پرویز مشرف درگذشت/ از کودتا تا فرار از کشور؛ چگونه رئیس جمهور سابق پاکستان به قدرت رسید؟

پرویز مشرف رئیس جمهور اسبق پاکستان امروز صبح پس از یک دوره بیماری در گذشت.

پرویز مشرف درگذشت/ از کودتا تا فرار از کشور؛ چگونه رئیس جمهور سابق پاکستان به قدرت رسید؟

به گزارش خبر فوری ، پرویز مشرف رئیس جمهور اسبق پاکستان امروز صبح پس از یک دوره بیماری در گذشت.

مشرف دوازدهمین رئیس‌جمهور پاکستان بود. او همچنین رئیس ستاد ارتش پاکستان و نیز چهارمین ژنرال پاکستانی بود که در پی کودتا به مدت ۹ سال بر این کشور حکومت کرد.
مشرف از یک خانواده متوسط و معمولی پاکستانی سر درآورد و توانست به بالاترین قدرت سیاسی پاکستان تبدیل شود. اما او چگونه به این مقام رسید؟

از مدرسه تا ارتش؛ ژنرال چگونه ژنرال شد؟

مشرف پس از تقسیم هندوستان، همراه با والدین خود به پاکستان مهاجرت نمود و در کراچی سکنی گزید.
او از خانوادهٔ متوسط سطح پایینی بود. پدرش سید مشرف‌الدین، به عنوان منشی سفارت پاکستان درترکیه کار می‌کرد و به همین دلیل، او سال‌های نخستین زندگی خود را از ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۶ میلادی در ترکیه گذراند.
مشرف در دوره نوجوانی وارد دبیرستان سن پاتریک کراچی شد و در سال ۱۹۵۸ پیش از آنکه در کالج مسیحی فورمن در لاهور حضور یابد، از آن فارغ‌التحصیل گردید.
درسال ۱۹۶۱ وارد دانشکده نظامی پاکستان شد. پس از فارغ التحصیلی در واحد توپخانه به خدمت پذیرفته شد.
مشرف در جنگ هند و پاکستان در سال ۱۹۶۵ به عنوان ستوان دوم در توپخانه حضور داشت. او سپس فرمانده یگانهای توپخانه شد و پس از آن فرمانده تیپ توپخانه گردید.
مشرف خیلی زود به درجه سرلشگری ارتقا یافت و در ۱۵ ژانویه ۱۹۹۱ فرمانده واحد سواره نظام ارتش شد. سپس در اکتبر ۱۹۹۵ به مقام سپهبدی و فرماندهی سپاه رسید.
سرانجام، مشرف در سال ۱۹۹۸ شخصاً از سوی نخست وزیر وقت پاکستان یعنی نواز شریف به مقام فرماندهی کل ارتش دست یافت.

ژنرال کودتا می‌کند

با افزایش قدرت مشرف در ارتش، اختلافاتش با نواز شریف هم بیشتر و بیشتر شد. مشرف سرانجام به‌طور رسمی در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ در پی کودتایی بدون خون‌ریزی رئیس حکومت پاکستان گردید.
در آن روز، نخست وزیر پاکستان کوشید تا مشرف را عزل کند و به جایش رئیس سازمان اطلاعات پاکستان یعنی خواجه زین الدین را بر سر کار آورد. ژنرالهای بالا رتبه ارتش از پذیرش برکناری مشرف خودداری نمودند. شریف به فرودگاه کراچی دستور داد تا از فرود هواپیمای حامل مشرف که تازه از سفر خارجی برگشته بود، جلوگیری کند. در این حین، ژنرالها دولت شریف را برکنار نموده و فرودگاه را تحت کنترل خود درآوردند.
به دستور مشرف، نواز شریف در خانه خود زندانی و سپس به تبعید فرستاده شد.
رئیس جمهور وقت پاکستان، رفیق طرار تا ژوئن ۲۰۰۱ به تصدی خود ادامه داد. پس از آن، مشرف به‌طور رسمی در ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ یعنی درست چند روز پیش از دیدار مقرر خود برای مذاکره با هند در آگرا، خود را رئیس‌جمهور پاکستان کرد.
بعد از آن مقامات پاکستان از مشرف خواستند که انتخابات برگزار کند. مشرف انتخابات را برگزار کرد اما احزاب مختلف به تحریم شدید آن دست زدند.
سرانجام در دسامبر ۲۰۰۳ مشرف توانست احزاب مختلف را راضی به شرکت در انتخابات کند. او با حزب متحد مجلس عمل که گرایشات اسلام گرایانه داشت، معامله کرد و توافق شد که ارتش را در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۴ ترک نماید.

جنگ با افغانستان و اتحاد با آمریکا

در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده آمریکا، مشرف علیه دولت طالبان در افغانستان به نفع دولت آمریکا وارد عمل شد. مشرف موافقت کرد تا آمریکا از۳ پایگاه هوایی پاکستان برای آزادی پایدار عملیاتی استفاده نماید. وزیر خارجه آمریکا کولین پاول و دیگر مقامات دولتی با مشرف دیدار نمودند و برخی مدعی اند آمریکا مشرف را تهدید کرده است که اگر پاکستان با آمریکا در جنگ با افغانستان همکاری نکند، این کشور را با بمب نابود می‌کند و آن را به عصر حجر بر می‌گرداند.
سیاست حاصل از ترس مشرف در جریان جنگ افغانستان و کمک به ارتش آمریکا به سرعت موجب غلبه ائتلاف آمریکا بر رژیم طالبان شد.

اقدام به ترور

مشرف در طول قدرت گیری‌اش بارها مورد حمله تروریستی قرار گرفته است. در مهم‌ترین نمونه در ۴ دسامبر۲۰۰۳ یک بمب قدرتمند چند دقیقه پس از آن که گروه حفاظتی وی از روی پل راولپندی عبور کردند کنار او منفجر شد. مشرف از این حادثه جان سالم به در برد.
۱۱روز بعد، در ۲۵ دسامبر۲۰۰۳، دو بمبگذار انتحاری کوشیدند تا مشرف را ترور کنند، اما ماشین‌های حامل بمب آن‌ها نتوانست رئیس‌جمهور را بکشد.

مشرف در چشم غربی‌ها؛ دیکتاتور یا مصلح؟

اگرچه مشرف به عنوان یک رهبر میانه‌رو از سوی غرب شناخته می‌شود اما در سالهای پایانی قدرتش مخالفان بسیاری پیدا کرد. بنابراین، نوعی تناقض در رفتار غرب نسبت به مشرف قابل مشاهده است. از طرفی، طبق نظرسنجی مجله تایم در سال ۲۰۰۶ در مورد ۱۰۰ نفری که جهان را شکل داده اند، او در رتبه سیزده قرار دارد. اما همزمان در فهرستی تحت عنوان «۱۰نفر از بدترین دیکتاتورهای جهان» که توسط مجله پاراد تهیه شده بود، او در رتبه ۷ قرار گرفت.


استعفا، فرار و مرگ

پرویز مشرف سرانجام در پی تهدید جناح‌های مخالف خود در پارلمان پاکستان مبنی بر استیضاح و برکناری از مقام ریاست جمهوری (در ۱۸ اوت ۲۰۰۸) استعفا داد. مشرف استعفای خود را در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد. مشرف در این نطق با دفاع از عملکرد ۹ ساله دولت خود گفت که به خاطر منافع کشور استعفاء می‌دهد و آینده خود را به قضاوت مردم واگذار می‌کند.
پس از استعفا او چند بار قصد شرکت مجدد در انتخابات را داشت که هر بار رد صلاحیت شد. پس از ترور بی نظیر بوتو بسیاری انگشت اتهام را به سمت مشرف بردند.
مشرف که با اتهامات سنگینی مانند خیانت به کشور وارتباط با ترورِ بی نظیر بوتو روبه‌رو بود مدتی به قید وثیقه آزاد بود اما دادگاه «اسلام آباد» با تمدید این قرار مخالفت کرد و دستور داد وی بازداشت شود.
با این حال، مشرف بعد از این اتفاق با کمک ارتش و طرفدارانش فرار کرد. وی به بهانه معالجات پزشکی از پاکستان خارج شد و بعد از چند سال بیماری درگذشت.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها