بررسی روند نوسانات قیمت مسکن در ۲۰سال گذشته/ سال۷۷ خانه متری چند بود؟

بررسی آمارهای مربوط به تحولات قیمت مسکن در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع خانه از ۱۵۰هزارتومان در سال ۷۷ به حدود ۷میلیون تومان در سال ۹۷ رسیده است.

بررسی روند نوسانات قیمت مسکن در ۲۰سال گذشته/ سال۷۷ خانه متری چند بود؟

در سال 1377 با میانگین متری 155هزارتومان می‌توانستید در تهران صاحب خانه شوید، این در حالیست که نرخ تورم در این سال 18 درصد و دلار 600تومان بوده است.

قیمت مسکن تا پایان دولت هفتم همچنان افزایشی بود به طوری که در سال 80 به حدود 308هزار تومان برای هر مترمربع رسید و دولت هشتم کارش را با افزایش 65درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته آغاز کرد.

قیمت هر متر مربع خانه در سال82 به حدود 600هزار تومان رسید و در سال83 نیز در همین محدوده باقی ماند که البته در این دو سال نرخ تورم نیز در محدوده 15درصد بوده است.

سال 85 قیمت مسکن به 842هزار تومان برای هر متر مربع رسید که البته این سال آخرین باری بود که بازار مسکن قیمتی زیر یک میلیون تومان را به خود دید.

در سال86 قیمت مسکن برای اولین بار میلیونی شد و با یک جهش 120درصدی نسبت به سال 85 به حدود یک میلیون و 500هزارتومان رسید.

در همین سال قانون مسکن مهر تصویب شد و در 8سال فعالیت دولت نهم و دهم میانگین قیمت مسکن در تهران از مترمربعی 648 هزار تومان به 2میلیون و 926هزار تومان افزایش پیدا کرد.

همچنین در طول8 سال دولت احمدی‌نژاد میزان حجم کل عرضه مسکن به بالای 3میلیون و 300هزار واحد رسید که سهم زیادی از این عدد متعلق به واحد مسکن مهر ساخته شده در این سال‌ها است و این در حالی است که در مجموع دولت‌های سازندگی و اصلاحات معادل 3میلیون و 299هزار واحدمسکونی جدید در کشور ساخته شد.

درسال‌های 91 و 92 بار دیگر شاهد افزایش شدید قیمت مسکن در تهران هستیم که علت آن را می‌توان تشدید تحریم‌ها و افزایش قیمت نرخ ارز عنوان کرد.

در سال های بعد با وجود روند نزولی که نرخ تورم در پیش گرفت و کاهش تحریم‌ها اما قیمت مسکن به افزایش خود ادامه داد به طوری که در سال 95 به 5میلیون و 900هزار تومان رسید.

در طی سال‌های گذشته هر دولت با نگاه متفاوتی که به بازار مسکن داشته است سیاست‌های مختلفی را برای اداره آن اتخاذ کرده است، برخی دولت‌ها به توزیع زمین پرداختند و برخی با پرداخت تسهیلات توان مالی خریداران و سازندگان را افزایش دادند و در دولت نهم و دهم هم با عرضه انبوه مسکن به شکلی غیرکارشناسی سهم زیادی در ملتهب کردن بازار مسکن داشته است.

البته در تمام طول این سال‌ها تورم به عنوان یک عامل کلیدی نقش اساسی در تعیین مسیر بازار مسکن و کاهش و یا افزایش قیمت آن ایفا کرده است.

ملتهب‌ ترین سال‌های بازار مسکن به لحاظ دفعات جهش قیمت مسکن و رشد دو رقمی قیمت در هر سال، مربوط به دوره 84 تا 87 بوده است و رکورد کم‌نوسان‌ترین دوره بازار نیز در کارنامه 4 ساله دولت یازدهم یعنی 92 تا 95 به ثبت رسیده است.

در سال 97 اما با تشدید تحریم‌ها و افزایش مشکلات اقتصادی، نرخ تورم که در سال‌های 95 و 96 تک رقمی شده بود افزایش زیادی یافت و به دنبال آن بسیاری از بازارهای دیگر از جمله مسکن شاهد افزایش قیمت زیادی بودند به طوری که در سال 97 قیمت مسکن حدود یک میلیون تومان افزایش یافت که در 20 سال گذشته پس از افزایش قیمت 152 درصدی در سال 86 بی سابقه بوده است.

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 98 با ادامه وضع فعلی و عدم ایجاد تغییر در سیاست‌های کنونی بازار مسکن بیش از پیش در رکودی همراه با افزایش قیمت فرو خواهد رفت؛ البته دولت بر استفاده از ابزارهای مالیاتی برای کنترل بازار تاکید زیادی دارد که البته برخی از کارشناسان مشکل اصلی صنعت ساخت و ساز مسکن را کمبود تولید می‌دانند و معتقدند در کنار وضع مالیات باید بر حمایت از تولید کننده هم توجه کنند.

منبع: اقتصادآنلاین

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ف
    0

    میشه بگین الان کدوم جهنم دره ای متری ۷ تومنه ؟؟؟؟

  • db
    0

    اینها را می نویسید داغ مردم را تازه کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها