نرخ دلار چه زمانی ۱۶۶ درصد افزایش یافت؟

در ۳۰ سال گذشته در مجموع در ۲۸ سال شاهد رشد قیمت دلار بوده ایم و تنها در دو سال ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ قیمت دلار منفی و نزولی بوده است.

نرخ دلار چه زمانی ۱۶۶ درصد افزایش یافت؟

نرخ دلار و ارزهای عمده در سال‌های گذشته، همواره در کانال صعودی قرار داشته و با فراز و نشیب تمایل به افزایش داشته است. بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد رقم ۱۴۱ تومان برای نرخ دلار در سال ۱۳۶۹ ثبت شده که در یک روند افزایشی رقم آن در سال ۷۸ به ۸۶۳ تومان و در سال ۸۸ به ۹۹۷ تومان رسید.

در ۳۰ سال گذشته بیشترین رشد قیمت دلار در سال ۹۷ رقم خورد به طوری که نرخ دلار ۱۶۶ درصد افزایش یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سال‌های ۹۱، ۷۴ و ۷۳ در جایگاه‌های بعدی افزایش نرخ ارز قرار داشته‌اند، به طوری که بهای دلار در سال ۹۱ حدود ۱۱۶ درصد، سال ۷۴ حدود ۵۲.۹ درصد و سال ۷۳ حدود ۴۷.۹ درصد رشد قیمت داشته است.

نرخ کاهشی دلار در سال‌های ۷۹ و ۸۰

در ۳۰ سال گذشته، در مجموع ۲۸ سال رشد قیمت دلار وجود داشته و فقط در دو سال ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ قیمت دلار منفی و نزولی بوده است.

قیمت دلار در سال ۷۹ معادل ۵.۱ درصد و سال ۸۰ حدود ۲.۲ درصد کاهش یافت.

رشد نرخ دلار و ارزهای عمده در یکسال گذشته

میانگین نرخ دلار در فروردین پارسال ۵ هزار و هشت تومان بود که در فروردین امسال با رشد ۱۷۰ درصدی به ۱۳ هزار و ۵۵۲ تومان افزایش یافت.

نرخ یورو نیز با رشد ۱۵۲ درصدی از ۶ هزا ر و ۹۷ تومان در فروردین ۹۷ به ۱۵ هزار و ۴۰۴ تومان در فروردین امسال رسید.

بهای پوند انگلیس نیز در یک سال گذشته رشد ۱۴۱ درصدی را تجربه کرده و از ۷ هزار و ۲۵۲ تومان به ۱۷ هزار و ۵۲۸ تومان افزایش یافته است.

پس از رشد شتابان نرخ دلار و سایر ارزهای عمده، بانک مرکزی با اعمال برخی سیاست‌های پولی و محدود کردن مبادلات دلار و راه اندازی سامانه نیما توانست التهاب بازار ارز را کنترل و ثبات قیمتی را در این بازار برقرار کند.

برنامه جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و پاسخگویی به نیازهای ارزی، راه اندازی بازار متشکل ارز است که به نظر کارشناسان می‌تواند باعث کاهش نرخ دلار و سایر ارزهای عمده شود. این بازار قرار است در هفته‌های آتی راه اندازی شود.

منبع: اقتصادآنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها