزمان آمایش مرحله چهاردهم و صدور پروانه کار اتباع خارجی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، فارس، کرمان، یزد، سمنان، مرکزی، قم، البرز، قزوین، گلستان، بوشهر و هرمزگان اجرا خواهد شد.

وی گفت: طی دو سال قبل، میزان صدور پروانه کار به دلیل عدم همزمانی و یکجا نبودن مراکز آمایش و صدور پروانه‌های کار افت چشمگیری پیدا کرد که بالطبع جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی نیز کاهش شدیدی داشت.

خزاعی ادامه داد: به استناد دستورالعمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تمدید و تجدید پروانه‌های کار اتباع منوط به تعیین وضعیت بیمه‌پردازی آنان در سازمان تأمین اجتماعی است که با هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل اشتغال اتباع خارجی، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و دفاتر خدمات اتباع خارجی، لیست اسامی اتباع خارجی ثبت نام شده به منظور تمدید و تجدید پروانه کار به سازمان تأمین اجتماعی ارسال و بازرسان سازمان از صحت و سقم آدرس کارفرمایان اطمینان حاصل می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین به استناد ماده ۵ قانون تأمین اجتماعی و ماده ۱۴۸ قانون کار، اتباع خارجی دارای پروانه کار مشمول بیمه اجباری هستند و اتباع فاقد کارفرما نیز می‌توانند در قالب بیمه اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، بیمه ورزشکاران، طلاب، خبرنگاران، زنان خانه دار و غیره اقدام به بیمه پردازی نمایند و از مزایای بیمه کامل تأمین اجتماعی شامل درمان و سایر تعهدات بلند مدت و کوتاه مدت آن بهره مند شوند.

خزاعی اظهار داشت: تا پایان سال گذشته، بیش از ۹۰ هزار نفر از اتباع خارجی که در داخل کشور اقامت و اشتغال قانونی دارند، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها