طرز تهیه آش مانتی مخصوص افطار

امروز قصد داریم طرز تهیه یک آش سنتی و خوشمزه به نام آش مانتی را برای شما عزیزان آموزش دهیم این آش طبخ بسیار آسان و خوشمزه ای دارد.

طرز تهیه آش مانتی مخصوص افطار

مواد لازم : برنج یک پیمانه، معادل ۲۰۰ گرم بلغور گندم یک پیمانه، معادل ۲۰۰ گرم سبزی آش ۵۰۰ گرم عدس پخته شده ۳۰۰ گرم آب‌ گوشت یا مرغ یک لیتر آب یک لیتر زردچوبه یک قاشق چای‌خوری پیاز سرخ شده سه قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه مانتی: آرد ۳۰۰ گرم نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری تخم مرغ سه عدد روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری گوشت چرخ‌کرده ۲۰۰ گرم ادویه‌جات دلخواه طرز تهیه آش مانتی (زردچوبه، کاری، پودرسیر) از هرکدام یک قاشق چای‌خوری پیاز رنده شده یک عدد، متوسط پیاز سرخ شده دو قاشق غذاخوری۱٫ برنج و بلغور را از شب قبل خیس می‌کنیم و ابتدا برنج را با آب می‌‌جوشانیم تا کمی پخته شود. بلغور را اضافه می‌کنیم، چندجوش که خورد، می‌پزد. حالا سبزی، آب گوشتوعدس را اضافه کرده، زردچوبه و پیاز سرخ شده را با کمی روغن زیتون گرم می‌کنیم و داخل آشمی‌ریزیم. نمک و فلفل آشرا اندازه کرده و اجازه می‌دهیم تا کمی بجوشد و جا بیفتد.

۲٫ برای آماده کردن مانتی، تخم‌مرغ، آرد، نمک و روغن‌زیتون را با هم ورز می‌دهیم تا خمیری یکدست حاصل شود.خمیر را به قطر سه میلی‌متر پهن می‌کنیم و به شکل مربع‌های کوچک ۳×۳ می‌بریم. گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده شده، پیاز سرخ شده و ادویه‌جات را با هم مخلوط می‌کنیم و به اندازه یک نخود از مایه گوشتی روی خمیرهای بریده شده گذاشته، به شکل مثلث تا می‌زنیم و به شکل هلالی دور خودش می‌پیچیم.

۳٫ مانتی‌های آماده شده آش مانتی را به مدت سه دقیقه داخل حجم زیادی از آب که درحال جوشیدن است، می‌ریزیم و آبکش می‌کنیم سپس مانتی‌ها را داخل آشمی‌ریزیم آش مانتیو اجازه می‌دهیم طعم مواد به خورد یکدیگر برود. حالا آشحاضر است.

مینا کاویانی، مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: رشته یکی از مواد اصلی این ماده غذایی است که جز گروه نانوغلات است.حاوی کربوهیدرات، ماده معدنی و مقداری پروتئین و منبع تأمین انرژی در بدن است اما پروتئین موجود در رشته به تنهایی نمی‌تواند در رشد و ترمیم سلولها نقش خود را ایفا کند.

وی افزود: دسته بن‌شن‌ها شامل نخود، لوبیا و عدس از دیگر موادی هستند که در تهیه آش رشته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این متخصص تغذیه حبوبات را جانشین‌های گروه گوشت عنوان کرد و گفت: حبوبات حاوی مقداری پروتئین گیاهی هستند که در کنار رشته تبدیل به پروتئین کامل می‌شود.همچنین فیبر غذایی موجود در نخود و لوبیا به دفع مواد زائد کمک کرده، یبوست را هم برطرف می‌کند.

کاویانی استفاده از کشک در آش رشته را بسیار مفید دانست و افزود: کشک از گروه لبنیات است که علاوه بر پروتئین بالا مقدار قابل توجهی فسفر و کلسیم هم دارد و می‌تواند در سلامت دندان‌ها و استخوانهای افراد به ویژه آنهایی که در سن رشد هستند مؤثر باشد.

وی توصیه کرد: ترجیحاً کشک به صورت پاستوریزه تهیه شده و در هر صورت قبل از مصرف جوشانده شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه سبزی موجود در آش رشته را سرشار از ویتامین C دانست و گفت: طبخ سبزی به زمان کمتری نیاز دارد و بهتر است بعد از پخت حبوبات سبزی را به آش اضافه کنیم در عین حال برای حفظ خاصیت ویتامین C می‌توان

قبل از ریختن سبزی کمی آب لیمو به آش اضافه کرد.

کاویانی افزود: سبزی‌ حاوی فیبر غذایی، مواد معدنی و پیش‌ماده ویتامین A است در عین حال رنگدانه‌های گیاهی موجود در سبزی می‌تواند در پایین آوردن عوامل خطرسازی مثل چربی خون، سرطان و فشار خون نقش داشته باشد.

وی اضافه کرد:‌پیاز یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده در آش رشته است که معمولاً به شکل پیاز داغ در تزئین آش رشته مورد طرز تهیه آش مانتی استفاده قرار می‌گیرد.

این متخصص تغذیه در مورد خواص پیاز در آش رشته گفت: پیاز از خانواده سبزی‌ها است و تمام فواید آن را دارد ولی باید مراقب بود که پیاز را خیلی سرخ نکنیم و در عین حال از روغن زیادی برای طبخ آن استفاده نکنیم.

وی در مورد استفاده از نعنا داغ در آش رشته گفت: نعنا طبع گرمی دارد و برای متعادل کردن سردی و گرمی بسیار مناسب است و در عین حال ضد نفخ محسوب می‌شود به شرط آنکه بیش از حد سرخ نشود.

وی گفت: آش رشته شامل ۴ گروه مواد غذایی است و غذای کاملی محسوب می‌شود ولی نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد به ویژه آنکه سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ نباید غرق در روغن شود.

منبع: پرشین وی

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها