خبرفوری بررسی می‌کند؛

نحوه شکل‌گیری "روز قدس" به روایت مهدی بازرگان/ آیا معامله قرن ترامپ به مناقشه فلسطین پایان می‌دهد؟/ حقیقت‌پور: نفس‌های اسرائیل به آخر رسیده است/ مسلمانان متحد شوند، روز موعد نزدیک است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خواهان انسجام بیشتر مسلمانان در جهت مقابله با رژیم صهیونیستی شد.

نحوه شکل‌گیری "روز قدس" به روایت مهدی بازرگان/ آیا معامله قرن ترامپ به مناقشه فلسطین پایان می‌دهد؟/ حقیقت‌پور: نفس‌های اسرائیل به آخر رسیده است/ مسلمانان متحد شوند، روز موعد نزدیک است

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، هرساله در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان راهپیمایی عظیمی از سوی مردم جهان در حمایت از ملت فلسطین صورت می‌گیرد که در نوع خود بی‌نظیر است ازاین رو بسیاری از مقامات جهان از تدبیر امام‌خمینی برای نامگذاری چنین روزی تقدیر می‌کنند.

روایت بازرگان از شکل‌گیری روز قدس

مهدی بازرگان وزیرخارجه وقت ایران پیرامون چگونگی مطرح شدن روز قدس و اهداف آن می‌گوید: سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب کشورهای عربی و در رأس آن سازمان آزادیبخش فلسطین روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطنیان در دره کرامه بود را روز فلسطین عنوان کردند. بعد از جنگ چند روزه سال ۱۹۶۷ و شکست مصر و سوریه برای اولین بار فلسطینی‌ها توانستند با یک سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود ارتش اسرائیل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات شدیدی علیه اسرائیل وارد کردند. به دنبال این پیروزی آن روز تاریخی به «معرکه کرامه» و «روز جهانی فلسطین» عنوان شد که در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار می‌شد. اما روز فلسطین هویت عربی داشت و مورد استقبال مسلمانان و کشورهای اسلامی قرار نگرفت.

پس از پیروزی انقلاب در وزارت امورخارجه بحث و تبادل نظر کردیم و در نتیجه پیشنهاد کردیم که روز قدس به جای روز فلسطین در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گیرد...

در ۱۶ اسد سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در پی بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیل، امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران، از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

از آن زمان به بعد همه ساله این روز بزرگداشت می گردد و مسلمانان برای نشان دادند مراتب انزجارشان از رژیم اسرائیل، و حمایت قاطع شان از مردم تحت ستم فلسطین فریاد عدالت سر می دهند و در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و دیگر کشورهای اسلامی می‌باشد.

رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۶۶ در پیامی خطاب به مسلمانان گفتند: «ملت های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه ی رهبران ننگین و خود فروخته ای که به نام فلسطین، آرمان مردم سرزمین های غصب شده و مسلمان این خطه را به تباهی کشیده اند، به دنیا اعلام کنند. ملت های مسلمان از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه کن کردن آن دست نخواهند کشید.»

علی‌رغم تلاش کشورهای مسلمان در راستای دفاع از ملت مظلوم فلسطین متاسفانه کارشکنی‌های دولت‌های چون آمریکا و برخی از کشورهای عرب منطقه سبب شده تا گشایش آنچنانی در وضعیت مردم فلسطین حاصل نشود و ما شاهد افزایش ظلم اسرائیلی‌ها بر مردم این کشور باشیم.

ترامپ و ایده معامله‌ قرن

با سرکارآمدن ترامپ برمسند ریاست‌جمهوری آمریکا وی نیز به مانند دیگر روسای جمهور آمریکا با برقراری روابط حسنه با اسرائیل در جهت حل مشکل این رژیم جعلی با فلسطینی‌ها وارد عمل شد.

"معامله قرن" عنوان تبلیغاتی پیشنهادی است که دولت آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در حال طراحی آن است که به بیش از ۷۰ سال جدال اسرائیل و فلسطین پایان دهد.

آشتی‌دادن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و پایان دادن به این مناقشه، موضوعی نیست که تنها به دونالد ترامپ محدود باشد. سالهاست که روسای جمهوری آمریکا و دیپلمات‌های وزارت خارجه این کشور در تلاشند تا با ابتکار عمل‌های مختلف، افتخار تاریخی حل این بحران عمیق را از آن خود کنند اما اختلاف فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر سر مرز و شهروندی و حاکمیت ملی، اختلافی بنیادین است که در مواضع کلیدی دو طرف ریشه دارد. این مواضع هم یک‌شبه شکل نگرفته‌اند و نتیجه باورهای سرنوشت‌ساز دو طرف درباره هویت و کشورشان است.

از توافق اسلو تا دست دادن رهبران دو طرف در کمپ‌ دیوید، پیشنهاد "متغیرهای کلینتون"، ابتکار صلح اعراب (ابتکار سعودی)، نقشه راه خاورمیانه، مذاکرات آناپولیس و تلاش‌های جان کری خلاصه کاری کوچکی برای پایان دادن به مناقشه فلسطین بوده است اما معماهایی بزرگ مانند مرزهای کشور فلسطین، آینده بیت‌المقدس (که هر دو طرف آن را پایتخت خود می‌خوانند)، وضعیت شهرک‌هایی که در مناطق فلسطینی ساخته شده‌اند و هم‌اکنون بیش از نیم میلیون یهودی در آنها زندگی می‌کنند، و سرنوشت میلیونها آواره فلسطینی‌ که دهه‌هاست بدون شهروندی یک کشور مستقل در سراسر دنیا، به ویژه در اردن و لبنان به عنوان پناهجو زندگی می‌کنند، موجب شدند تا هیچ کدام این ابتکارات در نهایت به نتیجه موثری نرسند.

حقیقت پور: نابودی اسرائیل نزدیک است

منصور حقیقت‌پور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبر فوری درباره اهمیت روز قدس اظهار‌ کرد: همانطور که امام خمینی(ره) همواره تاکید داشتند که فلسطین پاره تن اسلام است ما برای رسیدن به این هدف باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم از این رو شرکت در راهپیمایی روز قدس امری واجب و ضروری است.

وی افزود: اتحاد عملی ملت مسلمان جهان در برابر ظلم و نسل‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت فلسطین بدون زمینه را برای نابودی هرچه سریعتر این رژیم جعلی فراهم خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با انتقاد از رویه برخی از کشورهای عربی منطقه در قبال فلسطین تصریح کرد: این کشورها به دلیل اینکه جبره‌خوار آمریکا هستند و حیات آنها به حمایت آمریکایی‌ها وابسته است و از خود استقلالی ندارند مجبورند که به مصداق عروسکان خیمه‌شب‌بازی برای بالادستی‌های خود خوش رقصی کنند.

حقیقت‌پور با بیان اینکه آمریکا و همراهانش توان حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی را ندارند خاطرنشان کرد: ظلمی که سالیان سال در قبال مردم مظلوم فلسطین صورت گرفته به راحتی قابل حل شدن نیست که ترامپ بخواهد به مانند دیگر رویکردهایش در بنگاه اقتصادی خود آن را حل کند.

وی تاکید کرد: معامله قرن و یا هر استراتژی دیگری که این روزها از دهان ترامپ برای حل مشکل فلسطینی‌ها مطرح می‌شود تنها یک گزافه است چرا که آمریکایی‌ها خودشان هم می‌دانند که اسرائیل بازنده میدان مقابله با مردم فلسطین است و دفاع از این رژیم جعلی فایده‌ای نخواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: بدون شک انسجام ملت‌های مسلمان در همراهی مردم فلسطین برای مقابله با رژیم صهیونیستی باتوجه به زوالی که در بدنه این رژیم جعلی توسط نتانیاهو شکل گرفته است فرصت خوبی را فراهم کرده تا مقدمات ضربه نهایی برای نابودی اسرائیل فراهم شود که امیدوارم این روند با تدبیر کشورهای مسلمات هرچه سریعتر عملیاتی شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها