بررسی آخرین وضعیت کارت سوخت؛

خدری: برای مبارزه با قاچاق سوخت باید کارت سوخت احیا شود/ نمی‎‏دانم چرا دولت دست نگه‏‎ داشته؟!

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس در راستای احیای مجدد کارت سوخت توافق کردند از این رو علت تعلل دولت در اجرای این طرح توجیهی ندارد.

خدری: برای مبارزه با قاچاق سوخت باید کارت سوخت احیا شود/ نمی‎‏دانم چرا دولت دست نگه‏‎ داشته؟!

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، موضوع بنزین و سهمیه بندی آن و احیای دوباره کارت های سوخت به یکی از موضوعات داغ این روزهای افکار عمومی تبدیل شده است. مقوله مهمی که در حوزه اقتصادی اهمیت و تاثیری فراوانی دارد و به همین علت مسوولان مربوطه بایستی با نگاهی کارشناسانه و هدفمند در جهت مدیریت حوزه سوخت حرکت کنند تا جامعه به التهاب و سردرگمی دچار نشود.

براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمتر از یک ماه دیگر قیمت بنزین تغییر کرده و دو نرخی خواهد شد. دونرخی شدن بنزین قطعا به همراه احیای دوباره کارت های سوخت و سهمیه بندی بنزین رخ خواهد داد.

قیمت بنزین سهمیه‌بندی افزایش چندانی نخواهد یافت و میزان این افزایش احتمالا کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود. در عین حال قیمت دوم بنزین نیز فاصله زیادی با قیمت اول نخواهد داشت. این تصمیم در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده است.

نقش اثرگذار و غیرقابل انکار بنزین در زندگی و معیشت مردم سبب شده است تا قیمت و میزان مصرف آن در کشور یکی از مهم‎ترین و اساسی‌ترین موضوعات اقتصادی خانوارها و دولت‎ها محسوب شود. افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و مصرف بنزین از جمله مواردی به شمار می رود که دولت و مجلس را برای سهمیه بندی بنزین ترغیب کرده است.

براساس این گزارش، موافقان، دلیل این تصمیم را رشد کم‌سابقه مصرف بنزین در ماه‌های اخیر می‌دانند. چنانکه در صورت ادامه رشد بی‌رویه مصرف بنزین ایران که اکنون از واردات این فرآورده نفتی بی‌نیاز شده است، مجبور خواهد شد دوباره به واردات این فرآورده روی بیاورد.

در ماه‌های گذشته روند بازیابی کارت‌های سوخت برای ورود به فرآیند سهمیه‌بندی آغاز شده است.

سهمیه‌بندی بنزین در طول اولین دوره اجرای این طرح در مدت ۸ سال ۷۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی در منابع کشور در پی داشت.

عبدالحمید خدری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره اینکه پروژه بازگشت سوخت به کجا رسید؟، گفت: نمایندگان با تصویب یک مصوبه قانونی در راستای احیای کارت سوخت برای توزیع حامل‎های انرژی موافقت کردند از این رو تمامی تصمیمات و رویکردهای قانونی را که لازم بود در صحنی علنی مجلس و کمیسیون انرژی مورد برر سی قرار دادند و در نهایت در جهت بازگشت کارت سوخت به عرصه توزیع تصمیم‎گیری کردند.

وی افزود: ما بر درستی برخی از تحلیل‎های کارشناسان حوزه انرژی و اقتصاد مبنی بر اینکه توزیع کارت سوخت به تنهایی سبب مقابله با قاچاق سوخت و هدررفت انرژی در کشورمان نمی‎‌شود، واقفیم اما چاره‎ای جز اتخاذ تدبیر برای مجلس و دولت وجود ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باتوجه به هجم گسترده قاچاق سوخت ما اصرار داریم که دولت هرچه سریع‌تر در جهت اجرایی کردن این مصوبه مجلس وارد عمل شود.

خدری خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس درباره بازگشت کارت سوخت استمزاجی بود اما در نشست مشترکی میان نمایندگان و وزرای نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت قرار شد تا روند توزیع کارت سوخت هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

وی تاکید کرد: طرح‌ها و لوایح مختلفی از سوی دولت و نمایندگان مجلس در سال گذشته و امسال در جهت سهمیه‎بندی بنزین، افزایش قیمت سوخت و سهمیه‎بندی مطرح شد که در نهایت باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور افزایش قیمت منتفی شد اما تصمیم دولت و مجلس برای احیای مجدد کارت سوخت موضوعی جدی بود که انتظار می‏رود هرچه سریعتر عملی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ قیمت سوخت در کشورمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای همسایه ارزان‎تر است، گفت: ما معتقدیم که در وضعیت فعلی بدون شک می‎توانیم با بازگشت کارت سوخت در جهت خروج حامل‎های انرژی به خصوص بنزین از کشور اقدام مثمرثمری انجام دهیم از این رو برای تحقق این اقدام تمامی بسترهای لازم را از نظر قانونی و اجرایی محقق کردیم و تنها منتظر اعلام دولت و وزارت نفت برای تحقق این موضوع هستیم.

خدری اظهار کرد: نظر دولت نیز برای بازگشت کارت سوخت به عرصه توزیع انرژی مثبت است از این بدون شک در طی روزهای آینده باید منتظر اجرایی شدن این موضوع باشیم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • امپراطور
    0

    سلام .چنانچه در صدد سهمیه بندی بنزین هستید خواهشا عدالت را بین کسی که ماشین دارد با کسی که ماشین ندارد رعایت بشود/بعدش مصرف سوخت ماهیانه هر ماشین نباید کمتر از صدو بیست لیتر باشد .بیشتر جوانها بدلیل بیکاری در مملکت با مدرک لیسانس و فوق لیسانس روی اوردند به مسافرکشی .لذا خواهشمند است درست مدیریت کنید.

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      120لیتر کمه همون 200لیتر بدهند ودرسرهرماه اگه توکارت مونده بود ذخیره نکنن ودوباره 200لیتر اعمال کنن ذخیره نشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها