انتقاد از همراه بردن سگ به مدارس توسط دانش‌آموزان/نظارت‌ها ضعیف است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: جای تاسف دارد که برخی دانش آموزان به همراه خود سگ و برخی حیوانات دیگر به مدرسه می برند و جای سوال است که چرا چنین موضوعاتی رو به رشد و گسترش در مدارس است.

انتقاد از همراه بردن سگ به مدارس توسط دانش‌آموزان/نظارت‌ها ضعیف است

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در همایش تحلیل و بررسی نحوه شادی در مدارس کشور، با بیان اینکه تلاش های صادقانه ای در آموزش و پرورش بویژه در خراسان رضوی صورت می گیرد، افزود: حاکمیت مکلف است نیاز های عاطفی انسان ها را در بخش های مختلف تامین کند و اگر انحرافی در این زمینه صورت بگیرد باید حاکمیت پاسخگو باشد. اما این سوال خطاب به آموزش و پرورش مطرح است که چطور نتوانسته است این نیاز را پاسخ دهد که باعث شده است دانش اموزان در یک مسیر انحرافی قرار بگیرند و رشد آن طی سال های گذشته بسیار زیاد بوده است که جای تامل دارد.

*در موضوعات فرهنگی رفتار سلبی چاره کار نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه با هرگونه برخورد سلبی در موضوع فرهنگی مخالف هستم، افزود: هرگونه برخورد سلبی با مسائل باعث ایجاد یک چالش جدید می شود.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه ای به وزیر آموزش و پرورش اعلام کردم که چرا به طور جدی به موضوع روخوانی و روان خوانی قرآن در مدارس توجه نمی شود که اینگونه موارد نشان دهنده این است که اموزش و پرورش در مسیر رفتار سازمانی عمل نکرده و موفق نبوده است.

حجت الاسلام پژمانفر اظهار داشت: نمی توان ادعا داشت که به طور تصادفی دانش اموزان در بیرون از مدرسه یک آهنگ و متن را در خانوادهایشان فرا بگیرند و سپس اقدام به اجرای آن به طور هماهنگ در مدارس کنند، از این رو اینگونه رفتارها به طور برنامه ریزی شده در مدارس صورت می گیرد.

*50عنوان برنامه شادی سالم برای اجرا در مدارس وجود دارد

وی با بیان اینکه حاکمیت حق برخورد سلبی با مسائل فرهنگی را ندارد، افزود: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خطاب به رئیس جمهور اعلام داشتم که در اجرای بسیاری از مسائل از جمله فرهنگ عفاف و حجاب اشتباه عمل کرده اید و به جای برخورد سلبی باید فرهنگ سازی در جامعه صورت بگیرد، امروز آموزش و پرورش باید به صورت شفاف بیان کند که تعهد و تقید دانش آموزان نسبت به مسائل دینی رشد داشته است یا خیر، زیرا این سازمان مکلف است که همزمان با ارتقای سطح آموزشی ، نسبه به رشد سطح معرفتی افراد نیز اقدام کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه موظف به ایجاد شادی در مدارس هستیم، بیان داشت: در حدود 50 عنوان برنامه با محوریت ایجاد شادی سالم در مدارس وجود دارد که اموزش و پرورش باید نسبت به عملیاتی کردن انها در مدارس تلاش کند این در حالی است که برخی از این موارد در تعدادی از مدارس اجرا می شود ولی اموزش و پرورش نسبت به فراگیر کردن انها در تمامی مدارس اقدامی نمی کند.

*مدارس دچار یک نوع روزمرگی شده اند

خدابنده در ادامه جلسه اظهار داشت: ما در مدارس به دنبال ایجاد فضای شاد و بانشاط هستیم و از این رو شعار سال تحصیلی 98-97 را نیز مدرسه زندگی،نشاط و پویایی و عدالت آموزشی را انتخاب کردیم و برای سطوح مختلف نیز نشاط را تعریف کرده ایم که اگر چه ممکن است برنامه های ما در این زمینه کافی نبوده باشند زیرا موضوع امکانات نیز موضوع اساسی است که باید مورد لحاظ قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مدارس ما دچار یک نوع روزمرگی شده اند که یکی از دلایل ان می توان به عدم توانمند سازی معلمان و یا موثر نبودن برنامه های اموزشی در این توانمند سازی اشاره کرد و برخی معلمان با همان شیوه سنتی قدیمی هنوز به آموزش مشغول هستند از طرفی فرهنگیان در حال حاضر با مشکلات و تنگناهای زیادی از جمله مشکلات معیشتی مواجه هستند که باید دولت و مجلس به این گونه مسائل نیز توجه داشته باشند.

* راهبرد اصلی آموزش و پرورش اجرای متوازن سند تحول بنیادین است

نماینده شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول بنیادین در استان خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: مسائلی که اخیرا در فضای مجازی مطرح شده است مورد تایید رویکرد و نگاه اموزش و پرورش نیست، راهبرد اصلی آموزش و پرورش در راستای برنامه ششم توسعه اجرای متوازن سند تحول بنیادین است.

رضاصابری تولایی افزود: در استان خراسان رضوی بیش از 10هزار واحد اموزشی و 50هزار کلاس درس وجود دارد که ممکن است در برخی نقاط استان مسائلی رخ دهد که خارج از عرف و چارچوب مسائل تربیتی باشد که مورد تایید آموزش و پرورش نمی باشد.

وی با بیان اینکه به مواردی نظیر تنوع محیط یادگیری و مهارت آموزی در مدارس استان توجه ویژه ای می شود، افزود: از سال گذشته برنامه ای با عنوان برنامه ویژه مدرسه در آموزش و پرورش به مرحله اجرا رسیده است که جهت گیری و حرکت ان در راستای اجرای ساعت های شش گانه در مدارس است و فرایند اجرایی این برنامه نیز ان است که هر کلاس درس دوساعت از برنامه اصلی آن به برنامه های متنوع اختصاص پیدا کند که زمینه شادی و نشاط دانش آموزان را در فضای مدارس با حفظ حریم ها فراهم کند.

*اجرای سند تحول کند است

صابری تولایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در مراسمی و با حضور فرهنگیان کشور اعلام داشتند که سند تحول بنیادین ممکن است هنوز ان طور که باید به مرحله اجرا و عمل نرسیده است، ادامه داد: اگرچه اجرای سند تحول بنیادین از سال 90 که اغاز شده است بسیار کند می باشد ، ولی می توان اعلام داشت که در سال های اخیر تمرکز جدی بر سند تحول بنیادین شده است و یکی از مواردی که به آن توجه ویژه ای در سال های اخیر شده است ساعت زیباشناسی و هنری است که در این ساعت جهت گیری به سمت ایجاد یک فضای بر اساس علائق و استعداد های دانش آموزان می باشد و هنرستان هایی با عنوان هنرستان های اسلامی ایرانی که برای اولین بار در استان خراسان رضوی ایجاد شدند.

*اموزش و پرورش در اجرا با خلا مدل مواجه است

حجت الاسلام پژمانفر در ادامه درپاسخ به سوالی مبنی بر اجرای زیرپوستی سند 2030 در مدارس نیز اظهار داشت: سوال ما از وزیر آموزش و پرورش این است که سند تحول بنیادین چه موقع می خواهد در کشور اجرا شود و چرا جدول زمان بندی در این زمینه ارائه نمی شود و آموزش و پرورش چون در مدل اجرا با یک خلائ مواجه می باشد و برنامه ندارد باعث می گردد زمینه برای برخی مسائل فراهم شود و به سمتی برویم که برنامه های دیگران را اجرا کنیم .

وی افزود: وقتی رفتار ثبیت کننده در جامعه وجود نداشته باشد به اجبار از رفتارهای سلبی استفاده خواهد شد اموزش و پرورش صرفا به موضوع اموزش توجه دارد و حتی در ان هم یک نوع کوتاهی و کمکاری مشاهده شده و برخلاف سند تحول عمل می شود و به موضوع پرورشی توجهی ندارد.

* برخی دانش آموزان همراه خود سگ به مدرسه می برند

نماینده مردم مشهد و کلات افزود: جای تاسف دارد که برخی دانش آموزان به همراه خود سگ و برخی حیوانات دیگر به مدرسه می برند و جای سوال است که چرا چنین موضوعاتی رو به رشد و گسترش در مدارس می باشند.

وی ادامه داد: وزیر اموزش و پرورش که باید میدان دار مسائل اموزشی و پرورشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ضعیف عمل کرده است . در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد موضوع آموزش و پرورش و برنامه های این وزارتخانه حرف ها و سخنرانی های زیادی داشته ام اما چون قانون مجلس برای تصویب یک موضوع نصف آرائ حاضرین به اضافه یک است ، از طرف نمایندگان به تصویب نرسیده است. از طرفی در مورد موضوع بازی های یارانه ای با سوال من ، وزیر فرهنگ و ارشاد به مجلس فراخوانده شد و کارت زرد نیز بابت این موضوع از مجلس دریافت کرد.

رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در مورد اینترنت دانش آموزی و کنترل فضای مجازی نیز حاضر به مناظره با وزیر ارتباطات هستم و این موضوع را بارها اعلام کرده ام .

*عزل چند مدیر و معاون در خراسان رضوی

قاسم علی خدابنده ، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز با تشکر از برگزار کنندگان این جلسه ،درباره اتفاقات اخیر با موضوع شادی در مدارس بیان داشت: 15کلیپ از مدارس کشور به صورت ناگهانی و اتفاقی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انتشار پیدا کرد که حراست وزارتخانه اموزش و پرورش نسبت به شناسایی انها وارد عمل شد که خوشبختانه از این کلیپ ها هیچ کدام مربوط به استان خراسان رضوی نبودند.

وی افزود: واقعیت این است که در آموزش و پرورش با طیف عظیمی از دانش آموزان، معلمان و خانواده ها مواجه هستیم که ممکن است علی رغم همه تلاش هایی که در اموزش و پرورش صورت می گیرد برخی رفتارها صورت بگیرد که به هیچ وجه مورد تایید آموزش و پرورش نمی باشند و برخوردهای لازم نیز با آنها صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه یک میلیون و دویست هزار دانش آموز و 90هزار معلم در خراسان رضوی وجود دارد و آموزش و پرورش فضای بسیار گسترده ای می باشد، تصریح کرد: از طرفی تعدادی کلیپ در ارتباط با همین موضوع شادی های ناهنجارانه از مدارس خراسان رضوی نیز در اختیار اداره کل آموزش و پرورش قرار گرفت که مدیران این مدارس و معاونان پرورشی آنها از کار عزل شدند و درخواست ما این است که اینگونه موارد مشابه به ما اطلاع رسانی شود تا نسبت به انها برخوردهای لازم صورت بگیرد .

*19ساعت وقت شبانه روز دانش آموز در محیط خارج مدرسه رخ می دهد

خدابنده با اشاره به اینکه اصلی ترین رکن تربیتی جامعه آموزش و پرورش می باشد، بیان داشت: از طرفی این واقعیت نیز وجود دارد که از 24 ساعت شبانه روز تنها 5 ساعت وقت دانش آموز در مدارس سپری می شود و 19 ساعت دیگر در خانواده و جامعه است که نباید آنها را نادیده گرفت و دانش اموزان بسیاری از موارد را در خانه و جامعه فرا می گیرند و سپس به انجام آنها در مدارس اقدام می کنند که این موضوع به معنای آموزش آنها در مدارس نمی باشد اگرچه در این زمینه مراقبت های خاص در مدارس صورت می گیرد.

وی ادامه داد: از طرفی آموزش و پرورش نیز برنامه های فرهنگی ، قرآنی،پرورشی ، پژوهشی و سرودهای انقلابی را برای ایجاد اشتیاق و نشاط در دانش آموزان در مدارس برگزار می کند که اگر این موارد نبودند شاید وضع در حال حاضر طور دیگری بود ، از طرفی در حال حاضر در خراسان رضوی نهضت حفظ جزئ سی قران کریم با حضور بیش از 250 هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی در حال اجرا است که اینگونه موارد مورد انعکاس و انتشار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار نمی گیرند.

*منکر ضعف در نظارت نیستیم

وی در مورد پخش مراسم رقص چوب در یکی از مدارس بجستان در صدا وسیما نیز بیان داشت: این مراسم که به مناسبت روز معلم ، توسط دانش اموزان در یکی از مدارس بجستان برگزار شده بود با عنوان یک کار هنری و آیینی از شبکه دوم سیما پخش شد که اگر دارای ایراد بود از طریق رسانه ملی انتشار پیدا نمی کرد اگرچه به صورت قاطع نمی توان تمام برنامه های صداو سیما را مورد تایید و یا رد قرار داد.

خدابنده ادامه داد: اگرچه آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین فعالیت های گسترده ای را انجام می دهد اما منکر اینکه در برخی موارد نظارت ها ضعیف بوده است نیز نمی باشیم.

منبع: قدس آنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها