آغاز دیپلماسی جدید با همسایگان شمالی/ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه بابیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهم‌ترین همسایه گان ایران هستند، گفت: ایران دوست ندارد منطقه‌ تنش آلود و ناامن باشد.

آغاز دیپلماسی جدید با همسایگان شمالی/ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (سه شنبه) در اولین نشست خبری خود در خصوص خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت اقتصادی بر ایران، اظهار داشت: دیپلماسی ایران در این وضعیت وارد شرایط تازه‌ای شد و سفرهای آقای ظریف به کشورهای مختلف منطقه‌ای هم شکل دیگری به خود گرفته است. سفرهای وزیر امور خارجه به هند، ترکمنستان، سوریه، ژاپن، پاکستان و اخیراً هم عراق در راستای تبیین مواضع ایران صورت گرفت و ان شالله به زودی هم با همسایگان شمالی در سطوح مختلف وزرا و حتی رئیس جمهور تحرکات دیپلماتیک جدیدی را خواهیم داشت.

وی در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران چندان به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد، مهم آن است که تغییر لفظ باعث تغییر رویکرد و عملکرد شود. ما نیز بر اساس عملکردها رفتار خود را ترسیم می‌کنیم.

موسوی پیرامون عدم خرید نفت ایران از سوی ترکیه و تناقض گویی آنها در این خصوص، تصریح کرد: ترکیه به عنوان یکی از دوستان و همسایگان نزدیک ما بوده و هست و روابط ما با آنها همه جانبه و راهبردی است و یکی از مصادیق آن هم در حوزه انرژی است. فعلاً تناقضی در سطح رسمی در رفتار و عملکرد آنها نمی‌بینیم و باید منتظر آینده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد اخیر ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهم‌ترین کشورهای همسایه ما هستند، بنابراین ایده‌ای که جناب آقای ظریف مطرح کردند جدید نیست و چندی پیش هم بحث مجمع گفتگوهای منطقه‌ای را برای رفع سو تفاهم مطرح کرده بودند. ایران دوست ندارد در منطقه‌ای باشد که تنش آلود و ناامن باشد.

وی بیان کرد: ایران تلاش می‌کند هر گونه سوءتفاهم و ناامنی را با پیشنهادات خود از بین ببرد. ما امیدواریم طرف‌های مقابل با حُسن نیست آن را برداشت کنند و شاهد منطقه‌ای امن باشیم.

موسوی در خصوص برخی موارد مطرح شده پیرامون شرایط مذاکره ایران و آمریکا ادامه داد: مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و مبنای ما هم احترام به توافقات بین المللی است که آنها می‌توانند به آن برگردند. با خروج غیر قانونی و بر اساس برخی توهمات آنها، این موضوع شکسته شد و ما دورنمایی از مذاکره در این شرایط نمی‌بینیم و باید منتظر تحولات بود.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها