کشاورزان خوزستانی در انتظار پرداخت خسارت‌های سیل

کشاورزان خوزستانی برای کشت تابستانه منتظر پرداخت خسارت‌های سیل هستند.

کشاورزان خوزستانی در انتظار پرداخت خسارت‌های سیل

وقوع سیل در خوزستان خسرات‌های جبران ناپذیری به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آن کرد به طوری که برخی از کشاورزان یک شبه همه دارایی‌های خود را از دست دادند. به همین دلیل مسئله نخست در کشاورزی جبران خسارت‌های وارد آمده به کشاورزان و تخصیص تسهیلات برای کشت تابستانه بود.

هرچند برآورد خسارت ناشی از سیل خوزستان هنوز ادامه دارد اما تاکنون بیش از 153 هزار میلیارد ریال میزان خسارت به مردم و بخش های زیربنایی خوزستان برآورد شده که بخش عمده ای از آن بالغ بر 77 هزار و 268 میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به اهمیت بازپرداخت خسارت‌های کشاورزی می‌گوید: دولت مبلغ 9 هزار و 260 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت های سیل به بخش کشاورزی خوزستان ابلاغ کرد. امید حاجتی می‌افزاید: این مبلغ از محل اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای جبران خسارت بخش های کشاورزی خسارت دیده ناشی از سیل سال 1398 به استان خوزستان ابلاغ شد.

جزئیات پرداخت خسارت‌های بخش کشاورزی

وی اظهار می‌کند: 9 هزار و 260 میلیارد ریال ابلاغ شده مبلغ چهار هزار و 630 میلیارد ریال تخصیص یافته است که بابت هر هکتار زراعت دیم تا سقف 20 میلیون ریال و هر هکتار زراعت آبی و باغی نیز 50 میلیون ریال خسارت پرداخت می شود.

رئیس کمیته امور برآورد و تخصیص منابع قرارگاه استانی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان با اشاره به اینکه برای هر راس دام سبک پنج میلیون ریال و دام سنگین30 میلیون ریال پرداخت می شود، ادامه می‌دهد: به هر واحد مرغداری که در جریان سیل اخیر تخریب شده باشد تا سقف 200 میلیون ریال خسارت پرداخت می شود.

به گفته حاجتی، به هر کلنی زنبور عسل که در جریان سیل فروردین امسال دچار آسیب شده باشد مبلغ 2 میلیون ریال خسارت پرداخت می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان می‌کند: افزون بر این به هر هکتار آبزی پروری گرم آبی تا 50 میلیون ریال و هر تن تولید مزرعه آبزی پروری سرد آبی تا 80 میلیون ریال خسارت پرداخت خواهد شد.

وی می‌گوید: برابر تصمیم قرارگاه استانی بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان به منظور احداث هر ایستگاه پمپاژ گروهی بزرگ با برداشت آب بیش از 100 لیتر در ثانیه مبلغ 80 میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

حاجتی اظهار می‌کند: اعتبارات مربوط به خسارات بخش آبزی پروری به اداره کل شیلات استان و اعتبارات مربوط به جبران خسارات بخش کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ابلاغ می شود تا پس از برنامه ریزی پرداخت خسارت ها آغاز شود.

شرایط کشت تابستانه هنوز مساعد نیست

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرایط زیرساخت‌ها و اراضی کشاورزی پس از سیلاب خوزستان جهت کشت تابستانه مناسب نیست، اظهار می‌کند: کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری که در سیلاب خوزستان شکسته شده و آسیب دیده‌اند همچنان ترمیم نشده‌اند و این مساله برای کشاورزان در خوزستان مشکل‌ساز شده است.

قاسم ساعدی می‌افزاید: اکنون که زمان کشت تابستانه است و کشاورزان می‌توانند با انجام این کشت، بخشی از خسارت‌های وارد شده در سیلاب را برای خود جبران کنند، متاسفانه با آماده نبودن و عدم ترمیم این کانال‌های آبرسانی، در زمینه کشت تابستانه با مشکل مواجه هستند.

وی بیان می‌کند: کشاورزان خوزستان در چنین شرایطی در اوج بلاتکلیفی هستند زیرا نه تنها خسارت‌های آن‌ها جبران نشده است، بلکه با توجه به مشکلاتی که در بحث خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌ها، شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری وجود دارد، وضعیت کشت تابستانه آن‌ها همچنان مشخص نیست.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: در برخی از شهرستان‌های استان از جمله دشت آزادگان هنوز سیل‌بندهای شکسته‌شده در اثر سیلاب ترمیم نشده‌اند و این مساله شرایطی را به وجود آورده که همچنان شاهد ورود آب به مزارع کشاورزی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: انتظار داریم تا در این زمینه دولت هرچه سریعتر ورود کرده و نسبت به تعیین تکلیف شرایط کشاورزان به ویژه در بحث جبران خسارت‌های سیلاب و فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌ها جهت کشت تابستانه کشاورزان اقدام و مشکلات آن‌ها را در این زمینه حل کند.

لزوم تسریع در بازپرداخت خسارت‌های کشاورزی

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اهمیت جبران خسارت‌های وارد آمده به کشاورزان می‌گوید: 50 درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده برای جبران خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است. کیخسرو چنگلوایی اظهار می‌کند: این اعتبارات برای جبران کامل خسارت‌های وارد آمده به کشاورزان در نظر گرفته شده و برای نخستین بار در طول 40 سال انقلاب اسلامی است که حتی خسارت زمین‌های بیمه نشده هم پرداخت می‌شود.

کیخسرو چنگلوایی بیان می‌کند: با توجه به در نظر گرفته شدن این مصوبه، خسارت وارد شده به اراضی کشاورزی که بیمه نبوده‌اند و در سیلاب اخیر دچار آسیب شده‌اند نیز به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان عنوان می‌کند: در این راستا پس از تشکیل جلسات شهرستانی و استانی، بر اساس مصوبه هیات وزیران ۹۲۶ میلیارد تومان برای استان در نظر گرفته شده و تاکنون ۵۰ درصد از آن تخصیص داده شده است.

وی می‌افزاید: پرداخت خسارات سیلاب به کشاورزان به دو صورت تسهیلات قرض الحسنه و بلاعوض خواهد بود و با توجه به آغاز کشت تابستانه و برنامه‌ریزی کشاورزان خسارت‌دیده جهت کشت جدید، امیدواریم کار پرداخت خسارت‌ها با سرعت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد.

چنگلوایی ادامه می‌دهد: در سیلاب خوزستان به بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ۳۵ هزار بهره‌بردار خسارت وارد شد و این مساله بیانگر وسعت و اهمیت خسارت‌ها در خوزستان است و انتظار داریم با تمهیدات اندیشیده شده شرایط جبران خسارت‌ها برای کشاورزان استان مهیا شود.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها