مقایسه کنید؛ قیمت انواع برنج در سال 96 تا 98/ چرا برنج اینقدر گران شده است؟

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که به غیر از سوء استفاده از واسطه‌ها و نبود نظارت بر بازار، دلیل دیگری برای افزایش نرخ برنج ایرانی در مقطع فعلی وجود ندارد.

مقایسه کنید؛ قیمت انواع برنج در سال 96 تا 98/ چرا برنج اینقدر گران شده است؟

به گزارش خبر فوری ، چند وقتی است که قیمت انواع برنج به صورت تصاعدی و به شدت نامنظمی بالا و پایین می‌رود. قیمت برنج ایرانی و حتی خارجی این روز‌ها کاملا متغیر است و هر فروشگاهی با تصمیم خود قیمتی را برای این محصول در نظر می‌گیرد، به طوری که در بازار برای خرید برنج هاشمی با قیمت‌های ۱۳ هزار تومان، ۱۷ هزار تومان، ۲۱ هزار تومان و ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان مواجه می‌شوید. جالب این است که همه این فروشندگان بر با کیفیت و خالص بودن محصول خود تاکید دارند.

همزمان در دو یا سه ماه اخیر، قیمت برنج خارجی نیز دارای فراز و نشیب بسیاری بوده است. حداکثر قیمت فروش برنج هندی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می شود ۸ هزار تومان و برنج پاکستانی باسماتی ۸۲۰۰ تومانی در پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان اعلام شده است.

همچنین، در دوماه اخیر، میانگین قیمت برنج هندی ۱۱۲۱ (دانه بلند) ۸ هزار تومان بوده است هرچند این محصول در طرح ضیافت ماه رمضان به قیمت ۷,۶۰۰ تومان عرضه گردید.

با مروری بر قیمت برنج در دو یا سه سال گذشته، متوجه می‌شویم که قیمت این ماده غذایی مهم که وعده اصلی سفره های ایرانی را تشکیل می‌دهد، به شدت بالا رفته است. در حالیکه در اواسط سال 96 قیمت عمده برنج هاشمی کمی بیشتر از 8 هزار تومان بود، اکنون قیمت این برنج به کیلویی 18 الی 22 هزار تومان می‌رسد.

جدول زیر میانگین قیمت عمده برنج در چهار بازه زمانی در سالهای 98 و 97 و 96 را بیان می‌کند:

نوع برنج

میانگین قیمت در خرداد سال 1398

میانگین قیمت عمده در فروردین سال 1398

میانگین قیمت عمده در اسفند سال 1397

میانگین قیمت عمده در خرداد تا شهریور سال 1396

بینام

21 هزار

19 هزار

15 هزار

9 هزار

طارم اصل

21 هزار

18 هزار

14.500

8.200

فجر

20 هزار

17 هزار

14.500

7.500

هاشمی

26 هزار

18 هزار

14.500

8.500

شیرودی

20 هزار

17 هزار

12.500

7 هزار

علی کاظمی

25 هزار

18 هزار

14.200

8.200

اما علت این افزایش قیمت چیست؟ در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که به غیر از سوء استفاده از واسطه‌ها و نبود نظارت بر بازار دلیل دیگری برای افزایش نرخ برنج ایرانی در مقطع فعلی وجود ندارد زیرا این محصول در فصل برداشت حداکثر ۱۳ هزار تومان در مناطق برنج خیز شمال کشور قیمت داشت.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران ضمن تایید نظر بالا معتقد است نمی‌توان دلیل قطعی و موجهی برای افزایش قیمت برنج در نظر گرفت. او در مصاحبه با جام جم درباره علت افزایش قیمت برنج ایرانی این گونه توضیح می‌دهد: "در سال گذشته بهترین برنج با قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان قیمت داشت اما معلوم نشد چه اتفاقی افتاد که یک‌باره شاهد افزایش قیمت این کالا در بازار شدیم. تا چند هفته گذشته افزایش قیمت طبیعی بود اما متاسفانه قیمت این کالا در بازار گران شد که هیچ دلیلی برای آن پیدا نکردیم."

با این حال، شایق در گفتگو با دنیای اقتصاد نظر خود را درباره دلایل افزایش قیمت برنج ایرانی چنین توضیح می‌دهد: "این امر دو دلیل دارد؛ اول اینکه فروشنده برنج خود را با فروشندگان سایر اقلام مقایسه می‌کند و با خود می‌گوید وقتی قیمت سایر اقلام از جمله گوشت و مرغ افزایش چشمگیری یافته، چرا قیمت برنج افزایش نیابد؟ چون قیمت تمام‌شده این کالا همانی است که در مرداد پارسال بوده است، پس دلیل اول بحث مقایسه است.

دلیل دوم نیز این است که به دلیل مباحث مربوط به ارز و تحریم‌ها، واردکنندگان سال گذشته نتوانستند به میزانی که انتظار می‌رفت، برنج وارد کنند، بنابراین چون برنج خارجی خیلی وارد نشد، طبیعتا قیمت برنج خارجی هم بالا رفت. ولی این موارد دلیل کمبود برنج در داخل نیست؛ چون ما هیچ کمبودی در داخل نداریم."

شایق تاکید دارد که برخی از شرایط پیش آمده به دو دلیل سوءاستفاده می‌کنند: " یکی اینکه چون برنج خارجی کم وارد شده، یکه تازی کرده‌اند و دلیل دیگر هم این است که برخی این سوال را مطرح می‌کنند که تفاوت ما با فروشندگان سایر کالاها چیست که گران نفروشیم؟"

وی با بیان اینکه شکاف قیمت برنج در مراکز تولید و توزیع وجود دارد معتقد است که قیمتی که در مراکز توزیع وجود دارد در برخی موارد دو برابر مراکز تولید است و مدت‌هاست این موضوع را به سازمان‌های نظارتی گزارش دادیم اما یا نخواستند و یا نتوانستند با این موضوع برخورد کنند. این در حالی است که برنج با کیفیت پایین به عنوان برنج درجه یک به دست مردم می‌رسد.

اکنون نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا افزایش قیمت برنج منطقی است؟ آیا سود این افزایش قیمت به جیب کشاورزان می‌رود؟ نقش دولت در این نوسان قیمت چیست؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • فاطمه جلالی
    0

    باسلام من یک شالیکار هستم میخواهم نظرم را بابت گران شدن برنج بگویم.وقتی که هزینه کاشت داشت و برداشت برنج 3برابر افزایش میابد ,من کشاورز این هزینه را از کجا بیاورم که پرداخت کنم؟من پارسال کارگر کار میزدم فوق فوقش,100000تومان,ولی امسال کارگر تا 300000تومان هم مزد دادم,دیگه از هزینه سم,کود,تراکتور,کمباین نمیگویم.من هم باید محصول خود را به قیمتی بفروشم که هزینه تولید رادر بیاورم وتهش چیزی بماند برای خانوادم گوشت 100000تومانی بخرم یاپراید50 میلیونی حالا خود قضاوت کنید

  • ح ص
    0

    با سلام،من موافقم با گران شدن برنج،آخه مخارج تولید بالا رفت،اصلا مخارج زندگی بالا رفت،ما هم باید زندگی کنیم دیگه

  • خاتون روشنی
    0

    با سلام متاسفانه کسی دلش ب حال کشاورز نمیسوزه اگر هم قیمت برنج افزایش پیدا کنه ب جیب دلال ها میره نه کشاورز بیچاره. وقتی قیمت کود و سم و دستمزد کارگر و تراکتور و کمباین و..... همه چیز 3 برابر سال گذشته شده کشاورز باید از کجا این مبلغ رو بیاره ک بتونه زمین خودش رو بکاره؟ با این همه دردسر و سختیِ کار و گرانیِ محصولات کشاورزی طبیعتا باید قیمت شالی هم گران تر باشه ک دخل و خرج حداقل به هم بخوره وگرنه چیزی بذای خود کشاورز نمیمونه و عملا فقط عمر و زندگی خودش رو تلف کرده و دیگر هیچ. صدای کشاورز به گوش کسی نمیرسه متاسفانه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها