ممنوعیت کشت برنج در استانهای غیر شمالی پا برجاست/ مدیریت مصرف آب تعطیل نمی‌شود

دبیر کارگروه سازگاری با کم‎آبی گفتک با درخواست استان‌ها برای تعویق محدودیت منجر به ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی مخالفت شد.

ممنوعیت کشت برنج در استانهای غیر شمالی پا برجاست/ مدیریت مصرف آب تعطیل نمی‌شود

به گزراش خبر فوری ، بنفشه زهرایی در پاسخ به این سئوال که آیا روش‌های مدیریت مصرف آب با توجه به بارش‌های مناسب تغییری خواهد داشت، گفت: با توجه به بارش‌های مناسب روش مدیریت مصرف آب نسبت به سال‌های گذشته تغییری نخواهد کرد و در کارگروه سازگاری با کم آبی هم در جلسه اخیر به طور مفصل در این خصوص بحث شد.

وی افزود: تمام اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی در این جلسه بر این باور بودند که این بارش‌ها کمکی به کسری بسیار زیاد مخازن زیرزمینی و مشکلاتی که در تأمین آب خیلی از شهرها و روستاها نخواهد کرد، چرا که حجم زیادی از بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر از کشور خارج و وارد دریا شد.

زهرایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر وقوع این بارش‌ها را شاکر هستیم که می‌تواند یک مقداری از تنش‌ها را تسکین دهد، اما در هر صورت علیرغم همه بارش‌ها همچنان خیلی از شهرها و روستاها دچار مشکل تأمین آب هستند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از روستاها عمدتاً‌ با تانکر آب‌رسانی می‌شوند و مشکلات هنوز سر جای خود هست و بارش‌ها نمی‌تواند مشکلات را مرتفع کند بنابر این بحث مدیریت مصرف آب همواره باید فعال باشد.

وی ادامه داد: در گزارشی که هفته گذشته سازمان هواشناسی در شورای عالی آب ارائه داد بر این موضوع متذکر شد که در درازمدت هنوز پهنه عظیمی از منطقه مرکزی و نوار شرقی کشور تحت تأثیر خشکسالی درازمدت خواهد بود، یعنی بارش‌های امسال نتوانسته است که اثر کم بارشی سال‌های گذشته را جبران کند و برای همین است که سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف ادامه دارد و هیچ گاه نباید تعطیل شود.

*مخالفت با استانها در تعویق ممنوعیت کشت برنج در استانهای غیر شمالی

زهرایی در پاسخ به این سوال که آخرین تصمیم کارگروه سازگاری با کم آبی در خصوص مدیریت مصرف و مقابله با کم آبی چه بوده است، گفت: با درخواست استان‌ها برای به تعویق انداختن محدودیت منجر به ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی مخالفت شد و مقرر شد که مصوبه هیأت وزیران به همان شیوه قبل که تصویب شده بود، پیگیری شود و این موضوع لازم الاجرا و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد:‌ در رویداد سازگاری با کم آبی سوم تیرماه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور را برگزار می‌کنیم و همزمان با آن بحث تأمین آب فضای سبز را و سازگاری با کم آبی در فضا و منطقه شهری را خواهیم داشت و قرار است شهرداری‌ها در بحث فرهنگ‌سازی در شهرها با ما همکاری کنند و تفاهم‌نامه‌‌های آن در همان روزها تبادل می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها