چرا برخی حاضر نیستند از کالاهای ایرانی استفاده کنند؛ مشکل از حمایت های دولت است یا غفلت از کیفیت؟

گل به خودی تولیدکنندگان داخلی با بی توجهی به مصرف کننده

حمایت از تولید ملی درحالی چند سالی است که در صدر اولویت های مسئولان کشور قرار گرفته که به نظر می رسد مهمترین عنصر در تقویت مصرف محصولات داخلی، ارتقای کیفیت این محصولات است.

گل به خودی تولیدکنندگان داخلی با بی توجهی به مصرف کننده

به گزارش خبر فوری ، تردیدی وجود ندارد که برای رشد اقتصاد کشور و کاهش نرخ بیکاری، باید از تولید داخلی حمایت کرد. این حمایت هم در حوزه دولتی از طریق تزریق منابع مالی و تسهیل مجوزهای کسب و کار ممکن است و هم با فرهنگ سازی ملی برای خرید محصولات وطنی به جای استفاده از برندهای غیرایرانی.

با این حال به نظر می رسد که در راستای تقویت تولید ملی، تولیدکنندگان داخلی نیز باید کیفیت خود را بالا برده و تلاش کنند تا آماده رقابت با محصولات وارداتی باشند.

قریب به یک ماه قبل، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان گفته بود که تشکیل پرونده‌های تخلف در این سازمان ۱۳۴۰ درصد افزایش داشته است. خبری که نشان می دهد افزون بر موضوع قاچاق کالا، مسائلی مانند عدم ارائه خدمات مطلوب به مشتری، مصرف کننده داخلی را با مشکلاتی روبرو کرده است

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر باعث می شود مصرف کننده ایرانی رغبتی برای استفاده از محصولات داخلی نداشته باشد، عدم توجه به خدمات پس از فروش است. مصرف کننده داخلی با این ابهام روبروست که چطور یک برند غیرایرانی، کیلومترها دورتر از کشور مصرف کننده، می تواند خدمات مطلوب پس از فروش ارائه دهد اما در کشور خودمان، برندهای بی نام و نشانی به فروش می رسند که نمی توان هیچ ردی از آنها و ضمانت هایشان پیدا کرد.

با توجه به مشکلات اقتصادی شهروندان و نیز وضعیت تحریم ها، در ماه های اخیر استفاده از تولید داخلی بار دیگر در اولویت قرار گرفته است. با این وجود هرازچندگاهی خبر می رسد که محصولات ایرانی فروخته شده، نه فقط از کیفیت بالا برخوردار نیستند، بلکه حتی نمی شود با صاحبان برخی از این برندها برای استفاده از خدمات پس از فروش ارتباط برقرار کرد!

یکی از مخاطبان خبرفوری در این زمینه مطلبی برای ما ارسال کرده و از اینکه یک فروشگاه اینترنتی محصولی را با قیمتی بالا به او فروخته و حالا روشن شده همه وعده ها درباره گارانتی و خدمات پس از فروش محصول اشتباه بوده و حتی شماره تماس تولیدکننده نیز معلوم نیست(!) انتقاد کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

به نظر می رسد مشکلاتی از این دست، تنها محدود به موردی که برای مخاطب خبرفوری پیش آمده، نبوده باشد، چراکه قریب به یک ماه قبل، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان گفته بود که تشکیل پرونده‌های تخلف در این سازمان ۱۳۴۰ درصد افزایش داشته است. خبری که نشان می دهد افزون بر موضوع قاچاق کالا، مسائلی مانند عدم ارائه خدمات مطلوب به مشتری، مصرف کننده داخلی را با مشکلاتی روبرو کرده است.

اینکه تولیدکنندگان از دولت انتظار داشته باشند با بسته های حمایتی خود از تولید ملی دفاع کند، امری قابل قبول است اما باید به تولیدکنندگان نیز یادآوری کرد که افزایش میزان فروش تنها در سایه ارتقای کیفیت و خدمات مطلوب به مشتری شدنی است و در نبود چنین تدابیری، حمایت های دولتی نمی تواند کمکی به رشد تولید داخلی کند.

نظر شما درباره مصرف کالاهای داخلی چیست؟ آیا از خدمات و کیفیت محصولات وطنی راضی هستید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها