ترامپ خواستار سفر شینزو آبه به تهران شد

خبرگزاری ژاپنی یومیوری گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا که هم‌اکنون در ژاپن به سر می‌برد از شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، خواسته است هر چه سریعتر [برای میانجیگری] به ایران سفر کند.

ترامپ خواستار سفر شینزو آبه به تهران شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از لفاظی‌های اخیر علیه کشورمان، همچنان به دنبال کاستن از دامنه تنش‌ها میان تهران و واشنگتن است.

در آخرین مورد از این تلاش‌ها، خبرگزاری ژاپنی یومیوری گزارش داد ترامپ که هم‌اکنون در ژاپن به سر می‌برد از شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، خواسته است هر چه سریعتر [برای میانجیگری] به ایران سفر کند!

در همین ارتباط، روزنامه واشنگتن‌پست نیز گزارش داده است که ترامپ با اشاره به "روابط خوب ژاپن با دشمنان آمریکا در خاورمیانه" گفته است که از تلاش‌های شینزو آبه برای باز کردن باب گفتگو با ایران حمایت می‌کند.

به نوشته این روزنامه، ترامپ امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود در کاخ آکاساکا پس از دیدار با آبه خطاب به خبرنگاران گفته است: «می‌دانم که نخست‌وزیر شینزو آبه و ژاپن روابط خیلی خوبی با ایران دارند؛ بنابراین، باید ببینیم چه پیش می‌آید.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در حالی که سال گذشته از توافق هسته‌ای ایران (برجام) که سال‌ها برای تحقق آن مذاکره شده بود، بدون هیچ دلیلی خارج شد، در این نشست خبری بار دیگر ژست مذاکره گرفت و گفت: «اگر ایرانی‌ها مایل به گفتگو باشند، ما نیز تمایل داریم گفتگو کنیم. هیچ کس دوست ندارد اتفاقات بدی بیفتد، بویژه من!»

درخواست ترامپ از نخست‌وزیر ژاپن برای سفر به ایران در حالی صورت می‌گیرد که شینزو آبه زمستان گذشته تحت فشار آمریکا سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به تهران را لغو کرد.

با این حال، سه روز پیش رسانه‌های ژاپنی مجددا گزارش دادند که شینزو آبه در حال بررسی سفر به تهران در اواسط ماه میلادی آینده (اواخر خرداد) است. در صورت انجام این سفر، این نخستین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

اظهارات اخیر ترامپ در ژاپن آخرین نمونه از تلاش‌های او و دولتش برای تنش‌زدایی با ایران پس از تشدید لفاظی‌های اخیرِ مقامات آمریکایی علیه کشورمان است. روزنامه نیویورک‌تایمز هفته گذشته به نقل از چند مقام آگاه گزارش داد که دیپلمات‌های ارشد دولت ترامپ در جستجوی راه‌هایی برای کاستن از سطح تنش‌ها با ایران هستند.

به نوشته این روزنامه، مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت آمریکا، نیز اخیرا از مقامات اروپایی خواسته است به کاهش تنش با ایران کمک کنند و این کشور (ایران) را مجاب کنند که تنش‌های موجود را کاهش دهد.

نیویورک‌تایمز همچنین در گزارش خود به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داد که ترامپ چهارشنبه گذشته در جلسه‌ای که در «اتاق وضعیت» کاخ سفید برای بررسی موضوع ایران تشکیل شده بود در پاسخ به اظهارات مشاوران و مقامات ارشد نظامی دولت خود "قاطعانه" تاکید کرد که خواهان رویارویی نظامی با ایران نیست.

به نوشته نیویورک‌تایمز، یافته‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تحرکات نظامی اخیر ایران و استقرار موشک برروی قایق‌های تندروی این کشور، ترس زیادی را نسبت به اقدام نظامی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: ترامپ: اگر ایرانی‌ها بخواهند مذاکره کنند، ما نیز مذاکره می‌کنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • محمد زمانی
    0

    مزاکره کردن درهمه موارد خیلی بهترازتنش بین دوکشوراست چون زیان جنگ خیلی مشکلات وربردارد.که دیگر دراین مقطع صلاح مردم وکشور نیست.حالا آمریکا میخواهد پس بااحتیاط بنشینند مزاکره کنند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مپسندم

    • امیر رضا
      0

      آری مذاکره بهترازجنگ است ولی این آمریکاست که هربار زیر قولش میزند اکر ترامپ واقعا میخواهدثبت کند که صداقت دارد از اولین لحظه شروع مذاکره کل تحریم های ایران را تا به نتیجه رسیدن توافقات میان ایران وامریکا را لغو کندببیند ایران چگونه به اصول خود پابند است

    • بهروز
      0

      چقدر مردم ما ساده هستند...به محض اینکه باب مذاکره بصورت رسمی بوجود بیاد ارزش دلار در ایران به شدت افت میکنه ..الان همه میگن چقدر خوب..اما ایران از هیج تحریمی معاف نمیشه و اوضاع اونجوری که شما فکر میکنین نیست دولت از تبدیل دلار با ریال حقوق اکثر کارمندان رو میده بنابراین وقتی دلار افت کنه دیگه دولت نمیتونه دلارهای نفتی یا پتروشیمی رو با قیمت ۱۴ هزار بفروشه و با کسری بودجه‌ی شدید مواجه میشه و این در حالی اتفاق میفته که ما همچنان تحریم هستیم و باعث به هدر رفتن دلارها بدون نتیجه‌ی خاصی در مذاکرات به وجود میاد..این که ترامپ میگه حاضره مذاکره کنه آخرین تیر به پیکره‌ی دولت جمهوری اسلامیه و میدونه بیشتر مردم با مذاکره موافق هستند اما نیت اصلیش مذاکره نیست و فقط میخواد ضربه به اقتصاد بزنه و در نهایت بعد از چند سال میگه به توافق نرسیدیم و بعد چند سال ایران نه صندوق ذخیره‌ش دلاری مونده و نه از تحریمها معاف شده ..دقیقا مثل کره‌ شمالی که اخرش رو خودتون دیدید و به تازگی اخباری منتشر شده که اوضاع مملکت شون بعد از مذاکرات بدتر شده و جیره‌ی غذایی مردم کره شمالی یک سوم کم شده...نمیدونم چرا این مطالب رو سیاسیون برای عامه‌ی مردم توضیح نمیدن..؟ چرا فقط به انکار شدید عدم مذاکره با آمریکایی‌ها بسنده میکنن..؟ خب بگین این ترفند اخر سیاست امریکاییهاست...تیر اخر و براندازی نرم توسط خود مردم بدون هزینه‌ی امریکا و بدون جنگ...در یک کلمه فساد دولتمردان عامل بدبختی مردمان کشورم هست نه عدم مذاکره با آمریکا...خدا کنه مطلب به طور کامل درک کرده باشید

  • وحید ۷۷۷
    0

    گفتگو کاملا اشتباه هستش چند بار تا حالا آمریکا رو قول قرارش مونده مطمینن باشید با ایر کاری که ایران کرده خود آمریکا میاد واسه مزاکر

  • حمیدرضا نخعی
    0

    تا زمانی که خیلی ها از بهانه تحریم دارن پول به جیب میزنن مانع مذاکره میشن.باور کنید که فساد کشورمون رو در بر گرفته

  • س. م
    0

    آبه شینزو نه شینزو آبه

  • محسن
    0

    مذاکره جدید دوباره چند سال طول میکشه و در عرض چند ساعت یکجانبه توسط آمریکا نقض میشه اصلاحات جدی داخلی تنها راه حله اما نه با این دولت ضعیف

  • حسین یاری
    0

    ماکه نظامی هستیم و قشرفقیر جامعه به چه دردی میخوره این مذاکرات ما تو آرزوی داشتن یه پراید موندیم فکرش نمیکردم ای دولت به ای روزمون بیندازه,,,,سختی وبدبختیش مال مال عشق,وحالشم مال همه مسوولین وبچه هاشون,,,ای آخری دیگه درد بالای درده

  • کاربر ناشناس
    0

    قدرت ساکی ژاپنی نتیجه اش اینه!

  • محمد
    0

    چشم منظریم بخدا قراردادم تمام شده صاحبخانه سی میلیون خواسته اضافه کنه هر کاری کردم جور نشد کلا یه ماه فرصت دا رم نمیدونم چکار کنم حالا ژاپن هم بیاد ما قبول کنیم بریم بشینیم سه سال بریم بیایم ایا بشه ایا نشه تا اون موقع میلیون ها خانواده مثل هم نابود شدن یه عده زیادی هم هر روز بیشتر از دیروز پول جمع کنن عیبی نذاره معنی عدالت هم فهمیدیم کاری که از دستمان برنمیاد فقط اه و نفرین ما چنان بگیره که بهخواست خدا تمام ثورتشان نصیب داروی سرطان برای فرزندانشان خواهد شد انشا الاه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها