توصیف هالیوودی نشریه آمریکایی از قدرت دریایی سپاه پاسداران

قایق‌های تندروی سپاه، دست برتر ایران در نبرد دریایی/ اگر در خلیج فارس جنگ‌ شود، ۲۰ هزار سرباز آمریکایی کشته می‌شوند

استفاده از قایقهای تندرو فقط با پشتیبانی عظیم موشکهای سطح به سطح و زمین به هوا، هواپیماهای بی سرنشین، مینهای دریایی و زیردریایی‌ها و... می‌تواند موثر باشد و ایران می‌تواند مجهز به انواع این سلاحها باشد.

قایق‌های تندروی سپاه، دست برتر ایران در نبرد دریایی/ اگر در خلیج فارس جنگ‌ شود، ۲۰ هزار سرباز آمریکایی کشته می‌شوند

به گزارش خبر فوری ، تنش بین ایران و ایالات متحده در چند ماه اخیر در منطقه خلیج فارس بالا رفته است. در این حین، درحالیکه بسیاری از کارشناسان بین‌‌المللی و نخبگان سیاسی به احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا پرداخته اند، برخی از کارشناسان حوزه نظامی تاکید دارند که تقابل آمریکا و تهاجم به خاک ایران برای این کشور هزینه بسیار زیادی خواهد داشت. این افراد و رسانه ها معتقدند که توان نظامی ایران به خصوص در دریا به حدی است که آمریکا را از فکر جنگ منصرف می‌کند.

در هفته اخیر پایگاه خبری نشنال اینترست طی چند مقاله به بررسی توان نظامی ایران پرداخت. این وبگاه در تحلیل چندروز قبل خود تاکید کرد که تعداد زیردریایی های ایران در مقایسه با دیگر ادوات جنگی نیروی دریایی بالاتر است. نیروی دریایی ایران در مجموع دارای 10 ناوچه موشک انداز، ناو محافظ و ناوشکن است، اما در حال حاضر تعداد زیردریایی های آن به 34 عدد می‌‍رسد و این تعداد می‌تواند مشکل بسیاری برای ارتش آمریکا ایجاد کند.

همچنین این نشریه نوشت: "ایران نیازی ندارد که نفوذش را به آب های بین المللی گسترش دهد. در واقع، هدف اصلی نیروی دریایی ایران تضمین امنیت خلیج فارس و به طور ویژه تنگه هرمز است. زیردریایی های دیزل-الکتریکی ایران دارای قابلیت مین گذاری غیر قابل شناسایی هستند. به همین خاطر گزینه ایده آلی برای انجام عملیات های گشت زنی و کمین علیه کشتی های جنگی متخاصم محسوب می شوند."

نشنال اینترست اما در گزارشی که روز قبل نوشت بر یکی از مهم ترین ابزارهای دریایی ایران که معمولا به آن توجه نمی‌شود تاکید کرد؛ قایقهای تندرو. از نظر این وبگاه، شاید مهمترین عامل بازدارنده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران قایقهای موتوری باشند که رویشان موشک نصب می‌شود. از نظر نشنال اینترست اگرچه این اتفاق و سلاح می‌تواند کمی عجیب باشد اما بدون شک مهم ترین استراتژی نظامی ایران در خلیج فارس است. این سلاح کوچک اما سریع و خطرناک می‌تواند خلیج فارس را به باتلاق نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل کند.

طبق تحلیل کارشناسان نظامی آمریکا سرعت این قایق ها در مقابل عظمت همراه با کندی ناوهای آمریکایی می‌تواند آسیب بسیاری به ایالات متحده آمریکا بزند. به خصوص اینکه احتمالا منطقه درگیری در منطقه آبی باریک خلیج فارس مانند تنگه هرمز است و سرعت، عامل اصلی پیروزی در این منطقه استراتژیک خواهد بود.

سلاح دیگر ایران در مقابله با ناوهای آمریکایی موشکهای بالستیک ضد ناو ایران است. اکنون ایران دارای موشکهای دوربرد و میان برد زمین به دریا است که دقت هدف گیری بسیار بالا و ضریب خطای بسیار بسیار کمی دارند و می‌توانند به ایران کمک بسیاری کنند.

از نظر نشنال اینترست نیروی دریایی ایران به دو دسته مختلف با دو استراتژی مختلف تقسیم می‌شود: ارتش و سپاه. ارتش نیروی نظامی مخصوص ایران است که تجهیزات سنگینش این نیرو را وا می‌دارد که در آبهای نسبتا وسیعی مانند دریای عمان و اقیانوس هند فعالیت کند. در مقابل، نیروی دریایی سپاه پاسداران وجود دارد که با تجهیزات فنی کوچک و سبکش تخصص بسیاری در فعالیت در آب راهه‌ها و نقاط استراتژیک کوچکی و کم عرضی مانند تنگه هرمز دارد. طبق گزارشها، سپاه بیش از 1500 قایق تندرو جنگی دارد که فعالیتهای این نیرو را در تنگه هرمز موثرتر می‌کند.

از نظر نشنال اینترست، این قایقهای موتوری تندرو تجهیزات مختلفی دارند. به طور مثال قایق تندرو سراج مجهز به موتور انگلیسی بلیدرانر با سرعت 51 است. طبق تصاویر منتشر شده، این موتورها با چند سیستم راکتی مجهز شده و عملا به نوعی سیستم ضد ناو خطرناک گشته اند.

همچنین قایق تندرو ذوالفقار دارای سرعت 70 گره بوده و مجهز به یک رادار یکپارچه و دو کانال پرتاب برای موشک های کروز نصراست. موشک نصر دارای برد 22 مایلی است که با وجود رادارهای مخصوص ضریب خطایش به حداقل می‌رسد.

علاوه بر اینها سپاه دارای کرفتهای مخصوص شناسایی و همچنین تندرهای مخصوص کلاس چینی است که توانایی این کشور را در مواجهه نظامی احتمالی بالاتر می‌برد.

استراتژی ایران در مواجهه با نیروهای آمریکا احتمالا موثر خواهد بود. پیش از این، آمریکا در یک رزمایش نظامی اثرگذاری قایقهای تندرو را امتحان کرده بود. در این رزمایش بین نیروهای قرمز(مجهز به قایقهای تندرو) و نیروهای آبی نبرد فرضی به وقوع پیوست. طبق تحلیل و محاسبه نتیجه این رزمایش در صورت به کارگیری درست قایقهای تندرو، احتمالا 16 ناو و کشتی آمریکایی غرق شده و 20 هزار سرباز نیز کشته می‌شوند.

البته طبق تحلیلهای این رزمایش، استفاده از قایقهای تندرو فقط با پشتیبانی عظیم موشکهای سطح به سطح و زمین به هوا، هواپیماهای بی سرنشین، مینهای دریایی و زیردریایی‌ها و... می‌تواند موثر باشد و ایران می‌تواند مجهز به انواع این سلاحها باشد.

نشنال اینترست در پایان بر این نکته تاکید دارد که بر اساس تحلیلها، مواجهه با نیروی دریایی ایران مانند مواجهه با مکس دیوانه (نام یک فیلم مشهور هالیوودی) است و این توان نظامی موجب می‌شود که آمریکا خیال حمله به آبهای ایران را هم نداشته باشد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • پارسا
    0

    به امید خدا ایران ابر قدرت جهان است وامریکا هیچ غلتی نمی تواند بکند

    نظرات شما -
    • AMIR
      0

      احیانا منظورت غلط بود دیگه

  • بابایی
    0

    بر اساس شواهد و قراعم امریکایها امدند برای شیر دوشی نه برای جنگ با ایران بابایی

  • قاسمی
    0

    خدا را شکر ایناعقب کشیدن ما قوی شدیم باز

  • محمدرضا امیری
    0

    انشالا وبه امید خدا شکست آمریکا حتمی اگه جریان سال ۸۸ نبود و فتنه موسوی وکروبی اتفاق نمی افتاد ایران همان موقع آمریکارا شکست داده بود ولی اینها مانع ازشکست آمریکا شده بود

    نظرات شما -
    • رهام
      0

      خخخ چ ربطی اسکل

  • حسن
    0

    همه این تحلیلها به خاطرانجام فرامین رهبری وانجام اقتصاد مقاومتی ونظربه درون نه بیگانگان اتفاق افتاده.میبایست درصنعت هم این رویه باامدن نیرویی جدیدجوان وسالم اتفاق افتد.

  • محمد
    0

    جواب همه شما تواین موضوع خلاصه میشه کل درامدیکسال ایرانیکصدمیلیارددلار کل بودجه یکسال ارتش امریکا800 میلیارددلارلطفا از خودتون خجالت بکشید ما را به کشتن ندید با تشکر

  • سعید
    0

    آمریکا اگر می‌توانست تا کنون ایران را مستعمره خود میکرد(بد به حال کسانی که تحت استعمار کشور دیگری باشند) آمریکا ابرقدرت نیست بلکه یک شیاد وکلاهبردار است این چگونه ابرقدرتی است که متکی به سعودی و بحرین وامثالهم می‌باشد کلاهبردار است و قصد بالاکشیدن ثروت این کشورها راداردثروتی که متعلق به نسل‌های آینده آنان است و پس از خالی کردن خزانه آنها رهایشان خواهد کرد چون دیگر توان پرداخت دیناری را هم به او ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها